Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple iBook frågor! Extern skärm osv...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kimett skrev:
Ang. prisvärdhet så kan jag rekomendera begagnatmarknaden för köp av iBook alt. PowerBook. Går att tjäne en del pengar där, samtidigt som det är vanligt att dom flesta har protection plan på sina bärbara.

Jag har kollat en hel del på beg. marknaden, men det är inga stora pengar man sparar på att köpa Apple beg. Något som i och för sig känns bra om jag bestämmer mig för att köpa en ny mac i framtiden.
Alternativet är då en äldre Powerbook och då kan man spara en del, men samtidigt får man en slöare dator.
 
oki doki... som jag sa innan så har jag aldrig suttit vid en mac.. så jag fäller aldrig någon kommentar ang mac.
 
MartinB skrev:
Jag har kollat en hel del på beg. marknaden, men det är inga stora pengar man sparar på att köpa Apple beg. Något som i och för sig känns bra om jag bestämmer mig för att köpa en ny mac i framtiden.
Alternativet är då en äldre Powerbook och då kan man spara en del, men samtidigt får man en slöare dator.

Min kompis gamla powerbook har endast vga-utgång. Kan också vara något att tänka på om man vill köpa begagnat.

Är det någon som vet hur mycket snabbare datorn blir om jag ökar minnet från 512MB till 1256MB. Det koster ju ca 2500:- med en gig. :(
Om det gör stor skillnad vet jag vad som står högst på min inköpslista.

/Johan
 
MartinB skrev:
Jag har nästan bestämt mig för att övergå till mac av diverse anledningar som jag inte tänker ta upp nu.
Jag funderar på att köpa en Apple iBook 14", antagligen med 1GB ram. I nuläget tycker jag det verkar vara den mest prisvärda bärbara macen. Den seriösa bildredigeringen kommer göras med extern skärm.

Hej!

Jag hade samma funderingar som du, att köra en extern skärm på en iBook. Jag tycker att 12" iBook är den ideala bärbara datorn då den verkligen är bärbar. Däremot är den inte idealisk till något annat. En iMac 20" däremot är en otroligt prisvärd Mac på alla andra sätt. I stort sett allt ingår. (BT, Airport, stor hårddisk 250GB, stor fin skärm osv.) Det enda som behöver uppgraderas är minnet.

Om du nu inte kan vänta kanske en iMac kan fungera tills nya Powerbook-serien släpps. Den är visserligen inte bärbar men den kan allt annat. Om du senare kompletterar med en Powerbook har du en ultimat kombination.

Bara en tanke...

//J
 
Re: Re: Apple iBook frågor! Extern skärm osv...

dunberg skrev:
Hej!

Jag hade samma funderingar som du, att köra en extern skärm på en iBook. Jag tycker att 12" iBook är den ideala bärbara datorn då den verkligen är bärbar. Däremot är den inte idealisk till något annat. En iMac 20" däremot är en otroligt prisvärd Mac på alla andra sätt. I stort sett allt ingår. (BT, Airport, stor hårddisk 250GB, stor fin skärm osv.) Det enda som behöver uppgraderas är minnet.

Om du nu inte kan vänta kanske en iMac kan fungera tills nya Powerbook-serien släpps. Den är visserligen inte bärbar men den kan allt annat. Om du senare kompletterar med en Powerbook har du en ultimat kombination.

Bara en tanke...

//J

Den tanken har jag tänkt. iMacen känns nästan för bra i jämförelse med Powerbook och iBook serien. De borde verkligen komma med nya bärbara snart tycker man. Får väl se hur det blir.
Funderar också på att köpa en lite äldre Powerbook, ca 2,5 år. Tror ni de håller länge utan problem? Man vill ju inte skicka in den på reparation direkt. Hur länge håller skärmen? Går dom att reparera och är det väldigt dyrt? De här är tankar som går genom huvudet när jag kikar på beggade macar...
 
Apples stora problem har ju varit att få in G5-processorn i en bärbar, vilket man verkar ha gett upp. Den är för stor och blir för varm.

På den biten är Intel-processorerna bättre. Men eftersom Apple nyligen meddelat att man kommer gå över till Intels processorer tycker jag att det är en bra idé at vänta till det kommer bärbara macar med Intel-processorer. Dels kommer de var betydligt snabbare och dels får man en modern mac som är mycket mer framtidssäker än de sista PowerPC (IBM)-macarna.

/Jens
 
Mycket ram är a och o när det gäller mac.

Själv ligger man i soffan nu med sin väldigt gamla Powerbook G3 (Pismo) på endast 500MHz iofs. med nyare hårddisk och 768MiB i ram. Fast rekommenderar inte en så pass gammal dator som huvddator till redigering av bilder även om Photoshop CS2 funkar å att de flesta fotoredigeringarna man gör funkar utan större problem (dock lite slöt) så funkar det inte alls något vidare å rita i PS när det går lite segt. :)
Annars så funkar denna burk alldeles utmärkt till surfa, mail etc... samt att ha med om man fotar å vill använda datorn som mellanlagring / visa bilder.
(även om batteriet dog för någon månad sen)
 
Panther och Tiger (10.3 och 10.4) ska ha minnst 1GB RAM Jag har en 667 Powerbook och det blev som en ny dator när jag uppgraderade från 512 till 1GB.

Vad gäller att köpa begagnad så tycker jag att det är bättre att köpa en ny iBook än en Beggad G4. De nya iBookarna har ju Bluetooth inbyggt och man kan få DVD-RW i 14" versionen. Tänk bara på att iBooken saknar PC-card (PCMCIA) plats.

Gångjärnen är en svag punkt på Powerbook Titanium och det är dyrt att laga. Apple service center byter hela displayen!!! problemet är att om man ska laga det själv så måste man först få tag i gångjärn på ebay eller pbfixit.com eller liknande och sedan bända isär skärmen och den är en limmad konstruktion som är mycket svår att få ihop snyggt igen.

M
 
Powerbook titanium är nog inte aktuell längre. Upptäckte att den inte har USB 2 + att den har tid på nacken.
Jag har kikat lite på en beggad PB 15" 1.25 ghz..Vad tror ni om en sådan?
iBooken känns ju inte så aktuell pga att den inte har dvi, har ett slött grafikkort och ingen skärmdubblering. Lite synd med tanke på att prestandan annars hade räckt mer än väl..
 
Ska du inte spela spel eller göra 3d-grafik så spelar inte speeden på grafikkortet någon roll. och det med extern skärm går ju att ordna med screen spanning doctor. DVI går ju därimot inte att skruva på :) så om det är viktigt så...


Vad ligger en 1.25 Ghz på för beg pris?
M
 
Melker Humala skrev:
Ska du inte spela spel eller göra 3d-grafik så spelar inte speeden på grafikkortet någon roll. och det med extern skärm går ju att ordna med screen spanning doctor. DVI går ju därimot inte att skruva på :) så om det är viktigt så...


Vad ligger en 1.25 Ghz på för beg pris?
M

Jo, du har nog rätt. Synd bara att iBooken inte har dvi. Det känns ganska viktigt om man ska köra med extern skärm eller vad tycker ni?

Den jag kikade på kostade 13000 kr och då ingick ett trådlöst apple tangentbord. Men jag tycker priset är för högt. Den hade bara 512mb ram och ingen superdrive..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.