Annons

App för bildvisning i iPad

Produkter
(logga in för att koppla)

Erker

Medlem
Jag läser in o lagrar bilderna i imacens vanliga bildkatalog. Förr kopierade jag över bilderna till iPhoto för redigering och visning. Jag trivs dock inte med de senaste programversionerna och undrar om någon känner till någon bra app för IPad för bildsortering o visning? Har också PS Elements o Bridge på datorn. Skaffade också NAS för att jag närmar mig lagringstaket i dator o padda. Använder den till backup idag.
 
Jag använder Lightroom för min bildhantering på datorn. De bilder jag vill ha i min iPhone/ipad exporterar jag till en särskild mapp. Sen anger jag i itunes synk-inställningar att bilder i denna mapp ska synkas. De dyker sen upp i den vanliga bild-appen.
 
Har lite svårt att tolka allt vad du skriver. Vi får se om det blir rätt.
När du kopierar bilderna till Macens normala bildkatalog så tror jag du menar lägger dem på hårddisken eller SSD:n på Macen. Om du sedan kör Time Machine så kommer åtminstone dessa backas upp till Din NAS.
När du säger NAS vet jag inte om du menar en Time Capsule eller något mer avancerat med dubbla diskar och Raid.
Att bara använda en NAS med RAID som Time Capsule skulle vara slöseri med resurser.
Du kan lika gärna lägga bilderna direkt där.
iPhoto är bra men har sina egenheter. Den vill gärna lägga alla bilder i sin egen katalog. Låter man den göra det är det svårare att flytta på dem eller låta något annat program komma åt dem.
Det går visserligen komma runt.

Aperture ärr snarlikt med kraftfullare. Kan vara ett alternativ för att få koll på dina bilder.

Personligen föredrar jag definitivt Lightroom. Går snabbare att jobba i och ger för de flesta kameror ett bra resultat.
Till LR finns en plug-in som heter Photosmith. Med den kan du styra vilka bilder du vill ha på en iPad. Om du ger bilderna key words eller betyg eller liknande synkas det sedan med LR.
Adobe håller på med LR för iPad och den släpps nog ganska snart. DE la av misstag ut den själva på nätet för någon vecka sedan så den är nog inte långt borta.
Vad den kommer kunna göra är okänt. En avancerad variant av Photosmith skulle jag gissa.
Nu kan man ju inte ha särskilt mycket bilder på en iPad. Skulle jag tömma mitt minneskort med raw-bilder en gång så skulle minnet vara fullt.
Så iPad kan aldrig vara något annat än en mellanstation för bilderna eller ett ställe för att visa ett urval av bilder.
Den har heller inte kraft för verklig bildredigering. Detta skulle eventuellt _Adobe komma runt med att man redigerar en liten bild av raw-filen och att sedan dessa redigeringar läggs på originalet i datorn.
En annan svaghet med en iPad är att den inte går att profilera skärmen på vad jag vet. Dessutom är det en liten skärm att jobba på.
Så i ditt ställe skulle jag skaffa LR och sedan nöja mig med att
visa bilderna i iPad.
 
Jag använder Lightroom för min bildhantering på datorn. De bilder jag vill ha i min iPhone/ipad exporterar jag till en särskild mapp. Sen anger jag i itunes synk-inställningar att bilder i denna mapp ska synkas. De dyker sen upp i den vanliga bild-appen.

Visst går det. Nu funkar det bara med JPG bilder. Med Photosmith kan man dra den färdigredigerade raw filen till valfri mapp i Photosmith och så gör den om bilden till lämplig storlek på JGP vid exporten till iPad. Alla förändringar man senare gör av raw-filen synkas senare också till iPad.
Funkar ungefär som Fotosidans plug-in för LR.
Mycket bekvämt.
 
Visst går det. Nu funkar det bara med JPG bilder. Med Photosmith kan man dra den färdigredigerade raw filen till valfri mapp i Photosmith och så gör den om bilden till lämplig storlek på JGP vid exporten till iPad. Alla förändringar man senare gör av raw-filen synkas senare också till iPad.
Funkar ungefär som Fotosidans plug-in för LR.
Mycket bekvämt.

Det är ju i princip så Lightroom funkar också. Jag har raw-bilder i LR. Sen har jag en "publish service" i LR som automatiskt exporterar utvalda bilder till en viss mapp, i JPG-format. Denna mapp med JPG'ar synkas sen via iTunes till iPad/iPhone.

Om jag lägger till, tar bort, eller justerar en bild så uppdateras min "publish service" och med ett knapptryck så uppdateras JPG-mappen på motsvarande sätt. Och nästa gång jag gör en iTunes-synk så får jag över alla förändringar till iPad/iPhone.
 
Det är ju i princip så Lightroom funkar också. Jag har raw-bilder i LR. Sen har jag en "publish service" i LR som automatiskt exporterar utvalda bilder till en viss mapp, i JPG-format. Denna mapp med JPG'ar synkas sen via iTunes till iPad/iPhone.

Om jag lägger till, tar bort, eller justerar en bild så uppdateras min "publish service" och med ett knapptryck så uppdateras JPG-mappen på motsvarande sätt. Och nästa gång jag gör en iTunes-synk så får jag över alla förändringar till iPad/iPhone.

Villken publish service pratar du om. Har den ett namn? Kunde vara intressant.
Sedan säger du den exporterar till JPG i en särskild mapp.
Det är just det steg jag vill undvika.
Det är fördelen med Photosmith att jag inte behöver ha bilderna också som jpg på min dator. Jag har ju ingen nytta av dem. Jag vill ju bara ha över dem i jpg till iPad men inte ha kvar en JPG på datorn.
 
"Publish to hard disk" eller vad det heter, helt enkelt en automatiserad export till en mapp på hårddisken. Visst, jag får JPG-kopior på datorn, men de tar relativt liten plats på hårddiskar som idag är stora och billiga.
 
Ledsen du är ute och cyklar där. Det heter faktiskt export to harddisk och är inte samma sak.

Detta fungerar annorlunda än de Publish services som också finns i LR.
Du hittar dem längst ner i menyn i Libraries vänstermeny.
Om du inte gjort det ännu så ladda ner fotosdans publish service. En utmärkt grej
Då kan du ladda upp bilder snabbare till fotosidan utan någon export till jpg innan.
 
Ledsen men du är ute och cyklar. Jag har helt klart en "Publish service" som heter "Hard drive" och som gör exakt det jag säger. Tror du jag ljuger för mig själv? Det är helt enkelt en publish service som publicerar/exporterar bilder till en mapp på hårddisken.
 
Vist kan man fixa en sådan publish service. Sedan är ju frågan om meningen med den. Du har ju precis samma sak under Export och favorites.
En publish service publicerar normalt till SmugMug, Flicker, Facebook, Fotosidan eller något annat medium än den egna datorn eller hårddiisken.
Så en sådan publish service känns som en omväg fast gillar du den så kör på.
Export som är lika enkel ger ju annars lite möjligheter att välja upplösning, till vilken mapp och hur mycket skärpa, vilken storlek mm.
Så du får ursäkta om jag har svårt att se nyttan med en sådan publish service.
 
Ledsen men du är ute och cyklar. Jag har helt klart en "Publish service" som heter "Hard drive" och som gör exakt det jag säger. Tror du jag ljuger för mig själv? Det är helt enkelt en publish service som publicerar/exporterar bilder till en mapp på hårddisken.

Dessa publish services brukar gå ladda ner från Adobe. Kan du ge mig ett namn på den så skall jag se vad den gör?
Eller har du snickrat ihop den själv?
 
Fördelen med en publiceringstjänst jämfört med export är att den kan hålla bilderna uppdaterade om du ändrar dem. Du kan ju välja storlek, skärpa och annat sätt med en sådan också.
 
Det är alltså den helt vanliga "Publish service" som heter "Hard disk" och som ingår i LR. Inget speciellt. Nyttan med denna är, som andra, att man får en automatiserad metod för att hålla en mapp up-to-date. Jag har baserat min publish service på "smarta kriterier", d.v.s. services fylls automatiskt med bilder baserat på mina regler för nyckelord, GPS-data, datum m.m. Det enda jag behöver göra är att trycka på publish-knappen så uppdateras destinationsmappen på min dator med nya bilder, uppdaterade bilder eller borttagna bilder. Jag har helt enkelt alltid en aktuell och uppdaterad mapp med JPG-varianter av de bilder som jag vill ha utanför LR.
 
Aperture

Själv kör jag Aperture och då är det ju enkelt att synka, tex kewords, personer eller betygssättning till iPaden.

Jag kör tex ett keyword som heter bildspel och sen gör jag en smart mapp med alla bildspelsbilder vilket jag senare väljer i iTunes och apple TV osv...

Så varje gång jag synkar iPaden laddas alla "bildspelsbilder" bilder upp!
 
Jag kör LR tillsammans med Adobe Revel. Skickar bilderna rakt upp i molnet direkt inifrån LR. I Revel ligger de som jpeg och är åtkomliga, visningsbara, i alla mina i-devices. Tjänsten, Revel, kostar 45 spänn i månaden och antalet bilder är obegränsat. Funkar klockrent för ändamålet. Jag tror att tjänsten kommer att utvecklas (RAW?) när Lightroom Mobile släpps.
 
Tack alla!

Det blev mycket att fundera på. LR för IPad verkar intressant. Min tanke med NAS var att lägga alla bilder där för åtkomst på alla enheter. Men jag har inte vågat ta steget fullt ut p g a att jag inte velat släppa standardfunktionerna för bildhantering i macen. Jag har heller inte fått någon klar bild av vad jag har att vinna med t ex LR eller Aperture?
 
Vad komplicerat det låter.

Jag lägger bilderna i min Dropbox på desktopdatorn eller på laptoppen. Då dyker de omgående upp i iPaden och i telefonen. Och tvärtom, om jag tar en bild med telefonen syns de i iPaden och i desktopdatorn osv.

iCloud funkar säkert på liknande sätt.
 
Vad komplicerat det låter.

Jag lägger bilderna i min Dropbox på desktopdatorn eller på laptoppen. Då dyker de omgående upp i iPaden och i telefonen. Och tvärtom, om jag tar en bild med telefonen syns de i iPaden och i desktopdatorn osv.

iCloud funkar säkert på liknande sätt.

Dropbox fungerar verkligen bra. Jag använder det till fler och fler saker. Bl a delar jag ut kataloger till flera av de som ska ha del av mina bilder. Kanontjänst på många sätt.
 
Dropbox

Fördelen att köra via LR eller Aperture är ju att du kan använda proxy bilder, dvs du skalar ner dina högupplösta raw filer till filaer som är lagom stora för iPad:en, sedan vill jag bara ha ett urval av alla bilder, ingen ide att titta på 500 liknande bilder från ett event, utan jag väljer ut de bästa...

Den sorteringen samt justering av bilderna gör jag ju ändå i Aperture, så att sätta en speciell tag "bildspel" är ju väldigt enkelt. Justerar jag en bild i Aperture så kommer en ny variant att synkas på iPaden. Jag vet inte om det kan bli lättare!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.