Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture vs Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej.
Nu har Apple kommit med Aperture 2 som är integrerad med systemet, har så många nya funktioner och förbättringar.
Adobes Lightroom är framtagen med hjälp av flera proffsfotografer med tanke på arbetsflöde och funktioner.

Vad tycker Ni är bäst att satsa på?
Hur ser Era arbetsflöden ut och hur sparar/sorterar Ni era tusentals bildfiler?

Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men nu har jag äntligen hittat det jag sökt länge i Aperture 2.0.

Jag har inte gillat de tidigare versionerna, men med 2.0 så finns det jag kräver av en råbildsframkallare. Den är snabb och mycket smidig att använda. Jag har sagt åt folk i denna aperture vs lightroom att välj det sista, men nu tusan har 2.0 blivit verkligen bra. Jag har inte lightroom och kan inte därför uttala mig om det programmet idag. Jag prövade lightroom då när den var beta och tyckte nog om programmet.

Mycket intressant artikel. Det som jag inte kan hitta svar på är filhantering.
I Lightroom sorteras filer som mappar och undermappar. Man kan göra Collections separat av filer från olika mappar.
I Apperture finns det bara Projekt. Jag har provat föra över mina filer i Aperture men det blev bara ett Projekt med en massa Album i det.
Om man har redan sorerat filer i t.ex mappar -År och undermappar -YY-MM-DD så fungerar det inte riktigt att behålla samma struktur i Aperture?

Hur gör Ni?

ANNONS