ANNONS
Annons

Aperture och 7D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brake6

Medlem
Hej

Enligt en rencension på denna webbplats fungerar inte RAW-formatet ihop med Aperture. Men enligt Apple's egen lista finns den med (Maxxim 7D) t.o.m med en asterix som betyder "...optimized performance...".

Är det någon som vet hur det ligger till?

//Magnus
 
Naturligtvis fungerar det, bara du använder en version av Mac OS som stöder MRW-formatet. Med rätt version av OS X stöds MRW av alla program som utnyttjar ramverken i OS X, t.ex. iPhoto, Preview och Aperture.

Mac OS X 10.4.2 och tidigare fungerar inte.
Mac OS X 10.4.3 fungerar med Maxxum 7D, ej Dynax 7D.
Mac OS X 10.4.4 fungerar.
Mac OS X 10.4.5 fungerar.
Mac OS X 10.4.6 fungerar.

Jag har instruktioner på min hemsida om hur man patchar Mac OS X 10.4.3 så att RAW även fungerar med Dynax 7D: http://www.mitt-eget.se/software/macosx/#dynax_7d_raw
 
Tack för svaret.

Jag kör alltid senaste OS (10.4.6), och har hittils använt iPhoto. Men eftersom jag står i begrepp att byta upp mig till system så vill jag inte måla in mig i något hörn (vilket gör mig tveksam på Alpha 100 - stöd kommer säkert, men när...)

//magnus
 
Jag har två Dynax 7D-hus, så jag räknar kallt med att jag ska klara mig tills Sonys 7D- eller 9D-motsvarighet börjar säljas och att deras RAW-format fungerar i Mac OS X. Fram tills dess är jag nöjd med Dynax 7D och Aperture.
 
**Oppss. Sök inan du frågar.
Jag hittade svaret i en annan tråd. Det hade visst med färgrymden att göra. Inbäddad AdobeRGB. **

Hej igen

Nu har jag haft min Dynax 7D i cirka 1 timme. Men en sak som förbryllar mig är att när jag försöker importera JPG-bilder med Aperature visar den noll (0) bilder. RAW-bilder går jättebra att importera.

Dock, iPhoto visar och hämtar in JPG-bilder som den skall.

Det verkar som det beror på att filerna har ändelse .JPE

Hur ändrar man det?

//Magnus
 
Nopp.
Mitt problem var vid import från kameran till datorn. Om jag valt "AdobeRGB" som färgrymd fick alla filer ändelsen .JPE vilket inte Aperture kände igen (men iPhoto gjorde).

Det är ett mindre problem för mig då jag mestadels kommer att köra RAW. Och de enkla familjebilderna får jag använfa sRGB (mamma ser ändå ingen skillnad ;) ).

//magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.