Annons

Aperture 3.3, snabbare?

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Någon som uppdaterat till denna senaste version och kan ge lite feedback?

Lite nyfiken på om programmet blivit "snabbare"? Läste någon kommentar att iom med att databasstrukturen numera går via eller med iPhoto så kan man räkna med ett snabbare flöde.

Hej,

Någon som uppdaterat till denna senaste version och kan ge lite feedback?

Lite nyfiken på om programmet blivit "snabbare"? Läste någon kommentar att iom med att databasstrukturen numera går via eller med iPhoto så kan man räkna med ett snabbare flöde.

Har testat programmet nu under några timmar. Framstår i alla fall inte som "snabbare" - snarare tvärtom - . Kör det på en Imac med Mac OSX och 3,2 GHz.

/H

Det finns gott om trådar på nätet om att Aperture 3.x är ganska segt med ibland tillhörande förslag på s k lösningar. Jag bytte nyligen min interna hårddisk till en SSD-disk och trots att mitt Aperturebibliotek ligger på den externa "långsamma" disken så är det den enskilt viktigaste faktorn för att snabba upp programmet.

Nyligen gjorde jag motsvarande åtgärd för en kollega som kör LR4 med samma resultat. Han har en stationär 8-kärnig Mac med gott om RAM men nu plötsligt är hans lilla Macbook avsevärt snabbare i många avseenden.

Jag vågar inte tänka på hur mycket pengar jag spenderat på optik och kamerahus så därför var de 2000:- SSd-disken kostade en av de bättre investeringarna jag har gjort! Som vanligt med Mac var det "peanuts" att klona diskarna och utesluta det man inte ville ha med till den nya disken!

Jag har ingen möjlighet att avgöra om den nya 3.3 är långsammare eller möjligen snabbare än föregångaren. Det mesta verkar ske mer eller minde momentant i båda versionerna så varför bry sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar