ErlandH
Aktiv medlem
I dag har Apple presenterat Aperture 3.0
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I dag har Apple presenterat Aperture 3.0
Kul att du blev glad. Själv blev jag besviken, eftersom jag hoppades på nya Macbook Pro när Apple tog ner butiken i tre timmar...
Är det någon som testat demoversionen ännu?
Väntar på ett mail med länk oh serienummer som inte kommer....
väntar också, spännande, undrar ifall man kan beställa aperture från ett annat land än sverige
På svenska Apple store är fullpriset satt till 1995,-. och uppgradering till 995,-.Inte heller om det finns ett uppgraderingspris, eller fullpris. Antagligen är det fullpris eftersom programvaran är förhållandevis billig.
På svenska Apple store är fullpriset satt till 1995,-. och uppgradering till 995,-.
Det börjar dock bli lite jobbigt med uppgraderingar:
1. Installera Aperture 1.
2. Skriv in licens för Aperture 1.
3. Installera Aperture 2.
4. Skriv in uppgraderingslicens för Aperture 2.
5. Installera Aperture 3.
6. Skriv in uppgraderingslicens för Aperture 3.
Det vore bättre om Aperture frågade efter tidigare licenser om man skriver in en uppgraderingslicens så man slapp installera så mycket.
Jösses! Måste man verkligen ta allt från början? De som bara har version 2, kan de inte köpa uppgraderingen?
Det börjar dock bli lite jobbigt med uppgraderingar:
1. Installera Aperture 1.
2. Skriv in licens för Aperture 1.
3. Installera Aperture 2.
4. Skriv in uppgraderingslicens för Aperture 2.
5. Installera Aperture 3.
6. Skriv in uppgraderingslicens för Aperture 3.
Så är det. Jag behövde steg 1 till 4 när jag bytte från quad G5 till Mac Pro (8 core) och nu behöver jag göra steg 5 och 6. Börjar jag om en gång till verkar det som att jag kan hoppa över Aperture 2 och gå direkt från Aperture 1 till 3.Men det här förfarandet gäller väl endast om man börjar från scratch, med exempelvis en nyinstallerad maskin?
Naturligtvis räcker det.Jag som redan har Aperture 2 installerad räknar kallt med att jag endast behöver installera Ap3 Upgrade och knappa in licens för den...
Om du läser in både JPEG och RAW från kameran/minneskortet (om du fotograferar med JPEG+RAW valt) kan du med dessa två val välja om det är JPEG-bilden eller RAW-bilden som ska användas (som master). Om du bara har DNG-filer är det RAW as master du ska välja.Däremot har jag inte så bra koll på det här med Master (JPEG as master, RAW as master). Spelar det någon roll om jag har dng-filer?
ja jäklar... det där var kul... hade nästan börjat ångra att jag körde aperture ist för LR...
hoppas den är stabil och inte allt för mycket segare än 2,0.
Ska fortsätta kolla på det och återkommer med mer info och kommentarer.