Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

apc kontra fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

charlottes

Aktiv medlem
Hej,
kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur jag ser på förpackningen/lådan på en optik om det är för fullformat eller inte. Finns det någon speciell kod som alla tillverkare använder sig av eller? Om det inte är fallet (vilket jag inte tror) vad har resp märke för beteckning på sina otpiker som går för apc kontra fullsensor? Någon som vet? Tacksam för svar.

//Charlotte

Hej

Canon har EF-S för APS-C och EF för fullformat. Sigma har väl DC för APS-C om jag inte minns fel. De andra märkena kan jag inte så här ur minnet.

/HYB

Hej,
kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur jag ser på förpackningen/lådan på en optik om det är för fullformat eller inte. Finns det någon speciell kod som alla tillverkare använder sig av eller? Om det inte är fallet (vilket jag inte tror) vad har resp märke för beteckning på sina otpiker som går för apc kontra fullsensor? Någon som vet? Tacksam för svar.

//Charlotte

För Canon gäller att objektiv som heter EF passar till både APS-C och FF (och APS-H). EF-S däremot passar endast till APS-C kameror. Även objektiv som heter TS (tilt/shift) passar till alla.

/P

För Canon är det så att alla objektiv passar till apc och objektiven står som antingen EF eller EF-S. De som betecknas EF passar till fullformat och alltså gör EF-S inte det. Men som sagt både EF och EF-S passar på apc bara det att man måste ta brännvidden*1.6 för att få verknigsfaktorn på en mindre sensor (apc).

Haha fler än jag som skrev samtidigt :p

Hej,

//Charlotte

Jo, det finns! Men beteckningarna varierar från märke till märke. Exempelvis Canons FF-objektiv har beteckningen EF, deras APS-C-gluggar har beteckningen E-FS. Sony lägger beteckningen DT till de objektiv som endast är för APS-C. Nikon använder beteckning DX i sina APS-C-objektiv. Värre kan det vara i med fristående tillverkare som Sigma, Tamron etc.

Sigmas FF-gluggar har tillägget DG, deras APS-C har tillägget DC, Tamron kör med tillägget Di för FF och DII för APS-C.. Tokina använder DX för APS-C och FX för FF.

Notera att alla objektiv för FF går att använda även på APS-C (fast med ändrad bildvinkel. Exv blir ett 50mm objektiv ekvivalent med ett 80mm på APS-C)

Även APS-gluggar går att använda på FF om FF-kamerorna inte lagt in en begränsning. Nikon och Sony får till exempel att sätta i APS-C-läge om det är en FF-kamera. Fast då reduceras den effektiva sensorytan liksom vinkel. En 24 Mp FF blir c:a 11Mp med APS-C objektiv.

Vill du vara riktigt säker bör du söka på nätet innan du bestämmer dig för en speciell glugg. Köper du i affär är det ju bara att fråga.

//Lennart

Notera att alla objektiv för FF går att använda även på APS-C (fast med ändrad bildvinkel. Exv blir ett 50mm objektiv ekvivalent med ett 80mm på APS-C)
För att undvika missförstånd: Ett 50mm-objektiv tillverkat för FF har exakt samma bildvinkel som ett 50mm-objektiv tillverkat för APS-C om det används på samma kamera. 50mm på en kamera med APS-C ger dock samma bildvinkel som 80mm på FF. 50mm är alltid 50mm oavsett om det är tillverkat för APS-C eller FF.

50mm är 50mm?

Vad jag vet så har ett Minolta AF 50mm för FF, och ett Sony - AF DT 50mm F1.8 SAM för APC-C samma bildvinkel. 50mm är 50mm, kan inte se nån anledning till att det inte skulle vara så!

Den som påstår nått anannt får gärna komma med relevanta fakta som stödjer det påståendet. Jag hävdar att det inte blir nån skilland.

Har en Sony a500 anledning en till att välja bort minolta objektivet är isåfall att det är gammalt med sämre bildkvalitet , och antagligen onödgt stort och tungt, plus att det inte har inbyggs fokusmotor.

Senast ändrad:
Inte samma bildvinkel men samma brännvidd. Bildvinkeln avgörs av hur stor bild som objektivet kan lysa ut. I DT-fallet så lyser den bara ut aps-c och ju snävare vinkeln är på sensorsidan, ju smalare blir den på motivsidan. En FF-glugg har bredare bildvinkel "orginal" men begränsas om man monterar den på en aps-c-kamera. Bildvinkeln beror alltså på kombinationen objektiv+hus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildvinkel

Det kanske enklaste sättet är att använda någon webbleverantörs urvalssida. Prova t.ex. Cyberphoto. Klicka i kamerasystem och "Endast för APS-C sensor" respektive "Anpassad för fullformat".

Alla objektivleverantörer har olika beteckningar.

Per.

PS. Jag hittade listan över beteckningar för objektiv anpassade till APS-C:

* Canon EF-S
* Nikon DX format
* Pentax DA
* Konica Minolta DT
* Sony DT
* Sigma DC
* Samsung NX10
* Tamron Di II
* Tokina DX

DS.

Inte samma bildvinkel men samma brännvidd. Bildvinkeln avgörs av hur stor bild som objektivet kan lysa ut. I DT-fallet så lyser den bara ut aps-c och ju snävare vinkeln är på sensorsidan, ju smalare blir den på motivsidan. En FF-glugg har bredare bildvinkel "orginal" men begränsas om man monterar den på en aps-c-kamera. Bildvinkeln beror alltså på kombinationen objektiv+hus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildvinkel

Jo, men så länge det är ett APS-C hus man jämför med ger ett FF 50 mm samma bildvinkel som ett APS-C 50 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar