Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användning av täcklock till sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har alltid fått med täcklock till sökaren och använt det några gånger, då jag tagit nattbilder. Men när jag funderar på varför, så fattar jag inte! Det sägs att anledningen är att det kan komma in ströljus och störa mätningen. Hur går det till, när spegeln är uppfälld och täcker för allt?

Upplys(!) en ovetande!

Per.

Nu mäter ju exponeringsmätaren innan spegeln fälls upp. ;)
Det är lätt att konstatera detta i dagsljus med objektivlocket på eftersom mätaren då ofta brukar visa en exponeringstid och inte Lo, särskilt om man skruva upp ISO lite grann.

Nu mäter ju exponeringsmätaren innan spegeln fälls upp. ;)

Har dom inte fixat detta än? :cool:

OK. Hur gör kameror utan speglar, och varför använder inte systemkameror samma system?

(Jösses, så naivt detta låter! Jag borde säkert veta, men har bara inte funderat på saken!)

Per.

PS. Jag provade nyss med objektivlocket på och med och utan tumme för sökaren. Du har, givetvis, helt rätt! DS

OK. Hur gör kameror utan speglar, och varför använder inte systemkameror samma system?

(Jösses, så naivt detta låter! Jag borde säkert veta, men har bara inte funderat på saken!)

Per.

PS. Jag provade nyss med objektivlocket på och med och utan tumme för sökaren. Du har, givetvis, helt rätt! DS

Kameror utan spegel i sökaren och utan optisk "bakväg" för ljuset är ju alldeles ljustäta bakifrån och behöver inte något täcklock. Det gäller så klart också Sonys SLT-modeller, som bara har den halvgenomskinliga spegeln för att skicka ljus till fokussensorn.

De flesta systemkameror har ju fortfarande ett arv från tiden med film, spegelmekanism och pentaprisma (eller speglar) och ett okular som kan ta in ströljus. Det finns så klart en massa nackdelar med spegelsystemet, och om det inte hade funnits i omkring femtio år och utvecklats till perfektion, hade man knappast valt den modellen för digitala systemkameror. Spegelmekanismen och den optiska vägen mot sökaren fördyrar kameran en hel del i produktionsledet. Den är funktionssäker enbart för att den har haft lång tid på sig att utvecklas och har blivit av med barnsjukdomarna.

Den enda fördelen med helt optisk sökare jämfört med att ta bilden från sensorn är att man inte har någon fördröjning i sökaren. Jag tror att spegelreflexsystemen kommer att försvinna inom en överskådlig framtid.

Kameror utan spegel i sökaren och utan optisk "bakväg" för ljuset är ju alldeles ljustäta bakifrån och behöver inte något täcklock.

Det var inte riktigt det jag menade.

Om nu inte de spegellösa kamerorna skickar ljuset någon annanstans för att mäta, var gör de då det? Den mätningen kan göras under exponeringen, antar jag. Och varför gör inte SLR-kameror så också?

Per.

Det var inte riktigt det jag menade.

Om nu inte de spegellösa kamerorna skickar ljuset någon annanstans för att mäta, var gör de då det? Den mätningen kan göras under exponeringen, antar jag. Och varför gör inte SLR-kameror så också?

Per.

Av det enkla skälet att ljuset länkas av till sökaren i spegelreflexkameran. Därför mäts ljuset i sökaren. Kameror utan spegel har sensorn exponerad för ljus hela tiden och har tolv miljoner punkter som de kan mäta ljuset i och också kolla skärpan.

Spegelreflexkameran har ett väldigt komplext system för att kontrollera skärpa och mäta ljus. Det vanligaste numera är att en liten sekundärspegel i mitten av huvudspegeln länkar av lite ljus neråt till en modul med mätceller i botten av kameran. Mitten av huvudspegeln är något genomskinlig för att det ska kunna ske. Samma sensorer som används till att kolla skärpan kan också mäta ljuset.

Förr var det vanligt att sensorerna för ljusmätning satt på sidorna om okularet, och det fanns också lösningar med sensor i spegeln eller sensorer som mätte i realtid mot filmen vid exponeringen.

Tekniskt går det att lösa att sensorn själv avgör när ljusinsläppet ska upphöra i själva exponeringsögonblicket, men då skulle man med en spegelreflexkamera inte få någon information om exponeringen innan man hade tryckt av. Det vanliga är att ljuset mäts i ett antal punkter i skärpesensorn eller genomsnittligt över sökarskivans yta med sensorer i sökarhuset. Kamerans bildsensor får inget ljus förrän man har tryckt av. Innan dess är ju spegeln i vägen.

redan på 70- (80-?) talet fanns det spegelreflekameror som mätte ljuset direkt på filmplanet. Mätningen innan exponeringen var bara för att ge fotografen information om ungefär vilken exponering som kommer att bli. Men den faktiska exponeringen styrdes med öppen slutare.

Menar ni att man har gått ifrån detta nuförtiden?

Petter ...

redan på 70- (80-?) talet fanns det spegelreflekameror som mätte ljuset direkt på filmplanet. Mätningen innan exponeringen var bara för att ge fotografen information om ungefär vilken exponering som kommer att bli. Men den faktiska exponeringen styrdes med öppen slutare.

Det var precis så jag trodde att det gick till nu också!

Per.

Menar ni att man har gått ifrån detta nuförtiden?
Så där började man väl mäta när kamerorna fick TTL-mätning för blixt. Spegeln måste ju vara uppfälld och slutaren öppen eftersom det är först då blixten utlöses.
Kanske går det inte att mäta mot en blank sensor?
Nu är jag analog och okunnig om en del av det digitala, men är det inte så att vid TTL för blixt behövs en förblixt som mäter ljuset? Kanske av samma orsak?

Olle

Riktigt.

OTF-mätning fungerade fint på film, men inte alls bra på bildsensorer.

TTL-OTF-mätning gjorde att blixten kunde stängas av i det ögonblick när tillräcklig exponering hade uppnåtts. Detta hade man fått att fungera helt OK för film, men när denna byttes mot bildsensorer så blev det inte alls bra, vilket orsakade väldigt mycket huvudbry för tillverkarna. Det var därför man sedan kom på idén om att använda förblixt.

OTF = Off the Film
TTL = Through the Lens

Jo, Olympus OM-2 från 1975 mätte ljuset som reflekterades från slutarridån (för korta slutartiden) eller ljuset som reflekterades från filmen (för längre slutartider).

Kameran hade också ett mätsystem som mätte ljuset medan man tittade genom sökaren (med spegeln nedfälld förstås) men den slutgiltiga exponeringen bestämdes inte förrän man tryckte på avtryckaren. Då mätte kameran ljuset enligt ovan och justerade slutartiden on-the-fly.

Riktigt.

OTF-mätning fungerade fint på film, men inte alls bra på bildsensorer.

TTL-OTF-mätning gjorde att blixten kunde stängas av i det ögonblick när tillräcklig exponering hade uppnåtts. Detta hade man fått att fungera helt OK för film, men när denna byttes mot bildsensorer så blev det inte alls bra, vilket orsakade väldigt mycket huvudbry för tillverkarna. Det var därför man sedan kom på idén om att använda förblixt.

OTF = Off the Film
TTL = Through the Lens

Tidsordningen är lite fel där. Canons ETTL-system kom på kameror för film först (1995). Det ärvdes sen av Canons digitala kameror.

ANNONS