Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni LiveView - och i så fall hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
ROYSAN skrev:
Men hur funkar en vinkelsökare som man trär på den vanliga sökaren, ger inte dessa begränsat synfält???
Nej, endast när man kopplar in extra förstoring på 2-2,5 ggr, som man kan med de flesta vinkelsökare.

En sak att tänka på när man jämför vinkelsökare eller sökarluppar med live view, är att eftersom man håller ögat tätt intill ett okular räcker 2-2,5 ggr förstoring bra. Med live view tittar man på en liten skärm på några decimeters avstånd. Då kan kanske 10 ggr förstoring behövas ibland.

Olle
 
Olle skrev:
Nej, endast när man kopplar in extra förstoring på 2-2,5 ggr, som man kan med de flesta vinkelsökare.

En sak att tänka på när man jämför vinkelsökare eller sökarluppar med live view, är att eftersom man håller ögat tätt intill ett okular räcker 2-2,5 ggr förstoring bra. Med live view tittar man på en liten skärm på några decimeters avstånd. Då kan kanske 10 ggr förstoring behövas ibland.

Olle

Intressant! Det råkar inte vara så att du testat hur manuell skärpa funkar att ställa in på DSLR med okularförstoring? Nu blev det lite OT i min egen tråd...
 
Använder Live Wiew till att kolla/justera vitbalansen på min D300. Ganska smidigt och framför allt snabbt att se hur färgerna ändras samtidigt som man rattar på vitbalansen.
 
På senare tid börjar digitala system kameror få live wiew, Är det ett säljargument för att få kompakt ägare att bytta upp sig eller vad? Att det är användbart vid marcofoto har jag förståt. men hur användbart i övrigt? Stå med raka armar för att kunna se skärmen.

Räknar tillverkarna att dom som köper kamera med LW bara kommer använda kit objektiven och inte köpa några andra. med vidvinkel eller normal objektiv är det väll smidigt. men när man pratar zoom?

Har även märkt att recensenter av kameror ser det som minus att kameran inte har LW. Har dom rätt i det eller?
 
Leo S skrev:
Ja, det är inte alltid så lätt för oss intesålånga! Jag ska f ö till NY på lördag, då kanske man får starta upp Liveview på D300:an med tanke på vad du sagt David!

I nödfall har jag en Nikon P5100 också...
Kameratillverkarna har valt väldigt olika koncept när det gäller att implementera liveview. Detta gör också att de olika kamerorna visar upp VÄLDIGT STORA skillnader när det gäller användbarheten av deras respektive liveviewsystem.

De två viktigaste egenskaperna: Är skärmen vinklingsbar, resp. hur slö är autofokusen?

Om jag börjar med autofokusen i liveview, så är den långsam och knagglig i Nikon D300, och Canon 40D har ju ingen AF där överhuvudtaget. Olympus liveview-AF verkar vara något snabbare än D300:s, men fortfarande väldigt långsam. De enda som f.n. klarar att köra autofokusen i full fart under liveview är Sony A300 och A350. Det man förlorar med deras eleganta lösning är att det inte går att förstora bilden 10 ggr, utan bara 2. Den utgångna Olympus E-330 klarade också relativt snabb AF i liveview.

Ska du fota något över huvudet på folksamlingar - glöm alla kameror som inte har vinklingsbar skärm (Canon 40D, Nikon D300, Olympus E-520 etc). Användbara är Panasonic DMC-L10, Olympus E-3, Sony A300 och A350 (samt en beggad E-330, alternativt vissa långzoomare som Minolta A1/A2/A200). Förstoring har du ingen nytta av här. Men snabb autofokus har självfallet avgörande betydelse, annars missar man ju för det mesta det man ville fånga...

Likaså är det nödvändigt med en vinklingsbar skärm ifall du inte vill ligga på magen när du ska fota makro (alternativt en vinkelsökare till den optiska sökaren, förstås). Här kan man ha nytta av 3-10x förstoring, vilket D300 och 40D klarar, men nyttan blir ju väldigt begränsad eftersom de inte har någon vinklingsbar skärm.

Sony implementerade ju inte liveview i sin A700. De sa att liveview ännu inte är tillräckligt bra för att användas i semipro-kameror (förmodligen syftade de på den dåliga eller obefintliga AF som sedan dök upp i D300 och 40D). Ska bli intressant att se ifall Sony anser att de har lyckats få fram tillräckligt bra liveview-teknik för att duga i någon/några av deras kommande modeller, som förväntas komma att presenteras under Photokina. Jag hoppas att de inte faller för trycket från alla dessa korkade testare, som ger Sony A700 minuspoäng för att den inte har liveview, men glatt ger full poäng för alla de rent usla implementationer av liveview som vi har fått se!

Nyligen läste jag en test om Sony A200, där man skrev: "En alldeles utmärkt kamera med bättre funktioner än andra i denna prisklass, Men var finns Liveviewen?" Jag upphör aldrig att förvåna mig över hur många okunniga "testare" som tillåts skriva i tidningarna!
 
FlyerOne skrev:
De sa att liveview ännu inte är tillräckligt bra för att användas i semipro-kameror (förmodligen syftade de på den dåliga eller obefintliga AF som sedan dök upp i D300 och 40D).
Just därför 40D inte har AF i live View-läget kanske.
Jag tycker dock det funkar utmärkt att bara hålla in AF-ON-knappen i en halvsekund tills det piper till och det är focuserat. Visst är det en kompromiss, men det funkar.
 
Använder LiveView av o till, vitbalansinställning är ett exempel, exponering är ett annat, men har märkt jag tappar mkt känsla för exponeringen om jag använder LV för ofta, blir slö :) mvh Johan
 
MWPhoto skrev:
Just därför 40D inte har AF i live View-läget kanske.
...
Kan mycket väl vara så Canon-ingenjörerna har tyckt.

För egen del skulle jag inte ha någon som helst nytta av en liveview-skärm som inte gick att vinkla uppåt och neråt. Om den går att sno runt också är inte lika nödvändigt för min del. Kan visserligen vara trevligt någon gång, men det blir ju mekaniskt mycket ömtåligare (detta är anledningen till att Sony inte valde swiveling skärmar till A300 och A350 - det skulle ha medfört fler pajade Sony-kameror - inte bra när man håller på att jobba hårt för att introducera sig på DSLR-marknaden).
 
Jag använder LW när jag använder extendrar och därigenom tappar AF. Fokuseringen blir Mycket bättre än om jag bara tittar genom sökaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.