Annons

Använder ni LiveView - och i så fall hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo S

Avslutat medlemskap
Anledningen till frågan är att LiveView ju blivit ett självklart inslag på nya systemkameror. Själv var jag överförtjust att få det på nya kameran, men efter den första tiden har jag inte kört LV på flera månader. Konstig AF och långsamhet i hela processen gör att jag till exempel hellre lägger mig på marken om jag ska ha kameran i lågt läge. Sedan är det många tillämpningsområden jag inte fotar, helt klart.

Därför vore det intressant att veta i vilka situationer och hur ofta ni andra använder LV i verkligheten. Jag och fler med mig kanske kan få tips och idéer för att utveckla handhavandet, man är ju milt sagt präglad av 35 år utan LiveView!
 

Bilagor

  • liveview.jpg
    liveview.jpg
    47.6 KB · Visningar: 912
Re: Artikulerad LiveView

Sundvisson skrev:
LiveView är lätt att använda och riktigt användbart. Här är ett par bilder tagna med Live View.
En bild tagen från höften och en över huvudet. Bara Panasonic DMC-L10 och Olympus E-3 har artikulerade LCD än så länge, vilket gör det hela så mycket trevligare. Till Photokina 2008 väntas fler modeller.

http://farm4.static.flickr.com/3026/2553382896_2dd347cb88_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3123/2552559183_b16e6c4794_o.jpg

Trevligt, synd att D300 inte har artikulerad LCD. Vad det nu är, har ingen aning!
 
Vinklingsbar eller Vridbar LCD med LiveView

Först ut på marknaden var Olympus E-330 med en vinklingsbar LCD. Först nu i år kom Sony med en liknande konstruktion. E-330 i min mening med den elegantaste implementationen med både Live View A & B.

Dock är det bara DMC-L10 och E-3, som helt kan vrida in displayen, och således även skydda den mot repor vid transport. Mer avancerad med roterbar LCD versus enbart tiltbar i de tidigare två exemplen.
 
Har 1DMkIII och där saknas ju autofokus vid livewiew.
Det användningsområde jag har funnit mest värdefullt är utan tvekan vid macrofotografering där skärpedjupet blir kort. På med livewiew, förstora bilden 10X och ställ skärpan manuellt. Helt kanon.

För att kunna använda den på samma sätt som på en digitalkompakt krävs det autofokusfunktion för att det ska bli smidigt. Då kan det finnas vissa situationer där det skulle vara värdefullt. Men jag kan inte påstå att jag saknar det i dagsläget.

/Arne
 
Re: Vinklingsbar eller Vridbar LCD med LiveView

Sundvisson skrev:
Först ut på marknaden var Olympus E-330 med en vinklingsbar LCD. Först nu i år kom Sony med en liknande konstruktion. E-330 i min mening med den elegantaste implementationen med både Live View A & B.

Dock är det bara DMC-L10 och E-3, som helt kan vrida in displayen, och således även skydda den mot repor vid transport. Mer avancerad med roterbar LCD versus enbart tiltbar i de tidigare två exemplen.

Ok, tack för informationen! Nu är jag inte ute efter att byta kamera utan mer intresserad av hur användare med eller utan vridbar skärm använder Liveview och hur ni upplever handhavandet.
 
Arne S skrev:
Har 1DMkIII och där saknas ju autofokus vid livewiew.
Det användningsområde jag har funnit mest värdefullt är utan tvekan vid macrofotografering där skärpedjupet blir kort. På med livewiew, förstora bilden 10X och ställ skärpan manuellt. Helt kanon.

[OT]
Borde inte detta vara en vettig finess även utan liveview? Om man med en knapp på sökaren kunde förstora sökarbildens mitt 10x, menar jag. Men det kanske finns?

I brist på det skulle jag önska att min kamera kunde komma ihåg vilken fokuspunkt den använde, och förstora bilden efteråt, centrerad på den punkten.
[/OT]
 
Jo, absolut. Fördelen med livewiew är ju att man inte behöver köra näsan i kameran för att titta vid macrofoto. Men visst hade det varit en bra funktion. Har inte hört talas om att det finns, tror inte det.
 
Arne S skrev:
Jo, absolut. Fördelen med livewiew är ju att man inte behöver köra näsan i kameran för att titta vid macrofoto. Men visst hade det varit en bra funktion. Har inte hört talas om att det finns, tror inte det.

Eftersom sökarsystemet är mekaniskt skulle det väl kräva en mekanisk lösning. Nu finns ju till bl a Nikon ett förstorande sökarokular, men det ger bara 2x förstoring. Idealiskt vore en vinkelsökare med kraftig förstoringsmöjlighet!

Men nu blev det OT, tillbaks till verkligheten.. ;-)
 
Leo S skrev:
Eftersom sökarsystemet är mekaniskt skulle det väl kräva en mekanisk lösning. Nu finns ju till bl a Nikon ett förstorande sökarokular, men det ger bara 2x förstoring. Idealiskt vore en vinkelsökare med kraftig förstoringsmöjlighet!

Men nu blev det OT, tillbaks till verkligheten.. ;-)

Instämmer i allt. :)
 
Jag skulle gärna se att Canon Remote Capture-mjukvaran (och givetvis andra kameratillverkares motsvarigheter) konverterades till prylar såsom Ipod touch/Iphone eller handdatorer.

Jag tror det skulle kunna vara rätt smidigt i vissa lägen att hålla kameran väldigt högt eller lågt och använda Ipoden som extern skärm vid Live View-fotografering.

Annars är ju vinklingsbar skärm ett steg i rätt riktning för användande av Live View.
 
Re: Artikulerad LiveView

Sundvisson skrev:
LiveView är lätt att använda och riktigt användbart. Här är ett par bilder tagna med Live View.
En bild tagen från höften och en över huvudet. Bara Panasonic DMC-L10 och Olympus E-3 har artikulerade LCD än så länge, vilket gör det hela så mycket trevligare. Till Photokina 2008 väntas fler modeller.

http://farm4.static.flickr.com/3026/2553382896_2dd347cb88_o.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3123/2552559183_b16e6c4794_o.jpg


Samt SONY A300 och A350.
 
Jag använder ofta Live View vid macrofoto när kameran står stabilt på ett stativ. Det är riktigt trevligt att handskas med vid macrofotografering då du kan zooma in väldigt mycket och i detalj se vilka delar som blir skarpa.

Som tidigare nämnts kan det nog även vara praktiskt när man tar bilder med kameran ovanför sin ögonhöjd, men det har jag själv aldrig nyttjat Live View till.
 
Artikulerad LiveView? Vad betyder det? Låter som om den pratar.



Jag skulle vilja ha en kamera med Liveview

"Varför?
1. Jag är för kort för att se över folksamlingar.
2. Jag har inte riktigt fysiken för att rulla runt på marken/golvet för att hitta kreativa vinklar.
3. Man kan fota mer diskret om man inte måste trycka kameran mot ansiktet.
4. Ibland känns det lättare att se en "bild" på skärmen istället för "verkligheten" i ett svart hål.
5. Det kan vara farligt att ha huvudet där man vill ha kameran.
6. Jag är för kort för att se över folksamlingar!

Jag är sjukt trött på att få, visserligen skakfria, bilder av folks nackar medan killen bredvid fotar med telefonen högt över huvudet."
 
Jag anvænder det ofta på min Nikon Coolpix 4500 før den ær perfekt nær man inte kommer åt med systemkameran. Har aldrig anvænt det på min D300, fast jag vet att det finns "live view".
 
Dead_Silent skrev:
Jag skulle gärna se att Canon Remote Capture-mjukvaran (och givetvis andra kameratillverkares motsvarigheter) konverterades till prylar såsom Ipod touch/Iphone eller handdatorer.

Jag tror det skulle kunna vara rätt smidigt i vissa lägen att hålla kameran väldigt högt eller lågt och använda Ipoden som extern skärm vid Live View-fotografering.

Annars är ju vinklingsbar skärm ett steg i rätt riktning för användande av Live View.

Vore ju oerhört läckert att t ex ha en liten blåtandssändare på kameran och kunna se sökarbilden på mobilen eller en handdator, då skulle man kunna fota bakom nacken om så vore! Men fortfarande skulle man inte ha mycket kontroll över skärpeinställningen.
 
David G skrev:
Jag skulle vilja ha en kamera med Liveview

"Varför?
1. Jag är för kort för att se över folksamlingar.
2. Jag har inte riktigt fysiken för att rulla runt på marken/golvet för att hitta kreativa vinklar.
3. Man kan fota mer diskret om man inte måste trycka kameran mot ansiktet.
4. Ibland känns det lättare att se en "bild" på skärmen istället för "verkligheten" i ett svart hål.
5. Det kan vara farligt att ha huvudet där man vill ha kameran.
6. Jag är för kort för att se över folksamlingar!

Jag är sjukt trött på att få, visserligen skakfria, bilder av folks nackar medan killen bredvid fotar med telefonen högt över huvudet."

Ja, det är inte alltid så lätt för oss intesålånga! Jag ska f ö till NY på lördag, då kanske man får starta upp Liveview på D300:an med tanke på vad du sagt David!

I nödfall har jag en Nikon P5100 också...
 
Förr var det "live Wiev på mekaniska kameror.
Hasselblad exvis bilden på en mattskiva och en skorsten för att hålla mörkt omkring.
Nikon F3 har live Wiev om man tar av sökaren, Även där finns en skorsten. Så inte är Live Wiev något nytt när det gäller systemkameror. Men man kan förundra sig varför det inte finns skorsten till de moderna husen??? Skorsten = ljuschaktsökare.
Själv saknar jag inte live Wiev på min D80 i alla fall. Så jag slipper köpa nytt, hi hi....
Men hur funkar en vinkelsökare som man trär på den vanliga sökaren, ger inte dessa begränsat synfält???
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.