Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder Lightroom Win 7 pekare till fysisk plats för "Mina dokument"?

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag har en fråga som jag tycker mig känna igen från liknande frågor här, men jag hittar ingen tråd som ger mig svar. Därför försöker jag med en ny.

Jag har för tillfället alla bilder i en struktur under "Mina dokument" som hittills ligger på systemdisken (C, operativet är Win7/64). Jag har nyss installerat en ny disk för att bland annat ha "Mina dokument" där.

När LR installerades så lade sig previews och katalog under grannmappen "Mina bilder" utan att jag kan minnas att jag valde det själv och jag har låtit dem ligga kvar där. Till att börja med tänkte jag nog fortsätta låta "Mina bilder" (där jag alltså inte sparar mina bildfiler) ligga kvar på C - jag tänker att det kan vara en fördel att inte ha bildfiler och LRs andra filer på samma disk.

Så till mina frågor:

1) Om jag helt simpelt ändrar fysisk plats för "Mina dokument" i Windows (d.v.s. via högerklick på "Mina dokument" bara byter till mapp på nya disken): Kommer då LRs databas att hänga med på det? (D.v.s. använder sig LR av Windows pekare till "mina dokument" eller har LR egna pekare till fysiska disken?) Jag är osäker på det och likaså lite osäker på hur trassligt det skulle bli att få ordning på det om det inte skulle funka. (Jag brukar göra all filflytt inifrån LR men den här flytten av "mina dokument" kan jag inte se att LR skulle kunna göra.)

2) Är det rätt tänkt att lägga bildfiler på en annan disk än databas och previews eller är det bättre att flytta över även LR databas och previews till den nya disken?

Tack på förhand!

Det du kan göra är att lägga till den nya disken i programmet och skapa mappar på den, sedan flyttar du över bilderna inne i själva Lightroom. Om du flyttar bilder utanför lightroom får du leta upp mapparna i programmet. Du flyttar mappar lättast genom att bara dra de mapparna du vill flytta till den nya.
Vet inte om detta hjälper något, eller om det var någon vettig förklaring. :p

Jag har själv bara själva katalogen på min primära hårddisk och själva bilderna på en annan.

Jag tror - men vet inte - att Lightroom lagrar den verkliga sökvägen C:\Users\Username bla, bla. Jag tror alltså att om du pekar om "Mina Bilder" kommer LR tappa bort dem. Men som sagt, detta är en gissning, har inte provat själv.

Frågorna:

1) Om det blir så att Lightroom "tappar bort" platsen så kommer de att markeras med ett frågetecken och du kan högerklicka och välja "locate missing folder" eller något liknande. Skall man flytta en hel struktur är detta betydligt snabbare än att göra en dra-och-släpp inne i Lightroom.

Enda risken är om man inte har en "topp-mapp" för då kan det bli lite bökigt med att behöva lokalisera en mängd undermappar.

2) Jag tror inte det spelar så stor roll. Jag har databasen (och därmed previews) på den disk som är snabbast (en SSD) och bildfilerna på den disk som är rymligast (en traditionell HD). Se dock till att LR-inbyggda backup av databasen använder sig av en annan fysisk disk än där du har originalet. Default så kopierar den till samma disk!

När det gäller placeringen av bilderna och databasen har jag själv aldrig gillat att det placeras under "Mina bilder". Som du själv har upptäckt så vet man aldrig riktigt om program använder sig av "aliset" eller av den riktiga sökvägen. Microsoft har ju fixat och trixat lite med placeringen av dessa mappar under årens lopp.

Själv föredrar jag därför att placera mina bilder och databas på explicita platser.

Jag har alltså skapar "E:\Bilder" där jag lägger alla bilder och " D:\LightroomDB" där jag har mina katalogfiler.

Det du kan göra är att lägga till den nya disken i programmet och skapa mappar på den, sedan flyttar du över bilderna inne i själva Lightroom. Om du flyttar bilder utanför lightroom får du leta upp mapparna i programmet. Du flyttar mappar lättast genom att bara dra de mapparna du vill flytta till den nya.
Vet inte om detta hjälper något, eller om det var någon vettig förklaring. :p

Jag har själv bara själva katalogen på min primära hårddisk och själva bilderna på en annan.

Hej och tack för tipset, jag är dock inte helt säker på att jag är med på hur du menar. Antingen är det precis såhär eller så har ditt svar fått fart på min tankeverksamhet:

1) Skapa mapp med lämpligt namn på nya disken.

2) Högerklicka på "Mina dokument" och välj egenskaper/plats.

3) Flytta "mina dokument" till nya platsen men svara "nej tack" på följdfrågan om allt innehåll i mina dokument ska flyttas med.

I det här läget tolkar jag det som att Windows tycker att "mina dokument" nu ligger på den nya disken, det är bara det att den mappen är tom och den gamla "mina dokument" är nu bara en lösryckt mapp på c-disken som innehåller alla filer. Eller?

4) Nu ger jag mig in i LR och flyttar hela rasket med bilder från c-disken till den nya "mina dokument". Då borde databaskopplingarna hänga med.

5) I filhanteraren flyttar jag färdigt allt annat tills gamla "mina dokument" på c är tom och allt istället ligger på ny plats.

Det här verkar smart förutsatt att LR inte bryr sig om Windows pekare till "mina dokument", men det är ju liksom det jag inte har koll på. Om det är så att LR faktiskt använder pekaren till "mina dokument" så är jag rädd att resultatet blir trassel i alla fall.

Hmm...kanske peta in steg 4) ovan mellan steg 1 & 2 - det skulle kunna funka oavsett hur LR hanterar "mina dokument"-pekaren. Eller?

Jag tror - men vet inte - att Lightroom lagrar den verkliga sökvägen C:\Users\Username bla, bla. Jag tror alltså att om du pekar om "Mina Bilder" kommer LR tappa bort dem. Men som sagt, detta är en gissning, har inte provat själv.

Frågorna:

1) Om det blir så att Lightroom "tappar bort" platsen så kommer de att markeras med ett frågetecken och du kan högerklicka och välja "locate missing folder" eller något liknande. Skall man flytta en hel struktur är detta betydligt snabbare än att göra en dra-och-släpp inne i Lightroom.

Enda risken är om man inte har en "topp-mapp" för då kan det bli lite bökigt med att behöva lokalisera en mängd undermappar.

2) Jag tror inte det spelar så stor roll. Jag har databasen (och därmed previews) på den disk som är snabbast (en SSD) och bildfilerna på den disk som är rymligast (en traditionell HD). Se dock till att LR-inbyggda backup av databasen använder sig av en annan fysisk disk än där du har originalet. Default så kopierar den till samma disk!

När det gäller placeringen av bilderna och databasen har jag själv aldrig gillat att det placeras under "Mina bilder". Som du själv har upptäckt så vet man aldrig riktigt om program använder sig av "aliset" eller av den riktiga sökvägen. Microsoft har ju fixat och trixat lite med placeringen av dessa mappar under årens lopp.

Själv föredrar jag därför att placera mina bilder och databas på explicita platser.

Jag har alltså skapar "E:\Bilder" där jag lägger alla bilder och " D:\LightroomDB" där jag har mina katalogfiler.

Mera nyttig input under tiden jag skrev (se ovan) som tacksamt tas emot.

Jag känner till att man kan laga brutna databasreferenser och har använt det enstaka gånger när jag av misstag bytt namn på nåt utanför LR. Jag känner dock lite obehag inför att förlita mig till att alla referenser ska gå att reparera på ett klick men det kanske bara är jag som är nojig. Jag ska fundera lite till innan jag väljer väg.

Själva filstrukturen är ganska tacksam på så vis att jag i "mina dokument" har en mapp "bilder" som innehåller alla bilder sen tidernas begynnelse i ett någorlunda strukturerat träd. Det kanske underlättar återskapande av LR-referenser om de tappas bort.

När det gäller backup:en av katalogfilen så har jag faktiskt inte reflekterat över att det är dumt att ha den på samma disk som katalogfilen. (Å andra sidan har jag fram till nyss bara haft en disk att välja på.) Men i fortsättningen verkar det ju bättre att säkerhetskopiera till nya disken (om jag har kvar databasen på gamla platsen) - det tipset snor jag rakt av.

När det sen gäller allmän strategi om hur det är bäst att spara allt "egenskapat" så tycker jag att det blir krångligare med åren (Windowsversionerna) att vara säker på att man får med sig allt när man säkerhetskopierar eller byter maskin. Min grundläggande strategi har varit att allt ska ligga under "mina dokument", men nu för tiden finns ju en drös "mina bilder", "min musik" etc. Och jag har alltså utan att egentligen veta om det själv lagt LRs databas i "mina bilder".

Jag tackar för din input och får fundera på vad som passar mig bäst i slutänden.

Tänkte bara avsluta den här tråden med att svara på min egen ursprungliga fråga: Nej, Lightroom verkar inte bry sig om vilken "fysisk" mapp som är utpekad i Windows som "Mina dokument".

Jag valde att flytta hela "Mina dokument" från ursprunglig plats på C-disken till den nya disken via utforskaren utanför Lightroom. Det stod och tuggade en bra stund över natten innan allt hade kopierats. (Jag konstaterade i morse att innehållet i den ursprungliga mappen "Mina dokument" kopierats till den nya platsen snarare än flyttats.)

Sen bytte jag namn på ursprungliga C:\users\...\documents och startade LR. Hela trädet av bilder i LR saknade då (som ganska väntat) bildfil, men det räckte att högerklicka på bildernas toppmapp i LRs mappstruktur och leta upp den nya platsen för att hela trädet skulle fixas. Allt verkar OK och LR jobbar nu mot bilderna på nya disken.

Därefter har jag sopat bort innehållet i C:\users\...\documents och vips finns det 600 extra GB tillgängligt på C-disken.

Bra att det löste sig.

Att det blev kopiering istället för flytt kan bero på Windows inbyggda funktion. Om du använder dra-och-släpp och mål och källa är på samma enhet, då flyttas filerna. Om de däremot är på olika enheter så kopieras filerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar