Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användarkommenter LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Fundera på vad rutan "användarkommentar" har för användning i IPTC-fälten i Lightroom? Det som fylls i där syns det på nåt speciellt ställe vid publicering eller liknande? Jag har planer på att använda den rutan för att bara göra en markering för mitt minne och vill inte att det ska synas utåt på nåt sätt.

Då får du nog rensa bland de metadata som skrivs till den fil du exporterar/publicerar.

När du exporterar en fil från LR kan du ju välja att behålla varierande mängd metadata i den exporterade filen - det finns väl ett par nivåer att välja bland.
Det skulle inte förvåna mig om det finns tillägg till LR som ger dig en mer fingranulerad kontroll över vilka metadata du 'skickar med' - men det är bara vad jag tror.
Ett alternativ är att använda t ex exiftool för att rensa bort oönskad info bland metadata.

Fundera på vad rutan "användarkommentar" har för användning i IPTC-fälten i Lightroom? Det som fylls i där syns det på nåt speciellt ställe vid publicering eller liknande? Jag har planer på att använda den rutan för att bara göra en markering för mitt minne och vill inte att det ska synas utåt på nåt sätt.

Just det fältet borde vara problemfritt.
Har aldrig varit med om någon uppdragsgivare som använt det fältet över huvud taget i sina egna system (och då har jag erfarenhet av att jobba för bl.a. Bildbyrån, där rätt metadata i rätt fält är av stor vikt).

Just det fältet borde vara problemfritt.
Har aldrig varit med om någon uppdragsgivare som använt det fältet över huvud taget i sina egna system (och då har jag erfarenhet av att jobba för bl.a. Bildbyrån, där rätt metadata i rätt fält är av stor vikt).

Tack, jag kan inte heller se att det fältet dyker upp någonstans. Ville bara vara säker på att det inte störde. Det händer ju att vissa IPTC-dyker upp ibland vid publicering på en del hemsidor.

Vad kan fältet vara ämnat till egentligen?

Tack, jag kan inte heller se att det fältet dyker upp någonstans. Ville bara vara säker på att det inte störde. Det händer ju att vissa IPTC-dyker upp ibland vid publicering på en del hemsidor.

Vad kan fältet vara ämnat till egentligen?

Jo, det dyker upp!

Jag testade nyss och skrev lite nonsenstext med endast versaler för att lätt hitta den. Öppnade sedan bilden i CS6 och valde File > File Info. Under flik Advanced fann jag den inskrivna texten under "Exif Properties".

Jo, det dyker upp!

Jag testade nyss och skrev lite nonsenstext med endast versaler för att lätt hitta den. Öppnade sedan bilden i CS6 och valde File > File Info. Under flik Advanced fann jag den inskrivna texten under "Exif Properties".

OK, men dyker informationen upp i samband med någon publicering på hemsida? Det du gjorde var väl helt enkelt att titta i IPTC-informationen, eller? Då ska den synas, det är meningen.

Förstod jag din test rätt?

Var det inte det du ville - förhindra att ngn skulle kunna se din kommentar?

Jag kanske uttryckte mig lite tokigt. Jag menade att ingen skulle se kommentaren när bilden publiceras. På min hemsida och till en bildbyrå jag levererar bilder styr man vad som ska synas på hemsidan genom att fylla i rätt IPTC.

Tack i alla fall för dina svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar