Annons

Användare av EOS 5 och EOS 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Northman

Medlem
Har inte köpt någon kamera sedan mitt förra inlägg i ämnet, men däremot läst en massa. Vill nu höra era åsikter, hur stor tycker ni skillnaden är på dessa punkter, har ni upplevt dem som problem?

EOS 5 - programvalsratt - långsammare autofokus
- Ingen E-TTL - 16 mätzoner
- 5 fokuspunkter - Lågsammare ECF

EOS 30 - ingen spotmätning - mätområde 1-20 EV
- AF i svagt ljus 1-18 EV
- Ingen IR assistans - mörkare sökare
- 1/125 i blixt synk.

Det finns säkert fler punkter, men det är några jag tänkte på. Säga kan väll också att kameran kommer att användas mest med 28-135 IS USM och troligtvis en 380 EX som blixt.

Väldigt tacksam för era åsikter

Vad skall du använda en till? Vid naturfotograferingen klarar du dig knappast utan zonmätning exempelvis!

Vad prioriterar du högst? Tänk igenom vilka funktioner du måste ha och vilka motiv du vill fota.. Sen blir valet oftast ganska enkelt!

Användningområdet är ganska brett, fotar ganska mycket vintertid, bla. skoter- och skidåkning, men även natur, fest och porträtt, hmm det där kanske inte gav så mycket hjälp. Vill lära mig mer om foto, ha en kamera att utvecklas med.

/M

Jag har en EOS30 och kan försöka kommentera hur jag upplever de nackdelar du radat upp för kameran. Dock har jag aldrig använt EOS5, så du fårta omdömena med en nypa salt:

Spotmätning: Hade nog vart bra, men jag klarar mig bra med att mäta mot något som är representativt och sedan låsa exponeringen (nu fotar jag förvisso mest neg-film), eller med utsnittsmätningen. Hade jag varit van vid att använda spotmätning innan jag skaffade kameran hade jag kanske saknat den...

AF i svagt ljus: jag har inte märkt några probblem med detta (min enda referens är förvisso EOS 500N). Oftast använder jag blixt i svag ljus, och då hjälper ju blixtens IR-ljus till.

1/125 i blixtsync: gäller bara "fel" blixtar. med Canons EX-blixtar kan du synka med alla tider (ledtalet sjunker dock ju kortare tid du har). Jag skulle dock rekommendera EX420 istället för 380, då får du en blixtsom är avsedd just för denna EOS 30. Tex tror jagatt det bara är 420 som har IR-belysning som täcker in alla kamerans AF-punkter. Och så är det bra med lite extra kräm ifall du syncar på kortare tider.

För övrigt så blev mina blixtbilder avsevärt bättre när jag bytte blixt från sunpak 4000AF till Canon 550EX, men om detta berodde på att jag gick från TTL till E-TTL eller från Sunpak till Canon är ju inte lätt att veta. Troligtvis lite av båda...

Om dt itne har framgått, så vill jag tilläga att jag är mycket nöjd och skulle inte vilja byta kameran mot någon annan.

Det jag saknar på EOS 5 är avsaknaden av manuell spegeluppfällning men det ville du ju inte ha någon kommentar om...

Har en EOS5a, tycker den är toppen.
Spegeln går mycket bra att fälla upp manuellt. Custom function finns som tar hand om det.
Spotmätningen skulle jag själv inte vilja vara utan. Fotar mestadels natur själv.

Det är väl CF12 du tänker på dvs när man använder självutlösaren. Då går spegeln upp när man trycker på avtryckaren och så tas bilden ett antal sekunder senare... ...men just då kanske det kommer en vindpust...

Precis. Det tar ju 2 sekunder innan bilden tas ifall man ställt in automatiska utlösaren till det. Tycker själv det funkar perfekt. Men det är ju som du säger, om det är vindstilla när man trycker av och sedan kommer det en vind som ruckar stativ och kamera 2 sekunder senare så kommer det resultera i oskärpa.

Till skid och skoter bilder vill du ha en kamera som syncar snabbare än 1/125!

1/125 i blixtsync: gäller bara "fel" blixtar. med Canons EX-blixtar kan du synka med alla tider.

Sant, man kan synca på alla tider MEN, det blixten gör då är att tända ett antal blixtar i snabb följd. Vill du fota skidbilder med upplättningsblixt är denna funktion värdelös eftersom bilderna fortfarande kommer att bli suddiga. Detta p.g.a att slutaren inte är helt öppen vid kortare tider än 1/125.
Ok, du kan få skarpa bilder om det inte går fort men det gör det ju oftast.
För att få skarpa bilder i dagsljus med upplättning krävs synctider på 1/250 (om vi snackar action).

Kanske inte så bra förklarat från min sida men jag ska försöka hitta en länk som illustrerar problemet.

Hmm, om en skidåkare kommer i full fart borde väl 1/125 eller 1/250 inte spela så stor roll...

Är det inte blixtens förmåga att frysa objektet som blir avgörande i vilket fall? Och vid 1/125 så har du bara en blixt även med EOS30.

Visst är det så att E-TTLens sync med korta slutartider sänder ut en serie med korta blixtar under exponeringen. Detta spelar ju ingen roll ifall syftet med den korta synktiden endast är att få litet skärpedjup, men det fungerar ju inte för att frysa rörelser, då är man hänvisad till den riktiga synktiden (1/125, eller längre, på EOS30).

tobias.o skrev:
Hmm, om en skidåkare kommer i full fart borde väl 1/125 eller 1/250 inte spela så stor roll...

Är det inte blixtens förmåga att frysa objektet som blir avgörande i vilket fall? Och vid 1/125 så har du bara en blixt även med EOS30.

skillnaden mellan 1/125 och 1/250 är stor. observera att jag pratar om dagsljusbilder med upplättning. nattetid är det ingen större skillnad eftersom blixten är huvudljuskälla och fryser då rörelsen med sin korta brinntid.

Är det inte så att EOS 5 inte klara 1/250 utan 1/200, det kanske gör stor skillnad det med!

Tack för alla svar!! kom gärna med fler åsikter!

inte klara sig utan zonmätning!!??

Att man inte skulle klara sig utan zonmätning är något av de dummaste jag hört på länge! Har fotat djur och natur i 22 år med en massa olika kameror och klarat mig bra. Har idag Nikon 801 och EOS 3 som "grundkameror och jag använder faktiskt inte Zonmätningen på någon av kamerorna. Varför? Jo, för att jag får ett bättre resultat då jag mäter manuellt och då gärna med vanlig utsnittsmätning eller spotmätning. Prova att fota en svart eller vit fågel mot vilken bakgrund du vill och resultatet blir oftast en felexponerad bild om du har Zonmätning. Visst kan det vara ett bra hjälpmedel om man inte behärskar att mäta manuellt eller vid vissa skiftande ljussituationer (t.ex inne i en skog, där det finns både ljus och skugga, och man smyger på något rörligt djur). Men klarar sig utan det gör man utam problem! Ifall det är spotmätningen du menat att man inte klarar sig utan så häller jag inte med dig helt där heller. Spotmätningen är bra framför allt om du vill mäta det infallande ljuset på något föremål en bit bort, t.ex en grå sten eller liknande. Men man klarar sig även utan detta om man har lite rutin på det här med att exponera bilden som man vill ha den.

Senast ändrad:
EOS 5 har ett riktigt vertikalgrepp med avtryckare, inmatningsratt och knappar.

Detta saknas på EOS 30, som "bara" har avtryckare och knappar.

Inmatningsratten är ovärderlig.

Att 5:an "bara" har 16-zoner ser jag inte som något problem. Den exponerar riktigt bra med den evaluerande mätningen som då matchas mot kända motiv i banken.

Northman skrev:
Är det inte så att EOS 5 inte klara 1/250 utan 1/200, det kanske gör stor skillnad det med!

Det stämmer...
Men 1/200 är fortfarande bättre än 1/125 och det bör inte vara några större problem att få åtminstonne hyffsat skarpa bilder.

läs gärna mer om fp och x-sync här.

Jag har använt båda kamerorna och det är väldigt bra kameror vilken du än väljer. Men ska man nu ställa kamerorna mot varandra så är min personliga åsikt följande:
Jag tycker inte att det är lönt att satsa på en EOS 5 med tanke på var dom ligger i pris beg.
EOS 5 har snabbare blixtsync (1/200) och har spotmätning. Behöver du snabb blixtsync så är det ju jätte bra. Spotmätning klarar du dig utan, det är ett bra verktyg men som du klarar dig, som jag har sagt så många gånger innan, utan genom att använda utsnittsmätning istället.

Däremot så har du nyare teknik i EOS 30. Jag tror att du kommer ha mer nytta av FP blixt och E-TTL mätningen och allt som följer med än snabbare sync. Jag tror också att FP-blixten funkar bättre i skidbacken än med vanlig sync.
Snabbare AF och fler AF punkter + en ögonfokus som fungerar :O) Den är mycket lättare, snabbare, tystare och har batteripack till sitt vertikalgrepp.

Jag stod också och valde mellan en EOS 5, som jag hade använt mycket innan, och en EOS 30. Mitt val landade på en EOS 30. Om du nu vill ha beg. kamera så hade jag letat upp en beg. EOS 1N HS istället. Där får du en helt annan kamera för någon tusenlapp mer. Det är verkligen en häftig kamera, men tyvärr utan E-TTL.

En ny EOS 5 på Björnsfotovideo.se är billigare än en EOS 30. - Iaf. om man jämför paketen med EF 28-105. EOS 5 listas inte som separat hus.
Jag har för mig att jag frågade om det gick att köpa ett separat hus och det gick tydligen mycket bra men jag kommer inte ihåg priset (mycket möjligt att det var dyrare än EOS 30, dvs. att 28-105:an kostar mer i EOS 30-paketet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar