Annons

Använda "Picture Style" eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
på Canons kameror, tex 50D som jag har, finns ju funktionen, att kunna ändra lite olika bildegenskaper för olika tillfällen, jag gissar att liknande funktioner finns på andra tillverkares kameror.

På de olika alternativen som finns kan man ställa in Sharpness, Contrast, Saturation och Color tone.

Jag fotar alltid i Raw, och använder bara Standard och Monochrome alternativet. Jag har även ställt ner Sharpness på dessa till 0, och alla andra värden är default.

Min fundering är egenligen, när man fotar Raw, påverkar dessa inställningar nånting på Raw-filen, eller är det bara för .jpg bilder?

Om du öppnar en raw-bild i Canons "Digital Photo Professional" får du se bilden med de inställningar som registrerats för den bildstil du hade valt vid fototillfället.

Men eftersom de inställningarna faktiskt inte är gjorda på riktigt i raw-bilden, utan bara är applicerade av programmet när du tittar på bilden, så kan du också ändra dem hur du vill och direkt se hur de skulle ha påverkat en .jpg-bild om du hade valt att spara i det.

På så vis kan du ju experimentera fram vilka inställningar som passar olika situationer och kanske applicera dessa på bildstilar som du sedan använder när du sparar i raw+jpg, så får du anpassade .jpg-bilder enligt din smak direkt ur kameran - och raw-bilderna förblir obearbetade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar