Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda Metz 45CT-5 på D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur man kan få sin Metz 45CT-5 att fungera på Nikon D300? Förstår inte riktigt vad jag ska göra för att få det att funka. Har haft kameran på Manuellt, men blixtsymbolen på kameran bara blinkar. och den enda gången jag får iväg en blixt är när jag precis slagit av batteripacket. Förstår ingenting.

Kan någon hjälpa mig!?

tack/ Thomas

tejpa

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur man kan få sin Metz 45CT-5 att fungera på Nikon D300? Förstår inte riktigt vad jag ska göra för att få det att funka. Har haft kameran på Manuellt, men blixtsymbolen på kameran bara blinkar. och den enda gången jag får iväg en blixt är när jag precis slagit av batteripacket. Förstår ingenting.

Kan någon hjälpa mig!?

tack/ Thomas
Prova att tejpa kontakterna på blixtkontakten. Vet inte exakt hur det det ser ut på din kamera men till mina digitala EOS fick jag tejpa alla kontakter utom mittkontakten. Då gick det bra att köra Manuellt eller använda blixtögat och köra blixtens egen automatik. Använder en 45 CT4

PS kontakten som man sätter i blixtskon

Den enklast är att använda en sladd med pc-kontakt (levererades med blixen från fabrik) och ansluta till pc-kontakten på kameran.

Att använda en ttl-kontakt för analoga kameror är mer besvärligt.

Om kameran har popup-blixt så använd den och tänd Metz-blixten med en slavtändare

Titta också på mitt inlägg "bättre än popupblixt" under tråden "Gör det själv".

Innan jag nu svarar Dig gjorde jag en kontroll. Monterade en Metz 32MZ-3 med foten 3401 på en Nikon D40. Vald inställning M. Fungerade klockrent!

per

per

Senast ändrad:
Quantum batteripack

Det jag finner mycket märkligt är dock att när blixten laddat upp, då går det inte att på manuellt läge på kameran ändra varken bländare eller slutartid. Stänger jag av Quantum batteripacket jag har till blixten så funkar det att slå iväg några blixtar på "överskotts-energin". tycker att det är konstigt om det skulle va något slags spänningsfel som kommer från batteripacket.

Ni som fått det att fungera. använder ni vanliga batterier eller batteripack så som Quantum?

Det jag finner mycket märkligt är dock att när blixten laddat upp, då går det inte att på manuellt läge på kameran ändra varken bländare eller slutartid. Stänger jag av Quantum batteripacket jag har till blixten så funkar det att slå iväg några blixtar på "överskotts-energin". tycker att det är konstigt om det skulle va något slags spänningsfel som kommer från batteripacket.

Ni som fått det att fungera. använder ni vanliga batterier eller batteripack så som Quantum?

Tycker du skall testa något av de två råd som du fått som gör att blixten fungerar på din kamera. Pc-kontakt eller tejpning. Att det inte fungerar annars vet alla som provat. Tror att ditt quantum kommer att funka om du gör så.

Hos Nikon D40 kan man i läge M ändra blixtkontrolläge. Förmodligen kan man göra samma sak på D300. Lägena är antingen TTL eller MANUELL.

Jag lärde mig det igår. Anslöt ett AIs-objektiv och monterade en analog blixt i kamerans sko. Kombinationen fungerade inte och en text talade om att blixtläget var TTL.

Efter att ha ändrat till MANUELL fungerade det perfekt.

En ytterligare lärdom var att effekten hos den inbyggda blixten kunde varieras från FULL till 1/12 i läge MANUELL. Denna möjlighet i kombination med extra större slavtänd blixt med olika effektsteg passade utmärkt för porträtt med AIs 105.

per

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto