Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda hur många gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Om jag säljer bilder till en webbsida som ska ligga på nätet får de göra papperskopior och använda bilderna i andra sammanhang än på deras webbsida? När jag levererar bilderna, lågupplösta på en skiva ska jag skicka med då vad som gäller för publicering av mina bilder? Var hittar man sådana vilkor?

Mvh
Tommy
 
Tack

Tack roinek. Det där var en användbar sida. Mycket att läsa, sen. Men är det någon som kan hjälpa mig med mina två frågor kortfattat så ska jag fördjupa mig mer i BLF:s sida senare.
 
Re: Tack

Tommy Törnquist skrev:
Tack roinek. Det där var en användbar sida. Mycket att läsa, sen. Men är det någon som kan hjälpa mig med mina två frågor kortfattat så ska jag fördjupa mig mer i BLF:s sida senare.

http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp förklarar reglerna som gäller vid bildförsäljning. Du säljer användningsrätten till din bild och ju mer de vill använda den desto mer ska du ha betalt för den. Har du sålt den för webbpublicering och sedan de vill använda bilderna i andra sammanhang eller i en annan publiceringsform ska du alltså fakturera dem på nytt. Det är viktigt att du skriver i dina leveransvillkor att användninger är bara för det avtalade området och att all användning faktureras.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.