Annons

Använda Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias A

Medlem
Hej,

Har en fråga ang att använda Converter.

Tanken är att skaffa ett "EF 70-200 mm f/4L" vilket förhoppningsvis kommer vara mitt mest använda objektiv vid fotografering utomhus men i vissa fall kanske man fotar objekt på längre avstånd och funkar det då bra att montera på en "Canon Converter Ef 1,4X II".
Fördelen jag ser är att man inte behöver släpa på 2 st stora objektiv och sen skulle det bli billigare.
Kameran jag har är en EOS10D.

Vad finns det för nackdelar med att använda en Converter.

Är mycket tacksam för tips och råd. Är det någon annan här på fotosidan som kör på detta viset?

MVH
Tobias Andersson

1.4x konvertern fungerar fint.

Nackdel med konvertern..du förlorar lite skärpa och ett steg i slutartid, AF blir långsammare..sökaren blir mörkare.

Senast ändrad:
Största fördelen med en konverter är väl om du har flera objektiv som passar?

Har du ex. tre gluggar så får du ju 3 "nya" gluggar om du investerar i en konverter!

(förutsatt att dina objektiv skiljer sig rejält i brännvidd så de inte "överlappar" varandra i brännviddsomfång)

Tack Kim för ditt svar!

Är det såpass stora förluster att man skulle märka nogon större skillnad eller ser man bara det med ett tränat öga och granskar bilderna noga?

En tanke vara att använda konvertern till att fota sportbilder som t.ex vindsurfing då man befinner sig oftast på längre avstånd.

/Tobias

Alfons2 skrev:
Största fördelen med en konverter är väl om du har flera objektiv som passar?

Har du ex. tre gluggar så får du ju 3 "nya" gluggar om du investerar i en konverter!

(förutsatt att dina objektiv skiljer sig rejält i brännvidd så de inte "överlappar" varandra i brännviddsomfång)

En konverter använder man lämpligtvis enbart på längsta teleläget för att få så lång brännvidd som möjligt, då telekonvertern försämrar bildkvalite och ljusstyrka.

Kan även användas tillsammans med macroobjektiv för att få extrem avbildningsskala på 2:1.

I övrigt så rekommenderar jag inte att använda konverter.

Tobias A skrev:
Tack Kim för ditt svar!

Är det såpass stora förluster att man skulle märka nogon större skillnad eller ser man bara det med ett tränat öga och granskar bilderna noga?

En tanke vara att använda konvertern till att fota sportbilder som t.ex vindsurfing då man befinner sig oftast på längre avstånd.

Canons 1.4x konverter ska inte ge allt för stor kvalitetsförlust.

sagan skrev:

En konverter använder man lämpligtvis enbart på längsta teleläget för att få så lång brännvidd som möjligt, då telekonvertern försämrar bildkvalite och ljusstyrka.

Jag har själv enbart fasta objektiv - tänkte inte på "zoom-problematiken". Vilket tråden handlar om !

Spelar väl ingen roll om du har fast eller zoom i detta fall.

I båda fallen så tycker jag bara det är rimligt att använda konvertern i längsta teleläget eller det objektivet som har längsta tele då.

sagan skrev:
Canons 1.4x konverter ska inte ge allt för stor kvalitetsförlust.

Canons 1,4x konverter tillsammans med fasta L-objektiv ger ett slutresultat som ger HÖG kvalitet.

Har du ett sämre objektiv (optiskt) så kanske den lilla försämringen som ändå konvertern medför blir mer påtaglig.

sagan skrev:
Spelar väl ingen roll om du har fast eller zoom i detta fall.

I båda fallen så tycker jag bara det är rimligt att använda konvertern i längsta teleläget eller det objektivet som har längsta tele då.

Exempel:

100/2.8 (med mellanring 12mm) ger 140mm.

200/2.8 ger 280mm.

400/2.8 ger 560mm.

Blir inte det 6 olika brännvidder som är användbara?

Senast ändrad:
Klart det går att använda, men du förlorar ju bildkvalitet.

Har man lagt ned så mycket pengar på skarpa objektiv så vill man väl inte förlora det genom att använda en konverter.

Att man använder konverter på längsta telet är ju för att det blir både orimligt dyrt och stort/tungt med längre brännvidd på objektivet.

Du förlorar lite i bildkvalitet och ljusstyrka. Men för några tusenlappar (2,5 begagnad) får då ju tre "nya" gluggar som inte skäms för sig.

Ok, tackar för er info.

Det får bli att köpa ett 70-200 f4L till en början och så får man se vad som händer.

/Tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar