Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda 450D på bästa sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Hejsan. Min bror äger en 450D som jag träffar en till 2 ggr per år, han vill bara använda gröna läget. han säger att han inte ser skillnad när han provar andra lägen som tex A-läget. Han har kompenserat lite minus enligt rekomendation av foto.

Jag kan ingenting om Canons 450D, men om man tex ändrar färgmättnat, gör minus kompensering osv och sedan vill använda gröna läget, så försvinner väl dessa personliga inställningar.

Min bror fyller 75 år nu och kanske hans ögon inte är det samma som förr, när han visar mig A4:a bilder som han skrivit ut så ser jag att flera av dom är lite matta i färgerna, han köpte det fina sigmat 18-50 DC-Ex 2.8 för några år sedan, som jag tipsade om, då 12Mp sensorn som sitter i 450D har fått mycket goda vitsord.

Något bleka och inte så skarpa bilder som dom borde vara med den sensorn och optik, brorsan är lite envis och jag vet inte riktigt hur jag skall lägga fram ett försiktig klagomål.

Är det någon här som har kameran och inte kör gröna läget, och kan komma med enkla tips, modellen har funnits ett antal år nu, så någon är kanske riktigt van och inkörd med modellen.

Tackar på förhand. //Bengt.
 
Utskrifternas kvalitet kan ju också beror på skrivaren och papperet, så det är svårt att bedöma kamerans inställningar enbart från detta.

Petter ...
 
Utskrifternas kvalitet kan ju också beror på skrivaren och papperet, så det är svårt att bedöma kamerans inställningar enbart från detta.

Petter ...

Kan vara så, men skrivaren en Canon som han har lär vara riktigt bra, mins ej för stunden nu vad den hette, men en populär modell är det.

vad jag mins av Fotos tester är just deras serie från 400D-450D-500D-550D. Där gröna läget inte är bra, utan kräver lite mera manuella lägen.

jag var ute efter tips hur andra som är vana med kameran, vilka tips har ni till bättre bilder.
finns det kanske någon svensk bok att ta hem för modellen Canon EOS 450D.
 
Kan vara så, men skrivaren en Canon som han har lär vara riktigt bra, mins ej för stunden nu vad den hette, men en populär modell är det.

vad jag mins av Fotos tester är just deras serie från 400D-450D-500D-550D. Där gröna läget inte är bra, utan kräver lite mera manuella lägen.

jag var ute efter tips hur andra som är vana med kameran, vilka tips har ni till bättre bilder.
finns det kanske någon svensk bok att ta hem för modellen Canon EOS 450D.

Canons bok "Bättre Bilder med Canon EOS kameror" kanske kan vara något?

Petter ...
 
P-läget är ju också ett helautmatiskt läge, förutom att blixten inte hoppar upp så fort det är lite mörk. Men P har fördelen att man kan göra egna inställnignar för skärpa, kontrast och färgmättnad .Antingen separat, eller genom att använda någon av de inbyggda bildstilarna.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.