Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antinewton glas till Durst M605, var?

Produkter
(logga in för att koppla)

galaxenspresident

Aktiv medlem
Var kan man komma över ett antinewtonglas till en Durst M605 (med färghuvud men det borde inte spela någon roll).

Jag har redan ett set med glasmasker men det ser inte ut som om något av glasen är av antinewton-typ

Någon som har något bra tips?
 
Jag vet inte om glasmästaren kan ha någon sorts frostat/antinewtonglas som fungerar, annars tänker jag att antingen L-Foto i Vansbro eller Fotokompaniet i Göteborg har lite skrammel i hyllorna. :) Annars används antinewtonglas mest till scanners nu för tiden, vad jag vet.
 
Kan du inte använda antinewton-glas från en 6x6 diaram? Jag tittade på min neg hållare, en Sironeg 6x6, till min 605. Diaramarnas glas är visserligen mindre, men det borde gå att fixa någon utfyllnad samt slipa ner kanten på glaset så det inte repar. Troligen behövs bara ett glas på den sida som negativet kupar mot.
 
Jag har köpt antinexton-glas på Fotokompaniet. Jag köpte det till en Meopta, men hör du med Patrik eller Patrick så har de säkert det i gömmorna. Mina två kostade hrla 50:-

///Anders S
 
Tackar så mycket för tippsen. Nu har jag några tåtar att börja dra i :). Tack och lov räcker det ju med antinewton på filmsidan, på emulsionssidan räcker de små tjockleksvariationerna pga densiteten för att eliminera problemet där. Det vore ju förödande för skärpan annars.
 
För många år sedan, under min tid som scanneroperatör uppstod newtonringar när man tejpade upp ett dia på glastrumman. Vi löste problemet genom att lägga en liiiten sträng paraffinolja mellan glas och dia/neg. Det fungerade perfekt och dessutom fyllde paraffinet ut smårepor som kunde finnas i diat. Det var emellertid ganska kladdigt och senare använde jag en vätska (som jag tyvärr inte minns namnet på) som var ganska lättflyktig och då slapp man rengörningen av originalet.

Det borde gå att tillämpa även i en förstoringsapparat.
 
Halt ot, varför uppkommer newtonringar?

Concentric colored rings which appear when two pieces of glass are pressed together are commonly referred to as “Newton Rings”. This phenomenon was discovered by English physicist Sir Isaac Newton (1643-1727) from which it got it’s name.

The rings appear when there’s a tiny air gap between two pieces of clear material. Light rays encounter destructive interference if the gap is of a certain size relative to the wavelength, resulting in the effect. It’s most pronounced if a convex lens is pressed up against a perfectly flat glass surface.

Glass which has been treated - usually roughened very slightly - to prevent Newton’s rings from forming is commonly called Anti-Newton glass. It is most often used with film and negative carriers in photographic enlargers. The roughening prevents the formation of tiny air gaps between the surfaces.
 
Tidigare har jag använt Tetenals antinewtonspray någon gång. Den lägger en film på cellulos-bas sidan av negativet som är lite ojämn på samma sätt som antinewton glaset och de långsamma (spatielt långsamma alltså) tjockleksändringarna på luftspalten som ger newtonringarna elimineras. Ett annat sätt är att använda monteringsolja för att få bort luftspalten helt.

Nackdelen med båda är att man bör göra ren negativet efteråt och helst vill man inte ha rester på emulsionssidan. Mindre bök med antinewtonglas
 
Hej !
Jag använde ett "reflexfritt" glasskiva från glasmästaren,
jag tror det var en sort som brukade användas i tavelramar, fungrerade bra, och glaslöst under för att slippa lite damm.

Nackdelen med glasskivan var att den saboterade kantskärpan, ljuset tog väl alla möjliga riktningar där.
Detta ersattes senare med ett "riktigt" pga detta.

Nu använde jag kondensorljus så det kanske är annorlunda med färghuvud.

Glasskivans kanter går bra att slipa ner till passform på ett vanligt carborundum-bryne.

//MW

.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.