Annons

anti HM reklambilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Var kan man hitta bilderna på "vanliga" människor i HMkläder?

läste om det nyligt med hittar det inte, skulle vara en kampanj som motvikt till det osunda kroppsideal som HM har på sinna reklambilder.
 
Det är inte osunt att vara smal, att vara fet är däremot osunt (och direkt hälsofarligt).
 
Tycker debatten hamnat snett!

De tjejer de har är alldeles för smala.. Sen när någon skall göra något motangrepp! Då är de för feta! Vad har hänt med alla normala tjejer?
 
Nä, det är inte osunt att vara smal men däremot är det osunt att vara försmal!
Tack Anders det var den adressen jag letade efter.
 
Oxh när är man FÖR SMAL?
Finns det något mått på vad som anses normalt?

Socialstyrelsen rekomenderar...endast 2 skivor bröd...
 
Är inte intresserad av att ta någon kroppsidealdebatt just nu.
Men faktum är ju att HM´s reklam får massiv kritik bla från feministiskt håll.
återigen tack Anders för länken det var ju den jag vill ha.
 
Normala tjejer finns det gott om, dock så syns de inte i reklamen. Vad H&M däremot sprider är ett ideal som inte existerar. Stora bröst, smal midja och breda höfter går inte ihop!

H&M är värd all kritik de får. De försöker skapa ett ideal (och har lyckats) som är en fysiskt omöjlighet och gör kvinnor osäkra på sig själva...
 
Visst är det ett ideal när många många vill se ut som dem på affischerna..
Visst kan man också se ut som modellerna gör, men det är knappast en bilder på en kvinnokropp som ligger nära verkligheten..


Det ÄR värda all negativ kritik! Förstår inte att de aldrig lär sig! Samma sak varje år..

Kanske någon annan organisation skulle ta i med hårdhanskarna istället för feministerna.. De gapar och skriker så ofta nu att ingen längre orkar lystna på vad de säger!
WHO kanske..!?

Per-Olof:

Visst kritiserar de snuskgubbar.. Det är väl sånna som är ansvariga för att det finns en så snedvriden idealbild? Vem skall titta på bilderna om inte de fanns?=)
 
Tycker att diskussionen e omöjlig, alla har ju olika åsikter och smak angående hur tjejer ska vara, det finns smala tjejer, det finns tjejer som är mulliga och det finns mitt i mellan....så e det, problemet är ju att alla designer gör deras visningskläder i strl ca 32-34 och sedan går ju allt i en ond spiral. Men som sagt alla har åsikter om detta. Vissa försvarar bilderna och feministerna gör motangrepp med gigantiska kvinnor mulliga modellreportage...
Men det varierar, kommer och går...alla kommer väll i håg Byst-Smithreklamen på 90-talet, och den damen kan man väll inte påstå är FÖR smal?!
Så om nåt år kanske de rejäla formerna kommer tillbax...

Smala tjejer är inte fel men det ska vara hälsosamt smala sunda tjejer...

Rille
 
Jag har lite svårt för att alla ser "feminsterna" som en sammansvetsad grupp med tjejer som skriker högt och hatar män... Jag är feminist och stämmer inte in det minsta i den bilden... Feminsim har inget med manshat att göra...

Det är lätt att skämta bort ämnet, men idealen som H&M sprider är ett för samhället jävligt stort problem. Jag menar inte att H&M ensamma står bakom allt ont, men den kvinnobild som sprids inom reklambranschen (och även flera andra branscher) är inte bra för någon, och drabbar (som vanligt) kvinnorna hårdast...
 
Den aftonbladet-artikel som någon postat är ju bara ännu ett bevis på hur snedvridet saker och ting är. Vadå FÖR SMAL? Tjejen i reklamen är enligt mitt tycke jävligt smal och inte det minsta lik de tjejer jag känner. Men hon lever ju, och lär därför inte vara FÖR SMAL. Dock så tycker jag hon är väldigt smal jämfört med hur kvinnor faktiskt ser ut... Hon representerar inte på nått sätt majoriteten av kvinnorna...
 
Daniel_L skrev:
Jämlikhet. Lika lön för lika arbete.

Tror du missförstod mig lite.. Jag sympatiserar också med "vanliga" feminister..
Vad jag menade lite kryptisk var att de viktiga debatterna försvinner i mängden av ilska som radikala feminister verkar ha.. Det är ju tragiskt nog dem man öppnar ögonen för..!

Jag och mina manliga jobbarkompisar avstod från våran löneförhöjning ett år om inte kvinnorna fick lika mycket som oss.. Då tog det fart.. Nu har kvinnorna lika hög (eller låg) lön som vi män.. Det kanske är den vägen vi måste gå, fast på en högre nivå, hos företagsledare osv!
 
steinick skrev:
Det är inte osunt att vara smal, att vara fet är däremot osunt (och direkt hälsofarligt).

Däremot är den "kultur" och de "ideal" som växer upp runt dessa trådsmala modeller inte bra. Alltför många tonårstjejer äter alldeles för dåligt av rädsla för att bli "för tjock".

Modellerna denna typ av reklam är ju inte på något vis representativa för befolkningen. Vi vet det och lägger inte så stor vikt vid det. Men många ungdomar vet det inte och tror kanske att det är så man "skall" vara. På min skola har vi fler än en anorektiker.

Det är osunt...

mvh Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.