ANNONS
Annons

Antal utskrifter med Canon MG6250

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan82

Aktiv medlem
Hej.

Har en liten fråga som nån här inne kanske kan svara på.

Köpte mig en Canon Pixma MG6250 för ca en vecka sedan. Har aldrig tidigare haft nån fotoskrivare så har inga erfarenheter alls hur länge bläcket varar.

Saken är den att jag har skrivit ut ca 7st 10x15 färgfoton på fotopapper och ca 10st A4-papper där bilden täcker halva pappret ungefär. Detta också i färg.

På dessa få utskrifter har halva bläckpatronerna på M, C och Y försvunnit. och ca 30% på grå och svart också?

Är detta verkligen rimligt?

När jag läser på olika sidor som säljer färgpatroner och på canons hemsida så står det tex att M, C och Y ska räcka till lite över 300 färgbilder? Dock står det inget om storlek men förmodade att dom menade 10x15?
Med den avvärkningen jag har på färgen så får nog bildena vara 1x1,5 cm max om dom ska räcka till 300 bilder?

Sen med ett pris på ca 129:- per bläckpatron så är jag ju uppe och sniffar på 10kr per utskrift i 10x15cm?

Eller vad säger ni? Erfarenheter? Hur många färg-bilder i 10x15 bör man få ut?

Sen en liten fråga till när det gäller att skriva ut färgbilder på vanligt A4-papper. Jag hade sett framför mig att bilderna skulle vara någorlunda bra iaf när man skrev ut dom på vanligt papper. Men dom ser ju hemska ut? Är det normalt på moderna bläckstråleskrivare?
Bilderna blir väldigt ljusa och matta i färgerna.

Tack på förhand.

Mvh
 
Hej.

Har en liten fråga som nån här inne kanske kan svara på.

Köpte mig en Canon Pixma MG6250 för ca en vecka sedan. Har aldrig tidigare haft nån fotoskrivare så har inga erfarenheter alls hur länge bläcket varar.

Saken är den att jag har skrivit ut ca 7st 10x15 färgfoton på fotopapper och ca 10st A4-papper där bilden täcker halva pappret ungefär. Detta också i färg.

På dessa få utskrifter har halva bläckpatronerna på M, C och Y försvunnit. och ca 30% på grå och svart också?

Är detta verkligen rimligt?

När jag läser på olika sidor som säljer färgpatroner och på canons hemsida så står det tex att M, C och Y ska räcka till lite över 300 färgbilder? Dock står det inget om storlek men förmodade att dom menade 10x15?
Med den avvärkningen jag har på färgen så får nog bildena vara 1x1,5 cm max om dom ska räcka till 300 bilder?

Sen med ett pris på ca 129:- per bläckpatron så är jag ju uppe och sniffar på 10kr per utskrift i 10x15cm?

Eller vad säger ni? Erfarenheter? Hur många färg-bilder i 10x15 bör man få ut?

Sen en liten fråga till när det gäller att skriva ut färgbilder på vanligt A4-papper. Jag hade sett framför mig att bilderna skulle vara någorlunda bra iaf när man skrev ut dom på vanligt papper. Men dom ser ju hemska ut? Är det normalt på moderna bläckstråleskrivare?
Bilderna blir väldigt ljusa och matta i färgerna.

Tack på förhand.

Mvh



Hej !

Nu har jag ingen erfarenhet av Canonskrivare, men:
De medsända patronerna brukar vara nån sorts "lurndrejeri", dvs
med knappt nån färg i ( Epson )

Vid första start så ska skrivaren fyllas upp, inte många ml, men även
några få ml är en rätt stor del av en patron.

Billiga skrivare ger dyra utskrifter, pga små och dyra patroner,
lösningen är något sorts ciss, dvs slangsystem.

Vanligt papper är ingen höjdare att skriva bilder på, kan inte ta mycket
färg utan att bli blöta.
Köp nått billigt att testa på ex Lidls blanka i 50-pack.
Är bra, reservation däremot för långtidshållbarhet, inget problem några år men
X x10-tals ?

//MW
 
Orginalpapper

Min erfarenhet är att använda Canon fotopapper har provat andra märken och inte blivit nöjd.
Original färgpatroner är också bäst och billigast på Cyberphoto.
 
Piratbläck

Vad gäller vanligt hue / infärgningsbläck ( alltså inte det mycket ovanligare pigmentbläcket) så har jag alltid kört med piratbläck. Säkert mer än hundra patroner till mina två Canon pixma skrivare.

Väsentligt billigare och (i normalfallet) precis lika bra. Om originalpatronen kostar 129 kr så kostar ett bra piratbläck ca 40 - 65 kr.

Sök på svenska välrenomerade internetförsäljningsföretag. Typ Nordic ink, NetonNet m.fl.
De som funnits under lång tid skulle inte finnas kvar om det piratbläck de sålde var skit.

Jag har testat att fylla patroner själv med spruta, men det är för kladdigt.

Nu får jag mothugg av en massa experter, om garantier som upphör att gälla, om hållbarhet osv, men det står jag ut med.
 
Det här med 300 bilder på en uppsättning patroner: Glöm det. Grejjen är att de där testerna görs med en speciell testbild som inte är representativ för verkligheten. Just DEN bilden kan du skriva ut 300 gånger, sålänge du gör det "på en gång" så att inget bläck går förlorat vid rengöringar och liknande.

Att skriva ut foton på "vanligt papper" blir som regel väldigt "blaskigt" ja. Du bör använda fotopapper för att få "rätt" resultat.

Ja, bläck till "småskrivare" är svindyrt. För länge sen gjorde jag en (slarvig) uträkning som konstaterade att det kostar mig drygt 10 000kr att fylla min storformatsskrivare med bläck... men att köpa samma MÄNGD bläck till en billig-HP-photosmart skulle ha kostat mig över 125 000kr.
 
Tack för alla svar!

Hade också funderingar på om dom patronerna som skickas med bara innehåller hälften så mycket eller liknande, men det faller ju lite på att skrivaren visade fullt i alla patronerna i början?

Tack för tipset om cyberphoto, vettigt pris på original-patroner.

Frågan är om man ska ge sig på piratbläcken. Är ju trots allt halva priset, och ska skrivaren käka bläck som den gjort hittills så kommer jag sluta skriva ut bilder på den iaf.

Jag köpte ett 100-pack 10x15 fotopapper från märket Peach, mest för att det var grymt billigt. Men det speglade kanske också resultatet. Går ju inte att jämföra med bilderna som man får hem från valfritt fotolabb exempelvis crimson, fuji eller ifolor. Ganska missnöjd!

Sen det här med att en patron skulle räcka till 300 bilder som dom skriver tänkte ju jag med att det var under väldigt speciella omständigheter så klart. men att det bara skulle räcka till typ 40-50 bilder såg jag ju som en omöjlighet.

Hoppas att det är på grund att att systemet svalde några ml första gången.
 
Förstår inte riktigt vad du menar?

I din skrivare sitter patronerna direkt i skrivsläden om jag inte missminner mig? Då finns det inget system som kan "svälja lite bläck" vid första användningen eftersom bläcket sitter direkt på printhuvudet.

Det finns dock skrivare som har bläcktankarna på fasta platser, och därefter har ett system av pumpar och slangar som matar skrivhuvudet (exempelvis http://images4.tcdn.com.br/img/img_prod/27440/2509_1.jpg men systemet finns även på mycket mindre skrivare) DESSA skrivare slörpar gladeligen i sig en hel del bläck när man driftsätter dem första gången.
 
Aha, ja då kan jag ju inte hoppas på det. För det är som du säger, att patronerna sitter direkt på släden.
 
I din skrivare sitter patronerna direkt i skrivsläden om jag inte missminner mig? Då finns det inget system som kan "svälja lite bläck" vid första användningen eftersom bläcket sitter direkt på printhuvudet.

Det finns dock skrivare som har bläcktankarna på fasta platser, och därefter har ett system av pumpar och slangar som matar skrivhuvudet (exempelvis http://images4.tcdn.com.br/img/img_prod/27440/2509_1.jpg men systemet finns även på mycket mindre skrivare) DESSA skrivare slörpar gladeligen i sig en hel del bläck när man driftsätter dem första gången.

Hej !

Jovisst går det åt mera bläck att fylla matarslangar, men även om patronerna sitter
i eller på skrivarmunstycket åtgår det lite att fylla upp med, några ml av
de fjuttiga 10-15 som brukar vara i en parton kan bli rätt många procent.

---------

Det finns ett chip på patronerna som anger hur mycket den rymmer, och
räknar ner vid förbrukning, även en "halvfull" patron kan då visa fullt.
Står det nått på patronerna hur mycket de rymmer ?

//MW
 
Det finns ett chip på patronerna som anger hur mycket den rymmer, och
räknar ner vid förbrukning, även en "halvfull" patron kan då visa fullt.
Står det nått på patronerna hur mycket de rymmer ?

//MW

Ok, så kan det ju vara. Det verkar inte som att man kan se nån siffra på hur mycket patronerna rymmer när dom sitter i skrivaren. Vågar inte ta ut dom innan dom är tomma heller ;)
Ska se om det står något på dom när jag byter patroner om nån vecka.

Mvh
 
Jag har en MG6350

Visst förflyttas patronerna på en släde alltid. Men faktum är att det är rena färgpatroner med något litet chip bara, skrivarhuvudena är permanenta och det finns en liten koppling för färgöverföringen.

Att ha en extra grå-patron är lysande för svart/vita utskrifter faktiskt.
 
Efter att ha använt skrivaren ett tag nu så blir jag väldigt fundersam på en sak.

När färgnivåindikeringen på skrivaren började närma sig botten så gav skrivaren en varning om att färgen i den svarta patronen snart var slut och att jag borde byta. Detta struntade jag i och fortsatte skriva ut i svart, efter ett tag så kom det en ny varning, nu med ett röd triangel som varnade att den svarta färgen tar slut när som helst och att jag måste byta den svarta bläckpatronen. Jag struntade i detta också och tänkte att jag kör tills det inte blir svart längre!

Detta har jag nu gjort i 2-3 veckor, min sambo har skrivit ut ca 70-80 A4-sidor fulla med svart text och jag har skrivit ut ca 15 st A4 med husritningar på, också i svart. Plus att vi skrivit ut ca 10st fotografier i färg 10x15cm.

Detta verkar ju lite konstigt? Jag skulle nog nästan kunna säga att jag har skrivit ut lika många papper och bilder efter skrivaren indikerade att svart färg nästan är slut som jag har gjort från helt ny patron tills att varningen kom!

Det är väl ingen fara att fortsätta skriva ut tills bläckpatronen blir verkligen helt tom? Eller?

Vad har ni för erfarenheter?
 
Efter att ha använt skrivaren ett tag nu så blir jag väldigt fundersam på en sak.

När färgnivåindikeringen på skrivaren började närma sig botten så gav skrivaren en varning om att färgen i den svarta patronen snart var slut och att jag borde byta. Detta struntade jag i och fortsatte skriva ut i svart, efter ett tag så kom det en ny varning, nu med ett röd triangel som varnade att den svarta färgen tar slut när som helst och att jag måste byta den svarta bläckpatronen. Jag struntade i detta också och tänkte att jag kör tills det inte blir svart längre!

Detta har jag nu gjort i 2-3 veckor, min sambo har skrivit ut ca 70-80 A4-sidor fulla med svart text och jag har skrivit ut ca 15 st A4 med husritningar på, också i svart. Plus att vi skrivit ut ca 10st fotografier i färg 10x15cm.

Detta verkar ju lite konstigt? Jag skulle nog nästan kunna säga att jag har skrivit ut lika många papper och bilder efter skrivaren indikerade att svart färg nästan är slut som jag har gjort från helt ny patron tills att varningen kom!

Det är väl ingen fara att fortsätta skriva ut tills bläckpatronen blir verkligen helt tom? Eller?

Vad har ni för erfarenheter?


Hej !

Har du inte målat med vattenvärg ?
När man blandade alla färgena så blev det oftast en mörk smutsig nyans.

Min avsomnade Epson D88 ( må den vila i frid , gjorde med rätt drivrutin väldigt bra utskrifter )
frågar om den svarta är slut : Ska jag blanda svart av övriga färger ?

Patronen kan vara tom ( eller så tom den tillåts bli ) och skrivaren fortsätter att blanda svart.

Nej, det bör inte vara farligt att köra en vanlig patron tills det stannar, min D88 var försedd med
slangsystem och automatåterställande chip, glömde att fylla på, och ett munstycke gick sedan
inte att få igång. Nu var det inte så illa med just det, skrivaren var vid detta tillfälle så mekaniskt
sliten att den ändå var på väg ut.

//MW
 
Hej.

Jo det har jag faktiskt gjort ;)

Jag hade faktiskt detta lite i åtanke, men trodde inte att skrivaren fungerade riktigt så. Utskrifterna ser fortfarande kolsvarta ut. Trodde inte skrivaren kunde blanda färgpatronerna till kolsvart färg, men det kan det tydligen då kanske?

Har dock inte fått nån fråga om att blandra svart av övriga färger.

Min färglära kanske borde uppdateras lite ;)

Skrivaren kanske använder patronen med svart pigment tillsammans med övriga färgpatroner för att få fram svart...

Hej !

Har du inte målat med vattenvärg ?
När man blandade alla färgena så blev det oftast en mörk smutsig nyans.

Min avsomnade Epson D88 ( må den vila i frid , gjorde med rätt drivrutin väldigt bra utskrifter )
frågar om den svarta är slut : Ska jag blanda svart av övriga färger ?

Patronen kan vara tom ( eller så tom den tillåts bli ) och skrivaren fortsätter att blanda svart.

Nej, det bör inte vara farligt att köra en vanlig patron tills det stannar, min D88 var försedd med
slangsystem och automatåterställande chip, glömde att fylla på, och ett munstycke gick sedan
inte att få igång. Nu var det inte så illa med just det, skrivaren var vid detta tillfälle så mekaniskt
sliten att den ändå var på väg ut.

//MW
 
6350

Jag har en MG6350

Visst förflyttas patronerna på en släde alltid. Men faktum är att det är rena färgpatroner med något litet chip bara, skrivarhuvudena är permanenta och det finns en liten koppling för färgöverföringen.

Att ha en extra grå-patron är lysande för svart/vita utskrifter faktiskt.

Hej,

Undrar bara om du är nöjd med den, funderar själv på att köpa en sådan. Behöver en med scanner oxå nämligen!
 
Hej,

Undrar bara om du är nöjd med den, funderar själv på att köpa en sådan. Behöver en med scanner oxå nämligen!

Hej.

Jag är faktiskt väldigt nöjd med min nu efter att ha använt den ett tag, den är grymt snabb! Har även scannat in en del färgbilder och det blev väldigt bra!
 
Hej.

Jo det har jag faktiskt gjort ;)

Jag hade faktiskt detta lite i åtanke, men trodde inte att skrivaren fungerade riktigt så. Utskrifterna ser fortfarande kolsvarta ut. Trodde inte skrivaren kunde blanda färgpatronerna till kolsvart färg, men det kan det tydligen då kanske?

Har dock inte fått nån fråga om att blandra svart av övriga färger.

Min färglära kanske borde uppdateras lite ;)

Skrivaren kanske använder patronen med svart pigment tillsammans med övriga färgpatroner för att få fram svart...

Jag kan inget om tekniken men jag har väldigt svårt att tänka mig att skrivaren skulle "slå om" och börja blanda färger för att uppnå en färg när en patron är slut.

Vad gäller att din skrivare fortstatt att skriva ut svart fast den svarta patronen varnar så kan det kanske vara så att du har två svarta patroner? Så är det på några av mina Canon skrivare. Det finns en extra (större) svart patron som används just vid utskrft av text.
 
Jag kan inget om tekniken men jag har väldigt svårt att tänka mig att skrivaren skulle "slå om" och börja blanda färger för att uppnå en färg när en patron är slut.

Vad gäller att din skrivare fortstatt att skriva ut svart fast den svarta patronen varnar så kan det kanske vara så att du har två svarta patroner? Så är det på några av mina Canon skrivare. Det finns en extra (större) svart patron som används just vid utskrft av text.

Nej jag kan inget om det heller, hade varit skönt att få det bekräftat om det nu är så att skrivaren "blandar" till svart färg själv?

Skrivaren har 5 färgpatroner, en stor svart, en grå, en med svart pigment och sen färgerna Cyan, magenta och gul.

Det var den stora svarta som indikerade helt slut i mitt fall, men fortsatte skriva ut svart som natten iaf ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.