ANNONS
Annons

Antal pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sjöberg

Medlem
Hej!
Jag ska sälja en eller flera bilder till en mindre tidning. Bilderna är digitala, och har tyvär bara 1700 * 2300 pixlar (bredd 60cm, höjd 80cm) Jag vet inte exakt hur stora de vill ha bilderna, men jag tror inte att de kommer att få en sån stor plats i tidningen..
Jag är nu lite osäker på hur jag ska gå till väga, är det interpolering som gäller och i så fall hur mkt?
Vore oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

mvh Helena

Hmm.. om bilderna skall användas till magasintryck (alltså inte till dagspress) så kan man med 2300x1700 pixlar trycka en bild som är 19x14 cm Max.. utan interpolering..

Att ditt mått står som 60x80 cm, beror förmodligen på att kameran sparat bilderna i 72ppi och inte 300 ppi..

19x14cm, då kan det alltså fungera... Är medveten om ppi, men vad ska man göra så här i efterhand?
Ett alternativ annars om det inte skulle räcka skulle kanske kunna vara att scanna av en kopia..(?)

Jag tycker de borde må bäst av att få bilden i den upplösning den har, och så kan de interpolera upp den om de tycker det är kul. Skriva ut och scanna är hur som helst extremt olämpligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar