Annons

Antal Pixlar debatten, exempel på ....

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Då bla jag, men även andra hela tiden tjatar om hur förträffligt det är med D30 (Canon), D60 (Canon) och D100 (Nikon) samt vissa om Minoltas Dimage 7 och 7i.

DVS kameror med minst 3Mpixels.

Jag har, som kontrast till detta, lagt upp ett antal bilder på min hemsida tagna med en enkel 2.1 Mpixelskamera med enbart 2ggr zoom och stor som ett cigarettpaket. En Digital Ixus första modellen från Canon samt två av bilderna tagna med S10 från samma företag.

Bilderna finns i originalstorlek/upplösning utan manipulation annat än att någon enstaka är kontrastjusterad.

Ni som funderar på vad som gäller för Er budget, kan prova att ladda ner någon bild och skriva ut dem i A4 på Er bläckstråleskrivare. Ni som aldrig skrivit ut en 2.1 Mpixel i A4 blir nog överraskade.

Bilderna finns på www.roine.nu

Roine

Tjaa. det är väl ganska enkelt..En 2MP bild är i storleken 1600x1200 pixlar och vid 200 DPI får man då 8x6" eller 20x15... och det är vid 200DPI...

Men visst, man kan ju alltid interpolera bilden...

Nej jag tror inte heller att det är någon höjdare, jag tror oxå att de som köper en 2MP-kamera inte gör några jätteförstoringar.

Hej

Har du provat att skriva ut? De flesta blir imponerade. Tror inte på den hypotetiska debatten som vi delvis fört. Prova och döm själv.

Roine

Okej..ska pröva när jag kommer hem ikväll...bara för att det ska va så :)

Men du menar alltså att man ska minska utskriftsupplösningen så att jpegen blir 20x30??

Eller menar du att man ska interpolera upp den??

Senast ändrad:
roinek skrev:
kan prova att ladda ner någon bild och skriva ut dem i A4 på Er bläckstråleskrivare. Ni som aldrig skrivit ut en 2.1 Mpixel i A4 blir nog överraskade.

har skrivit ut en hel del 2mp bilder (Olympus C-2100uz) interpolerat på A4 och visst blir det bra..mycket bra :)
helt oki även på A3.

Ja men då är vi där igen....då har vi ju ändrat bilden så den inte längre är 2.1 MP....Den innehåller ju betydligt fler pixlar när du interpolerat.....

Jag säger inte att det inte funkar..jag bara undrar lite över kvalitén...5MP måste ändå trots allt vara bättre än 2.1MP interpolerat till 5MP..

självklart, 5mp ger klart bättre resultat, men det är ändå förvånande hur bra det blir med så lite som 2mp. (om kameran är bra så klart)

Jo men det är fortfarande "fuskpixlar" jag vill se en utskrift i A4 UTAN interpolering... då snackar vi 150 DPI...på ett A4:a...knappast godkänt skulle jag tro.

Om man skriver ut en 2-Mpixbild i A4 sker det ju en slags extrapolering av pixlarna. Skrivaren ställer man ju på ex. 1200dpi och det blir ju inte vitt mellan pixlarna.
Antingen kan man låta skrivardrivrutinen extrapolera upp pixlarna, eller så gör man det själv i ex. Photoshop. Då kan man välja hur den ska smeta ut pixlarna.
Vet någon hur skrivarnas drivrutiner brukar göra?
Har jag missat nåt?

Jeppe skrev:
Ja men då är vi där igen....då har vi ju ändrat bilden så den inte längre är 2.1 MP....Den innehåller ju betydligt fler pixlar när du interpolerat.....

Jag säger inte att det inte funkar..jag bara undrar lite över kvalitén...5MP måste ändå trots allt vara bättre än 2.1MP interpolerat till 5MP..

Nej, Jesper det är du som drar tråden dit.

Vad Roine vill förklara är att det går att ta bra bilder med en 2 MP kamera och sedan få ut dom i A4.

Att det sedan blir bättre med en 5MP det vet vi nog alla. Men vill man ha ut den på A3 så interpolerar man ju troligtvis där också.
Man ska inte jämföra Äpplen och Päron.

Det är ju bra att nån vill visa att även en budgetkamera fungerar hyfsat. Och det är väl tillåtet att interpolera även om man har en budgetkamera. Man gör ju alltid det bästa av situationen eller hur.

Vad ni håller på!

Jag ska köpa mig en sådan kamera som Octavo använder (de gör fotografiska kopior på böcker, foton som är till för att användas i forskningssyfte). Deras kamera ligger på 134 Mp. Det blir filer på 747 MB... :)

Method=GetRect&kif=4b49b1580b0caf27d9537781402db8a8&qlt=80&wid=691&hei=445&scale=0.0625&xp=-1&yp=-1&bgc=C0C0C0

Och en detalj i samma bild...

Method=GetRect&kif=4b49b1580b0caf27d9537781402db8a8&qlt=80&wid=691&hei=445&scale=1&xp=5280&yp=960&bgc=C0C0C0

Det är väl totalt irrelevant om man interpolerar eller inte. Det intressanta är väl att man har ett visst material (en bild på 2 mpix) och vill få ut det så bra som möjligt, vägen dit är väl ganska irrelevant. Det finns bra metoder och dåliga metoder, men det finns inga underverk.

Fredrik H skrev:

Nej, Jesper det är du som drar tråden dit.

Vad Roine vill förklara är att det går att ta bra bilder med en 2 MP kamera och sedan få ut dom i A4.

Hej

Det jag vill få förkalrat är att vi hela tiden pulvriserar självförtroendet hos de som tänker köpa eller har köpt en 2M pixelskamera.

Prova att skriva ut tex de två äpplena på en A4. De blir perfekta. Om inte så har Ni en för gammal skrivare. Ex HP930 eller 950 ger kanonresultat på den.

Det som denna tråd nu indikerar är samma sjuka som drev många familjer på 80 talet att köpa en Konica systemkamera, nästan alla jag känner han en damhög av det märket och en billig pocketkamera de använder.

De flesta som idag vil ha en digitalare vill ha den med sig, smidig, enkel och skall ge hyfsade bilder. Det är enbart det jag vill påvisa genom att ställa ett antal exempel till förfogande med olika ljsuförhållanden. Den med längst tid har 0,5s slutartid, och den ser ju hyfsad ut.

Att sedan men D60 ger avsevärt bättre detaljåtergivning i vissa lägen, emn tex äpplet känner man nog igen redan vid 600 000 pixlar.

För att inte skapa krig, så har de som kräver äkta upplösning mot formatet inte fel, men de morderna skrivarnas teknik gör att det funakr för svenson i alla fall.

Roine

Jag lägger mig och säger att naturligtvis blir det jättebra för svensson när han skriver ut sina 2MP bilder i A4 format...interpolerat eller inte...

Hej Jesper

Det handlar inte, i alla fall för min del, att bevisa att du har fel, för det har du inte.

Det jag vill få fram är, som jag nyss skrev, lite distans och nyans (jämför tononfåg) i vår debatt. Den har, enligt mig, blivit för pixel fixerad, har du bara pixlar blir allt bra.....

Ha en trevlig fortsättning på kvällen.

Sitter och konverterar ca 100 bilder veteranjärnväg från Nora, tar ca 5 minuter per bild... Så Pixlarna har i alla fall ett pris.

Roine

Jeppe skrev:
Jag lägger mig och säger att naturligtvis blir det jättebra för svensson när han skriver ut sina 2MP bilder i A4 format...interpolerat eller inte...

Det låter inte som du menar det riktigt ? :)

Men återigen, det går att få väldigt bra resultat med 2MP i A4 storlek.

Däremot förstår jag inte din ovilja mot eventuell interpolering, bilden kommer ju fortfarande från en 2MP kamera, och har sina begränsningar.

Jag tycker faktiskt att du skall testa att skriva ut en av Roines bilder, för du verkar skeptisk.

Lite kuriosa:

Men min Canon D30 i small/normal läget så får man 1440x960 pixlar = 1.3MP, det är alltså det "sämsta/minsta" läget på den kameran.

Jag testade att lämna in en sån fil på ett frontierlabb och de skrev ut den till 21x30(A4), den skämdes inte heller för sig kan jag garantera.

Digitalkamera ger 1/3 så stor upplösning...

För att återge en bild med god kvalitet brukar man säga att det krävs 200 pixlar per tum på själva pappret.
För att skriva ut en bild på 10 x 15 cm krävs alltså 800 x 1200 pixlar dvs ca 1 MPixel.
För att skriva ut en bild på 27 x 36 cm krävs alltså 2200 x 2800 pixlar dvs ca 6 MPixel.
En filmskanner har tre CCD-celler på varje pixel dvs en för varje färg röd, grön och blå.
En digitalkamera har en mosaik av röda, gröna och blåa filter som alltså är placerade bredvid varandra. Därför ger en digitalkamera 1/3 så hög upplösning jämfört med en filmskanner.
Nikons nya hus med 6 Mpixel har alltså egentligen bra 2 verkliga Mpixel och borde alltså klara ett utskriftsformat på 20 x 30 cm.
Hur mycket man än trixar med dessa pixlar så är skillnaden alltså väldigt stor mellan utdatat från en digitalkamera och en filmskanner.
Harald

Hej Harald

Oftast har väl kameran två pixlar av en av grundfärgerna och en av de andra så det blir ännu besvärligare.

Men nu är vi tillbaka till det jag inte ville skulle ventileras här.

Det jag vill få fram är att utskrifter från en konsumentkamera i 2.1 mpixel av god kvalite håller för vad en vanlig svenson förväntar sig.

Inte vad en matematiker tror sig åstadkomma om han i ett teoretiskt vakum skulle åstadkommit om han eller hon levt där....

Vi har en verklighet där andra parametrar har större värde, dvs en 5 tusenkronorskamera med en 1500:- HP 930 ger helt acceptabla bilder i A4. "Face the fact" eller testa själv.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar