När det gäller antal exponeringar för systemkameror brukar man tala om mellan100.000-400.000 exponeringar innan dom ska paja ihop. Men man hör sällan någon gräns för kompaktkameror vilket får mig att undra hur länge en kompaktkamera typ Canon G12/G15, Nikon P7700 eller någon annan modell ska hålla. Någon som vet eller har erfarenhet av hur mycket en kompaktkamera tål?
Jag kan inte påstå att jag har så mycket fakta att komma med, bara spekulationer och funderingar, men, om det duger så ...
Allmänt: Man kan misstänka att de här kamerorna nog ofta byggts med en annan (lägre) målsättning. Det är nog extremt få kompaktkameror som används så ihärdigt eller så länge som en systemkamera mer ofta gör. Det här är ju inte kameror där det är troligt att du dagligen står och tar långa bildserier av flygande fåglar eller springande/hopande idrottare.
Men, kompaktkamerorna har å andra sidan vissa tekniska fördelar när det gäller livslängd: De har ingen spegel vilket reducerar antaler rörliga delar kraftigt. De har, oftast, en mycket mindre slutare pga mindre sensor vilket innebär mindre och lättare förliga delar att accelerera/bromsa in i slutaren. Plus att de utgör ett mer slutet system - du byter ju inte objektivet - vilket gör att de är mindre utsatta för damm, smuts och döda insekter. (Jodå, jag har hittat döda insekter i mina systemkameror.)
Deras största svaghet är nog inte slutaren (som ju är det klassiska livslängdsmåttet på en systemkamera) utan zoomobjektiven. Det är ju enormt komplexa zoomar i en del av de här kamerorna, med ytterst små toleranser. Desutom skall de vara små och lätta så de är inte precis byggda i gjutjärn. De utsätts för smuts, fukt och inte sällan omild behandling när kameran slår i saker med objektivet utfällt. Zoomekanismen borde vara känsligare än fokuseringsmekanismen eftersom zoomningen handlar om mycket större och ofta ganska komplexa mekaniska rörelser. Nu är zoomen oftast motorstyrd vilket troligen är en fördel - mjukare och mer precisa rörelser än när en kameraägare rycker i sakerna (som som i ett systemkameraobjektiv).
Om jag får gissa så kan en kompaktkamera som inte utsätts för yttre våld, fukt eller liknande hålla väldigt länge. Men att det som nog först går sönder är zoomekanismen i objektivet. Hur länge ...? Bra fråga