Annons

Antal exponeringar för kompaktkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
När det gäller antal exponeringar för systemkameror brukar man tala om mellan100.000-400.000 exponeringar innan dom ska paja ihop. Men man hör sällan någon gräns för kompaktkameror vilket får mig att undra hur länge en kompaktkamera typ Canon G12/G15, Nikon P7700 eller någon annan modell ska hålla. Någon som vet eller har erfarenhet av hur mycket en kompaktkamera tål?

När det gäller antal exponeringar för systemkameror brukar man tala om mellan100.000-400.000 exponeringar innan dom ska paja ihop. Men man hör sällan någon gräns för kompaktkameror vilket får mig att undra hur länge en kompaktkamera typ Canon G12/G15, Nikon P7700 eller någon annan modell ska hålla. Någon som vet eller har erfarenhet av hur mycket en kompaktkamera tål?

Jag kan inte påstå att jag har så mycket fakta att komma med, bara spekulationer och funderingar, men, om det duger så ...

Allmänt: Man kan misstänka att de här kamerorna nog ofta byggts med en annan (lägre) målsättning. Det är nog extremt få kompaktkameror som används så ihärdigt eller så länge som en systemkamera mer ofta gör. Det här är ju inte kameror där det är troligt att du dagligen står och tar långa bildserier av flygande fåglar eller springande/hopande idrottare.

Men, kompaktkamerorna har å andra sidan vissa tekniska fördelar när det gäller livslängd: De har ingen spegel vilket reducerar antaler rörliga delar kraftigt. De har, oftast, en mycket mindre slutare pga mindre sensor vilket innebär mindre och lättare förliga delar att accelerera/bromsa in i slutaren. Plus att de utgör ett mer slutet system - du byter ju inte objektivet - vilket gör att de är mindre utsatta för damm, smuts och döda insekter. (Jodå, jag har hittat döda insekter i mina systemkameror.)

Deras största svaghet är nog inte slutaren (som ju är det klassiska livslängdsmåttet på en systemkamera) utan zoomobjektiven. Det är ju enormt komplexa zoomar i en del av de här kamerorna, med ytterst små toleranser. Desutom skall de vara små och lätta så de är inte precis byggda i gjutjärn. De utsätts för smuts, fukt och inte sällan omild behandling när kameran slår i saker med objektivet utfällt. Zoomekanismen borde vara känsligare än fokuseringsmekanismen eftersom zoomningen handlar om mycket större och ofta ganska komplexa mekaniska rörelser. Nu är zoomen oftast motorstyrd vilket troligen är en fördel - mjukare och mer precisa rörelser än när en kameraägare rycker i sakerna (som som i ett systemkameraobjektiv).

Om jag får gissa så kan en kompaktkamera som inte utsätts för yttre våld, fukt eller liknande hålla väldigt länge. Men att det som nog först går sönder är zoomekanismen i objektivet. Hur länge ...? Bra fråga :)

Ingen

De flesta (alla?) kompaktkameror har väl ingen slutare alls? Hur skulle man då kunna se bilden hela tiden i displayen. Skulle nog tro att antalet exponeringar som en bättre kompaktkamera klarar överstiger de bästa DSLR.

De flesta (alla?) kompaktkameror har väl ingen slutare alls? Hur skulle man då kunna se bilden hela tiden i displayen. Skulle nog tro att antalet exponeringar som en bättre kompaktkamera klarar överstiger de bästa DSLR.

De flesta billiga kompakter har ingen mekanisk slutare nej, men mer påkostade varianter som trådskaparen frågade om tenderar faktiskt att ha det.

När en kompaktkamera blir ca 5 år gammal är den föråldrad utan att hinna bli trasig. Det finns då mycket bättre nya kameror till överkomligt pris. En kamera är en dålig investering, litet som med en dator. Väldigt snabbt sjunker kameran i värde. Ett bra objektiv däremot behåller sitt värde något längre. Det är bara det, att vill man fota, så måste man investera på något sätt.

När en kompaktkamera blir ca 5 år gammal är den föråldrad utan att hinna bli trasig. Det finns då mycket bättre nya kameror till överkomligt pris. En kamera är en dålig investering, litet som med en dator. Väldigt snabbt sjunker kameran i värde. Ett bra objektiv däremot behåller sitt värde något längre. Det är bara det, att vill man fota, så måste man investera på något sätt.

Så jag borde sluta använda min över tio år gamla Olympus C-5050 menar du?
http://www.dpreview.com/reviews/olympusc5050z
Den har ju vinklingsbar skärm och allt :)

Faktum är att den fungerar helt ok än idag, största nackdelarna är att den är så l-å-n-g-s-a-m ... Och att skärmen är marginellt större än ett frimärke (men som sagt vinklingsbar). Plus att prestanda på iso över 400 ... Nja. Men optiken är bra och bildkvaliteten är helt ok.

Bildexempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/712945.htm

Men i sak håller jag med dig. Utslitning har nog sällan (i praktiken snudd på aldrig) varit orsaken att kompakter pensionerats, snarare just att de blivit omoderna. Men, jag misstänker att i alla fall en del kameror (både kompakter och system) byggda de senaste fem-sex åren kommer att leva längre, de har uppnått en "good enough"-nivå där en nyare kamera inte längre ger en så drastisk förbättring utan snarare än finjustering uppåt i prestanda.

Min flitigt använda Olympus 7070W håller än. Men den har fått en bärögla bortsliten och har ett dammkorn på sensorn, fast det syns bara om jag bländar ner rejält. Den har tappats i betonggolv så det small, blivit nedstänkt i öppna båtar men fungerar utan problem. Direktknappar till de flesta funktioner gör den väldigt lättanvänd, men precis som 5050 är den väldigt långsam i vissa fall, särskilt om jag fotar i raw och det är väl just segheten som gör den omodern, inte hållbarhet eller bildkvalité.
Jag köpte den begagnad i början av 2006 och hade den som förstakamera till 2012. Verkar outslitlig och är förvånansvärt brusfri på iso 80. Använder fortfarande till en del fotografering, bla produktfoto.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8447
Det är flera som gillar den.
http://www.dpreview.com/products/olympus/compacts/oly_c7070wz/user-reviews

Håller helt med dig Tony. En kompaktkamera har ofta ingen slutare och ingen rörlig spegel. Slutaren är den komponent man brukar ange som livslängd för en dSLR. Nu är det ju inte livslängden utan när slutaren måste bytas.
Nu finns det ju andra saker i våra kameror som kan gå sonder. Inte minst all elektronik.
Från telefonvärlden finns det exempel på mobiltelefoner där inte ett enda exemplar fungerar efter 1 år. Trots man producerat många 100 000 exemplar.
Nya krav på lödtenn i elektronik var en av de saker som ledde till problem.
Om någon har varit inblandad i versionshantering av en modern produkt vet ni hur ofta olika komponenter byts under en produkts livstid. Det ändras konstant på komponent nivå. Dessutom har man ofta alternativa leverantörer.
Så att säga hur länge en kompaktkamera håller är inte möjligt.
Det kan vara till man inte längre får tag i batterier eller endast något år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar