Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exp. på ett helt nytt D700-hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Avslutat medlemskap
Glad i hågen och fylld av förväntningar packade jag upp den sprillans nya Nikon D700 jag köpt i butik 30 minuter tidigare. Döm om min förvåning när jag tar en testbild och läser av bildfilens exif data och konstaterar att kamerans slutare har gjort 1300 exponeringar!!!!! - Det är ju för guds skull ett helt nytt kamerahus men 1300 exponeringar tyder ju mer på ett demo.exemplar enligt mitt sätt att se det. Tyvärr hade butiken stängt för dagen när jag gjorde mitt konstaterande. Är det normalt och något man ska acceptera när man köper ett kamerahus för 24000 kr eller kan det vara så att alla kameror testas från fabrik med ett antal exponeringar som ett led i kvalitetssäkring eller liknande? Någon som vet eller har några kloka synpunkter? Känner att det är bra att ha torrt på fötterna innan jag drar på för mycket. Tacksam för alla synpunkter och/eller förklaringar.

Tommy
 
Troligtvis så har du satt i ett minneskort utan att formatera det först.
Du har troligen använt det i en annan nikonkamera tidigare?..
 
Troligtvis så har du satt i ett minneskort utan att formatera det först.
Du har troligen använt det i en annan nikonkamera tidigare?..

Jag tog nu ett annat minneskort, formaterade det i kameran (den nya D700), tog en bild och läste av datan i Exif Viewer - där står nu "Camera Actuations: 1306" istället för 1305 som det stod när jag gjorde förra exponeringen med mitt oformaterade kort som jag använt med min D300. Det verkar inte som att formateringen påverkar det hela? Eller räcker det inte med att formatera via D700 formatera funktion?

/Tommy
 
Ta ner irfanview och granska exif från dina jpg där. En bit ner finns en kolumn som heter "total pictures" eller liknande under "Maker note". Där står det korrekta antalet exponeringar från kameran.

http://www.irfanview.com/

Tack för tipset och länken.

Jag installerade, tog en ny bild, läste in bilden i Irfanview och kollade exif-data under posten total pictures och läste 1316!! Det är nog tyvärr så att slutaren har gjort 1300 exponeringar innan den såldes av butiken till mig, vad trött jag blir. Det vore en annan sak om den såldes som ett demoex men då kanske inte till priset 24000 kr....

/Tommy
 
Surt Tommy

Hoppas att du påtalar detta för butiken och jag ser det som en självklarhet att du blir kompenserad på något sätt.
 
Tack för tipset och länken.

Jag installerade, tog en ny bild, läste in bilden i Irfanview och kollade exif-data under posten total pictures och läste 1316!! Det är nog tyvärr så att slutaren har gjort 1300 exponeringar innan den såldes av butiken till mig, vad trött jag blir. Det vore en annan sak om den såldes som ett demoex men då kanske inte till priset 24000 kr....

/Tommy

Instämmer och hade med blivit förbannad.

/Kent
 
Det händer då och då att butikerna säljer en returnerad produkt som den vore ny. I och för sig är 1300 exponeringar ingenting för den kameran, men bara tanken att någon annan har haft kameran och returnerat den till butiken kan kännas lite olustigt. Upplevde någon annan att det var något fel på kameran? I så fall vad? Jag skulle gå tillbaka till butiken och be om en förklaring, alternativt be dom göra ett återköp.
 
Att du ska få ett nytt kamerahus eller avdrag på betalningen ser jag som självklart! Förhoppningsvis gör butiken det med, om inte. Stå på dig. Tjata hål i huvudet på dom!
 
Det är väl rätt självklart att det inte hjälper att formatera ett minneskort, har man flera minneskort fungerar ju räkningen oavsett.

Det hade ju varit en otroligt kass funktion om EXIF berodde på minneskortet.

Hur som helst, du ska definitivt ha ner priset en hel del på den kameran!!
 
Kräv nytt hus

Gå till butiken och kräv att de levererar det nya hus du betalat för. Det är snudd på bedrägeri att leverera ett begagmnt hus som nytt. Vill de i stället kompensera dig med en prisreduktion så är det upp till butiken att gör det så attraktivt att du accepterar. Annars är det ett nytt hus som gäller. Stå på dig!
 
Det brukar väl fungera så här: Om kameran har tagit 0 bilder men minneskortet innehåller bild "vad-nu-Nikonfiler-heter1304.xxx" så döper kameran nästa bild till "vad-nu-Nikonfiler-heter1305.xxx" eftersom det värdet är högre än det som kameran mindes (0).

Att du sedan formaterar kortet spelar då ingen roll eftersom kameran nu kommer ihåg att senast sparade bild var 1305 och då i alla fall räknar på och döper nästa till 1306. I alla fall fungerar de flesta andra kameror så, det värde som är högst av det i kameran eller minneskortet gäller och sedan kommer kameran ihåg det. Det borde gå att nollställa genom att manuellt döpa en bild på kortet till 9999 och sedan ta en till.

Men det borde finnas ett "riktigt" sätt att ta reda på antalet exponeringar också, bildnumreringen går inte att lita på.
 
På Nikons bildfiler går det att läsa ut det RIKTIGA antalet exponeringar och detta har inte det minsta med filernas namn eller minneskort eller liknande att göra.
Alla kameror har denna information, men inte alla tillverkare har valt att baka in den i bildfilerna. Vill man veta detta med en Canonkamera måste man, vad jag förstått, skicka den till en Canonverkstad, tex.
 
Jag tog nu ett annat minneskort, formaterade det i kameran (den nya D700), tog en bild och läste av datan i Exif Viewer - där står nu "Camera Actuations: 1306" istället för 1305 som det stod när jag gjorde förra exponeringen med mitt oformaterade kort som jag använt med min D300....
...
/Tommy

Rätt logiskt eg eftersom kameran kommer ihåg bilden "1305" som du tog innan.

Så det fungerar som Lars säger här ovan och din kamera är med största säkerhet helt ny.
 
Det är ju inte ens nått att diskutera, gå tillbaka med kameran & be dom ge dig ett nytt hus omedelbart & testa det direkt i butiken.
 
Glad i hågen och fylld av förväntningar packade jag upp den sprillans nya Nikon D700 jag köpt i butik 30 minuter tidigare. Döm om min förvåning när jag tar en testbild och läser av bildfilens exif data och konstaterar att kamerans slutare har gjort 1300 exponeringar!!!!! - Det är ju för guds skull ett helt nytt kamerahus men 1300 exponeringar tyder ju mer på ett demo.exemplar enligt mitt sätt att se det. Tyvärr hade butiken stängt för dagen när jag gjorde mitt konstaterande. Är det normalt och något man ska acceptera när man köper ett kamerahus för 24000 kr eller kan det vara så att alla kameror testas från fabrik med ett antal exponeringar som ett led i kvalitetssäkring eller liknande? Någon som vet eller har några kloka synpunkter? Känner att det är bra att ha torrt på fötterna innan jag drar på för mycket. Tacksam för alla synpunkter och/eller förklaringar.

Tommy

Jag hade samma problem med min D700 när den var ny. satte in ett nytt minneskort och då startade den från 1. Du måste även ha filnummersekvens i läge on inställn. d6. Men det har du kanske redan.Om du använt minneskorten i tidigare Nikonkameror finns bildnummersekvensen lagrad.

Stefan
 
Nu värkar det som att det finns två läger i denna tråd.
En som tror det beror på minnes kortet och en som inte tror detta. Jag får ställa mig till skaran som anser att det inte har något med minneskortet att göra.
Men jag tror det diskuteras två olika nummer. Visst du har ett sekvens nummer på filen men det är inte det som är antalet exponeringar. Utan det finns i EXIF infon.
Finns mängder av program som plockar fram exif infon om antalet exponeringar. Och denna siffra har inte något att göra med minneskortet, för tänk om man har två hus och byter kort fram o tillbaka hur illa detta skulle funka.

Jag tycker du skall gå tillbaka och prata med butiken, och inte kräva något en. Utan är dom seriösa kommer dom att ge dig en hög slantar tillbaka.
 
Nu värkar det som att det finns två läger i denna tråd.
En som tror det beror på minnes kortet och en som inte tror detta. Jag får ställa mig till skaran som anser att det inte har något med minneskortet att göra.
Men jag tror det diskuteras två olika nummer. Visst du har ett sekvens nummer på filen men det är inte det som är antalet exponeringar. Utan det finns i EXIF infon.
Finns mängder av program som plockar fram exif infon om antalet exponeringar. Och denna siffra har inte något att göra med minneskortet, för tänk om man har två hus och byter kort fram o tillbaka hur illa detta skulle funka.

Jag tycker du skall gå tillbaka och prata med butiken, och inte kräva något en. Utan är dom seriösa kommer dom att ge dig en hög slantar tillbaka.

Nej den siffran ändras inte, men däremot ändras filnummersekvensen. Och den går inte att rätta tillbaka så länge man inte formaterar kortet och nollställer räkneverket. Jag hade en D300 förut. Den hade gått ca 4000exponeringen sen skulle jag och en kompis byta kort i våra kameran istället för att byta gluggar då han hade en lika dan kamera. Men hans hade gått 7000 exp. När jag sen satte tillbaka mitt kort i min kamera började den skriva bilder i 7000 följden. Det hjälpte ALDRIG att formatera kortet eller byta. Den räknade vidare där. Visst, jag hade kunnat starta om räkningen. Men jag fixade ett litet program som läste exif där stod det rätta antalet. Men filnamnen stämde ej.

Hursom helst bör nog detta kontrolleras innan han går till affären, det är trist och skälla ut nån och sen visar det sig själv att man tabbat sig. Det finns ytterst smidiga program för att läsa detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.