Inte för att jag har en aning i sig, men man kan väl spekulera. Jag tror att det verkar ologiskt med tanke på garantier o dyl om det faktiska antalet exponeringar skulle kunna ändras.
Det är det nog ingen annan som menat heller, utan vi har talat om hur bilderna numreras - vilket brukar vara både lättmanipulerat och helt skilt från räkningen av hur många exponeringar kameran verkligen gjort.
Det kameran försöker undvika är att skapa bilder med samma namn som de bilder som redan tagits och kanske sparats undan på en dator, genom att med en kombination av ett förled och ett seriellt nummer skapa ett unikt filnamn. Därför tar kameran hänsyn till dels vad den själv vet är det högsta numret som den använt tidigare, men den kollar också på det aktuella minneskortet, och om där finns filer som namnmässigt liknar det filnamn den vill använda, men med med ett högre serienummer än vad den själv hade i minnet, så anpassar den sig och räknar på från det högsta numret.
Av den anledningen kan man inte lita på filernas namn för att avgöra hur många exponeringar kameran gjort, utan det sparas i ett annat räkneverk i kameran.
Bildnumreringen brukar lätt gå att manipulera, medan det "riktiga" räkneverket naturligtvis inte borde gå att påverka, annat än av verkstaden, och därför kan man helt enkelt inte använda filernas namn för att avgöra hur många exponeringar som gjorts.
Sedan är det mer eller mindre svårt med olika kameror och olika märken att ta redan på det korrekta antalet exponeringar, för Canon går det med vissa men är svårare för andra. Med Sony tror jag inte att det går alls, medan det med Nikon tydligen skall finnas i exif.
Poängen är i alla fall att vi talar om två olika räkningar, och bara den ena har med antalet exponeringar att göra medan den andra kan visa lite vad som helst.