Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exp. på ett helt nytt D700-hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte för att jag har en aning i sig, men man kan väl spekulera. Jag tror att det verkar ologiskt med tanke på garantier o dyl om det faktiska antalet exponeringar skulle kunna ändras. Om kameran varit inne på en garantireparation efter det att en annan kund fått en ny borde Nikon nollställa verket innan man åter skickar ut kameran. Men om det vore så att kameran "fortsatte" att räkna på basis av en annan kamera så borde den andra kamerans fil så att säga stämma in på antalet bilder tillsammans med den nya. Man skulle kunna tänka sig att någon i affären "lånat" kameran över någon långhelg i tron att det inte skulle märkas. Det sistnämnda verkar i mina ögon mest troligt, men som sagt man skall inte döma någon på förhand.
Mvh
JB
 
Förklaring och överenskommelse

Jag har nu varit i kontakt med butiken och det visade sig att kameran har använts som demoex. i butiken..... Jag fick ett schysst bemötande och flera alternativa förslag med avseende på åtgärd. Jag kommer att behålla detta exemplar då jag och butiken har träffat en överenskommelse som båda parter känner är OK. Nu ser jag fram emot att ta klivet in i FX-världen med mitt nyss inköpta demo.exemplar av D700! Tack alla ni som skrivit i tråden.

/Tommy
 
Grattis! Kul att det gick att fixa på ett bra sätt och trevligt att FS kunde hjälpa dig till ett bra agerande.

.
Jag har nu varit i kontakt med butiken och det visade sig att kameran har använts som demoex. i butiken..... Jag fick ett schysst bemötande och flera alternativa förslag med avseende på åtgärd. Jag kommer att behålla detta exemplar då jag och butiken har träffat en överenskommelse som båda parter känner är OK. Nu ser jag fram emot att ta klivet in i FX-världen med mitt nyss inköpta demo.exemplar av D700! Tack alla ni som skrivit i tråden.

/Tommy
 
Inte för att jag har en aning i sig, men man kan väl spekulera. Jag tror att det verkar ologiskt med tanke på garantier o dyl om det faktiska antalet exponeringar skulle kunna ändras.

Det är det nog ingen annan som menat heller, utan vi har talat om hur bilderna numreras - vilket brukar vara både lättmanipulerat och helt skilt från räkningen av hur många exponeringar kameran verkligen gjort.

Det kameran försöker undvika är att skapa bilder med samma namn som de bilder som redan tagits och kanske sparats undan på en dator, genom att med en kombination av ett förled och ett seriellt nummer skapa ett unikt filnamn. Därför tar kameran hänsyn till dels vad den själv vet är det högsta numret som den använt tidigare, men den kollar också på det aktuella minneskortet, och om där finns filer som namnmässigt liknar det filnamn den vill använda, men med med ett högre serienummer än vad den själv hade i minnet, så anpassar den sig och räknar på från det högsta numret.

Av den anledningen kan man inte lita på filernas namn för att avgöra hur många exponeringar kameran gjort, utan det sparas i ett annat räkneverk i kameran.

Bildnumreringen brukar lätt gå att manipulera, medan det "riktiga" räkneverket naturligtvis inte borde gå att påverka, annat än av verkstaden, och därför kan man helt enkelt inte använda filernas namn för att avgöra hur många exponeringar som gjorts.

Sedan är det mer eller mindre svårt med olika kameror och olika märken att ta redan på det korrekta antalet exponeringar, för Canon går det med vissa men är svårare för andra. Med Sony tror jag inte att det går alls, medan det med Nikon tydligen skall finnas i exif.

Poängen är i alla fall att vi talar om två olika räkningar, och bara den ena har med antalet exponeringar att göra medan den andra kan visa lite vad som helst.
 
Nej den siffran ändras inte, men däremot ändras filnummersekvensen. Och den går inte att rätta tillbaka så länge man inte formaterar kortet och nollställer räkneverket. Jag hade en D300 förut. Den hade gått ca 4000exponeringen sen skulle jag och en kompis byta kort i våra kameran istället för att byta gluggar då han hade en lika dan kamera. Men hans hade gått 7000 exp. När jag sen satte tillbaka mitt kort i min kamera började den skriva bilder i 7000 följden. Det hjälpte ALDRIG att formatera kortet eller byta. Den räknade vidare där. Visst, jag hade kunnat starta om räkningen. Men jag fixade ett litet program som läste exif där stod det rätta antalet. Men filnamnen stämde ej.

Hursom helst bör nog detta kontrolleras innan han går till affären, det är trist och skälla ut nån och sen visar det sig själv att man tabbat sig. Det finns ytterst smidiga program för att läsa detta.

Man kan fixa tillbaka numreringen genom att lägga upp en mapp med senast tagna bildfilen i. Så räknar den därifrån igen. jag gjorde så en gång med min 10D, för många herrans år sedan.
 
Jag har nu varit i kontakt med butiken och det visade sig att kameran har använts som demoex. i butiken..... Jag fick ett schysst bemötande och flera alternativa förslag med avseende på åtgärd. Jag kommer att behålla detta exemplar då jag och butiken har träffat en överenskommelse som båda parter känner är OK. Nu ser jag fram emot att ta klivet in i FX-världen med mitt nyss inköpta demo.exemplar av D700! Tack alla ni som skrivit i tråden.

/Tommy

Gôtt att det löste sig, på ett sätt du är nöjd med.
 
Räknaren är "följsam"

Hej

Jag har en ny Nikon D300s. Kollade direkt när jag fått den antalet exponeringar. Det stod 3. Provsköt med ett nytt minneskort och den räknade upp rätt. Satte sedan in ett kort som jag trodde var blankt, men det låg ett D200 bibliotek med en bild som hade exponeringnummer 1299. Kameran hoppade då direkt till 1300 för nästa bild.

Även om jag formaterar om så är det fortfarnde 1300 extra exponering på nummerserien.

Så om man ned säkerhet skall ha bildnummer efter antal exponeringar måste man ALLTID sätta in nyfraterade kort. OM inte så är det kört.... om nu detta är så viktigt???

Kollat med Ifran view och där ser man ju rätt antla exponeringar i alla fall.

Lars
 
Så om man ned säkerhet skall ha bildnummer efter antal exponeringar måste man ALLTID sätta in nyfraterade kort. OM inte så är det kört.... om nu detta är så viktigt???
Att återställa kameran till rätt antal bilder är å andra sidan inte så svårt. Ta en bild och döp sedan om den till det verkliga antalet bilder tagna. Nästa bild borde få korrekt nummer.
 
Att återställa kameran till rätt antal bilder är å andra sidan inte så svårt. Ta en bild och döp sedan om den till det verkliga antalet bilder tagna. Nästa bild borde få korrekt nummer.

Men bara om det är högre än det som kameran minns, annars måste man först få räkneverket att slå runt...
 
Men bara om det är högre än det som kameran minns, annars måste man först få räkneverket att slå runt...

Om du nollställer kamerans räkneverk (vilket borde gå att göra även på D700) innan du stoppar in kortet så börjar kameran räkna från ditt valda värde, du behöver således inte alls vänta på att räkneverket skall slå runt.
 
Hej

Jag har en ny Nikon D300s. Kollade direkt när jag fått den antalet exponeringar. Det stod 3. Provsköt med ett nytt minneskort och den räknade upp rätt. Satte sedan in ett kort som jag trodde var blankt, men det låg ett D200 bibliotek med en bild som hade exponeringnummer 1299. Kameran hoppade då direkt till 1300 för nästa bild.

Även om jag formaterar om så är det fortfarnde 1300 extra exponering på nummerserien.

Så om man ned säkerhet skall ha bildnummer efter antal exponeringar måste man ALLTID sätta in nyfraterade kort. OM inte så är det kört.... om nu detta är så viktigt???

Kollat med Ifran view och där ser man ju rätt antla exponeringar i alla fall.

Lars

Det är ju just det här som var slutsatsen i tråden. EXIF visar det totala antalet exponeringar kameran tagit. Detta är oberoende av filnamnsnumreringen.

Men vad jag vet så ska det gå att nollställa filnamnsnumreringen. Tror att det står beskrivet i manualen. Har aldrig brytt mig om att ändra eftersom jag använder LR och döper om alla bilder efter datumnamn. Då behöver man inte bry sig om numret i filnamnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.