Annons

Antagning till skola

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Tjenixen!
Jag ska söka till utbildning där ett anntagningskrav är att man gått Foto A och B eller liknande. ja undrar om någon vet om man kan typ tenta av kurserna eller om det finns en snabbkurs som motsvarar dessa två. jag är självlärd och efter att hört från andra tror ja inte ja kommer lära mig något nytt bildmässigt, det enda är att jag inte kan framkalla analogt men d borde man kunna läsa sig till skapliga kunskaper om?
ja en lite luddig fråga men hoppas någon vet.
utbildningen ja vill söka är KY i Gamleby, ja ska ringa ditt o fråga om d finns en chans att komma in utan dessa kurser någon som vet?`
mvh/Tim

Jag har mailat en del med dem .. man får poäng för olika saker. Urklipp från mailet:
När det gäller förkunskaper i foto behöver du inte ha papper på det, men det
hjälper upp dina poäng som du får vid ansökningen.
De inskickade bilderna ger poäng, dokumenterade förkunskaper
(utbildningar/kurser i foto) ger poäng, dokumenterad arbetslivserfarenhet
inom foto ger poäng.

Alltså, nej det är inget krav, men det hjälper! Så länge du har de kunskaper som krävs såklart ...

Okej tack så mycket d lät ju ganska positivt, ja har me skickat ett mail o frågat om detta men då vet jag,,,när du säger ha de förkunskaper som krävs vet du ungefär vad det är för förkunskaper?

Tja.. jag vet inte så noga, men jag kan tänka mig att foto på gymnasienivå inte är så avancerat... typ hur man hittar avtryckaren, lite om hur bländare och slutare påverkar bilden. Lite mörkrum.. kan inte tänka mig att det skulle vara helt kört om du inte kan det.. grundläggande kompositionsregler.. du ska väl kunna ta bilder helt enkelt. Inte bara ta snapshots utan eftertanke..

det man har mest nytta av (förutom kunskaperna) från foto a/b på gymnasiet är vanan. men har man gått i en klass på 20 pers (som jag) är det svårt att få ngn vana. ett tipps är att höra med din fotoklubb, där brukar man få tillgång till mörkrum och massvis med hjälp!
det som du skulle tjäna mest på är att vistas i en mörkrum ca 100 timmar. allt ska gå automatiskt.

p.s
ska själv söka till utbildningen, men det sak vara ursvår att komma in på har jag hört...:(

Hej Monica
ja är tyvärr inte medlem i en fotoklubb, jag tror att jag ska satsa på att hitta någon kurs där man kan lära sig lite om mörkrumsarbete.
jo ja har me hört att de ska vara svårt att komma in, önskar dom tog in lite fler elever:(, jag tror (utan att veta ett smack) att dom tar in folk mest på deras bilder och attityd till fotografin. det finns ju folk som sökt i flera år utan att komma in, då kan d ju inte ha så mkt att göra med hur många kurser man gått osv utan vilken sorts bilder man tar och hur bra och orginella dom är. Men ja kan ju ha helt fel:0)

men å andra sidan måste man ju visa vad man kan på antagningshelgen.
bli medlem i en fotoklubb, du kan ju få referenser därifrån!

roxman skrev:
men å andra sidan måste man ju visa vad man kan på antagningshelgen.
bli medlem i en fotoklubb, du kan ju få referenser därifrån!

okej ja ska kolla upp d där me klubbar även om ja inte diggar klubbar(im weird;)...)
fast man kan väll få referenser från en mörkrumskurs me?dom har såna på folkuniversitetet!
på vilket sätt ska man visa vad man kan på antagningshelgen?är det teori test, som ett prov på papper?

Hejhej

jag funderar åxå på att söka någon foto utb till hösten -05 gamelby verkar ju vara bra men 10 timmars mörker rum hua, det finns ju datorer :)

visst är det säkert jättebra och ha de anloga kunskaperna med mörkerums teknik osv men det känns som det digitala tar över mer och mer.

själv ska nog bla söka västra nylands fhsk i finland, dom har ett sammarbete med en skola i england som man kan få komma in efter ett år i finland utan interjuv.

lite off topic men skojsigt

med rätt prioritering på saker o ting... ;)

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=13515

ghost102 skrev:
Hejhej

jag funderar åxå på att söka någon foto utb till hösten -05 gamelby verkar ju vara bra men 10 timmars mörker rum hua, det finns ju datorer :)

visst är det säkert jättebra och ha de anloga kunskaperna med mörkerums teknik osv men det känns som det digitala tar över mer och mer.

själv ska nog bla söka västra nylands fhsk i finland, dom har ett sammarbete med en skola i england som man kan få komma in efter ett år i finland utan interjuv.

lite off topic men skojsigt

med rätt prioritering på saker o ting... ;)

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php? t=13515

ja mer offtopic en så kan d inte bli,men d va ju en ganska kul länk,tyckte nästan synd om killen en tag...men vadå 10timmars mörkrum? va menar du me det? gamleby kör ju både digitalt o analogt, eller syftade du på inlägget där man rekomenderade 100timmars erfarenhet:)

--------------------------------------------------------------------------------

ja mer offtopic en så kan d inte bli,men d va ju en ganska kul länk,tyckte nästan synd om killen en tag...men vadå 10timmars mörkrum? va menar du me det? gamleby kör ju både digitalt o analogt, eller syftade du på inlägget där man rekomenderade 100timmars erfarenhet:)

-------------------------------------------------

jag syftade på 100 timmar, 10 kan man väl överleva...ja rost är inget att leka med...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar