Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ansluta kameran till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Caroline14

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Har sen tidigare en Canon 400D och när man ska överföra mellan kamera till datorn så ska man ansluta kabeln och sen starta kameran. Det stod tydligt.

Nu har jag köpt en Canon 60D och det står inget om ifall kameran ska vara på när man ansluter kabeln eller om man ska starta kameran när kablar är i satta. Känns som det senare men....
Vill ju inte skada nåt. Kan inte vara nog försiktig :) Så...
Hur gör ni.
Man ska ju ifall stänga av kameran innan man tar ur sladden.
Ja, jag har läst manualen fram och tillbaka, upp och ner.

Brukar alltid andvända kortläsare när jag ska föra över bilder till datorn , men det gäller väl bara om man ska föra över bilder .

Tacksam för alla svar ja :)
Kortläsare kanske kan vara ett alternativ. Har alltid kört med sladd. Höjden av lathet att inte orka plocka ur kortet :D
Tack för tipset.

Om din bil inte fungerar, och du frågar om råd, skulle du då vara nöjd att få svaret att du kan använda kollektivtrafiken istället?
Om du gav råd till någon och blev avsnoppad av någon som inte alls har med saken att göra, skulle du bli nöjd då?
Alternativt, blir du glad när vilt främmande människor bestämmer om de råd du får har något värde för dig?

Drygt, onödigt inlägg anser jag.

Alla kameror jag haft har trivts bäst med att man startar dem efter att allt är inkopplat (även om jag efter ett tag kom på att det är mycket smidigare att använda minneskortläsare för bildöverföring, om det nu är därför du vill koppla in kameran.,

...och hur kommer det sig att även de enklaste frågor här på FS tenderar till att omvandlas till pajkastningsforum???

Ibland blir man ju sååå trött.....

Med nyare Mac tar man bara ur kortet från kameran och sätter in det på sidan av datorn, inga sladdar behövs. Direkt efter kortet kommit på plats startar Adobe Bridge och hämtningsverktyget för foton. Allt som behövs är att välja plats och ev avmarkeringar. Allt detta går mycket snabbare än ansluta med kabeln (som håller hur länge?)

Med nyare Mac tar man bara ur kortet från kameran och sätter in det på sidan av datorn, inga sladdar behövs. Direkt efter kortet kommit på plats startar Adobe Bridge och hämtningsverktyget för foton. Allt som behövs är att välja plats och ev avmarkeringar. Allt detta går mycket snabbare än ansluta med kabeln (som håller hur länge?)

Samma gäller ofta PC generellt faktiskt, i alla fall bärbara.

Tack alla för era tips och råd.

Håller med om att det hamnade ett onödigt svar bland de andra seriösa. När jag svarade att jag va glad för alla svar menade jag såklart det svaret som handlade om kortläsning (INTE det som kom efter, som verkade lite....drygt).
Det finns alltid folk som vill "klanka ner" på andra men om vi bara skiter i dem så blir det kanske mindre intressant för dem att hålla på. Oftast tyder det på osäkerhet!

Så tack alla ni som gav mig ett seriöst svar. Verkar som jag kommer testa att läsa från kortet nu :D
Jag blir jätteglad att ni tar er tid och svarar mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar