** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

ansluta kameran till datorn i porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta svar gäller Mac - som använder .dmg-avbilder.

Dubbelklicka på den, så öppnas skivavbilden och du ser installationsfilen som ligger i den. Dubbelklicka på den, så startar installationen.

Det var konstigt. Det fungerar med D3 och D200. Har du ställt in USB?

Problemet är att det inte finns nån sån funktion i d700, dock finns den i d300(som jag ägt tidigare, och d3 vad jag läst), men på apertures hemsida står d700 som kompatibel så ja vet inte vad jag kan göra,

hur kan man göra med usb-kabel föresten, de som ingår är ju bara 1,5m.. är det bara att köpa vilken som i nån elektronikaffär eller?

Problemet är att det inte finns nån sån funktion i d700, dock finns den i d300(som jag ägt tidigare, och d3 vad jag läst), men på apertures hemsida står d700 som kompatibel så ja vet inte vad jag kan göra,

hur kan man göra med usb-kabel föresten, de som ingår är ju bara 1,5m.. är det bara att köpa vilken som i nån elektronikaffär eller?

Svar: Ja.
Jag har för mig att maxlängd är 5 meter för USB, jag har kört med denna längd och det funkar.

/Arne

Vilken funktion menar du, det med USB inställningarna?

Provade nyss med min gamla D70 och det fungerar utmärkt. Välj "skiftnyckeln" och knappa ner till USB. Där väljer du MTP/PTP. Finns verkligen inte den inställningen?

Provade nyss med min gamla D70 och det fungerar utmärkt. Välj "skiftnyckeln" och knappa ner till USB. Där väljer du MTP/PTP. Finns verkligen inte den inställningen?

nej har letat efter detta flera gånger, gått igenom hela kameran men d700 och d90 saknar denna funktion.

Så här skriver Nikon om detta:

"Picture Transfer Protocol (PTP)
PTP är det inställningsalternativ som bör användas tillsammans med Windows XP (Home Edition/Professional), Windows Vista och Mac OS X. De flesta Nikon-kameror har stöd för PTP då detta protokoll håller på att bli standard för anslutningar mellan kameror och datorer, och dessutom ger möjlighet till att styra den anslutna kameran från datorn."

Att D700 inte har stöd för detta låter för mig mycket konstigt. Nikon har en mycket bra support (det kanske du redan vet). Regga dig annars på deras hemsida och regga även dina produkter. Ställ frågan direkt till Nikon.

Det verkar inte finnas någon inställning på D60 (kollade snabbt på en pdf-manual)

Däremot förfarandet, stäng av kameran, koppla USB, sätt på Kameran varvid PC indikeras.

Vilket OS har du?

Connecting to a Computer
DCamera Control Pro2
Camera Control Pro2 (available separately; A156) can be used to operate the camera from a
computer. When Camera Control Pro2 is running, “PC” will appear in the viewfinder and Shooting
information display.
Nikon Message Center automatically checks for updates if an Internet connection is detected at
startup. Be sure to update to the latest version.
For Users of Windows 2000 Professional
Use a card reader or similar device to transfer the photographs stored on the memory
card to the computer. Refer to the Quick Start Guide for details.
If the memory card has a capacity greater than 2 GB, or is SDHC-compliant, the
intended device must support these features of the memory card.
• Do not connect the camera to the computer. If the camera is connected to the
computer, the Found New Hardware Wizard dialog will be displayed. Select
Cancel, close the dialog, turn the camera off, and disconnect the camera from the
computer.

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar