Annons

Ansluta kamera till mobiltelefon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotobiten-67

Aktiv medlem
Hej!

Fick en fråga ang:
Kan man ansluta sin mobiltelefon till en kamera och använda skärmen på mobiltelefonen som sökare?
I så fall vilka telefoner?
Tacksam för djupare info samt gärna länkar så att jag kan gräva vidare:)

MVH!
Lars Jonsson

Hej!

Fick en fråga ang:
Kan man ansluta sin mobiltelefon till en kamera och använda skärmen på mobiltelefonen som sökare?
I så fall vilka telefoner?
Tacksam för djupare info samt gärna länkar så att jag kan gräva vidare:)

MVH!
Lars Jonsson
nä, eller mja.. Du kan köpa en Canon EOS, en bärbar dator, en iPhone och appen DSLR Remote. Trådlöst blir det dessutom mot telefonen. Du måste ha usb-kabel mellan kamera-dator.
Någon variant med enbart kabel tror jag inte du hittar, men jag kan ha lite fel...

Det kan göras utan bärbar dator inblandat:
Tex Canon 7D med wifigrepp, sedan kan du fjärrstyra från alla mobiler/datorer med wifi som har webbläsare som stödjer java ( använder själv en ipod touch).

Jag tror att även wifigreppen till 5dmkII och 1dmkIV klarar detta, men jag vet inte säkert. Wifigreppen till äldre kameror kan det inte.

Det kan göras utan bärbar dator inblandat:
Tex Canon 7D med wifigrepp, sedan kan du fjärrstyra från alla mobiler/datorer med wifi som har webbläsare som stödjer java ( använder själv en ipod touch).

Jag tror att även wifigreppen till 5dmkII och 1dmkIV klarar detta, men jag vet inte säkert. Wifigreppen till äldre kameror kan det inte.

Intressant:)

Tack för ditt svar!

Det är faktiskt riktigt smidigt. Wifi-greppet har en inbyggd webbserver med 2 olika gränssnitt, det ena "full flavour" med i stort sett samma inställningsmöjliheter som i EOS Utility (nästan alla inställningar kan göras), det andra är en liten, med "bara" preview, skärpeinställning och avtryck. Stora passar för dator, lilla för telefon.

Har lite funderingar på att sälja mitt kit och byta till 5DmkII (förutsatt att wifin funkar på den), hör avdig ifall du är intresserad. (Är inte allsmissnöjd med 7D, men jag skulle få bättre synergier med mina gluggar för 1ds)

Det är faktiskt riktigt smidigt. Wifi-greppet har en inbyggd webbserver med 2 olika gränssnitt, det ena "full flavour" med i stort sett samma inställningsmöjliheter som i EOS Utility (nästan alla inställningar kan göras), det andra är en liten, med "bara" preview, skärpeinställning och avtryck. Stora passar för dator, lilla för telefon.

Har lite funderingar på att sälja mitt kit och byta till 5DmkII (förutsatt att wifin funkar på den), hör avdig ifall du är intresserad. (Är inte allsmissnöjd med 7D, men jag skulle få bättre synergier med mina gluggar för 1ds)

Trevligt och höra att det finns resurser samt att det fungerar:)
Jag fick frågan av en kompis och ville ha kött på benen innan jag besvarade
Tack för erbjudandet ang Canon 7D, men jag väntar ett par år sen kanske jag siktar mot fullformat:)
Bästa hälsningar!
Lars Jonsson

Har du lust att förklara steg för steg hur du går tillväga när du kopplar ihop 7D med WFT med din ipod Touch?

Det är rätt mycket med inställningarna, så jag kan inte lova att jag får med
I wft-inställningarna:
1. Sätt kommunikationsmetod till wft-server.
2.Under setup, välj en LAN-inställningsats dom du inte redan använder (vi skall nu skapa en där kameran skapar sitt eget ed-hoc nätverk så att vi inte behöver ha med en router) och välj sedan ändra.
3. Lan-typ skall vara trådlöst
Tcp/ip: ange ip adress manuellt (detta är nödvändigt för att alltid ha samma ip på kameran, annars blir det krångligt för ipoden att hitta kameran). Ip adressen kan vara vad som helst, men skriv ner den på en liten lapp. Subnetmask och gateway lämnade jag oändrat.
Trådlöst lan: Ssid, välj ett namn på nätverket kameran kommer att skapa. Avancerade inställningar, välj ad hoc 11g. Det är detta som gör att kameran skapar ett nätverk istället för att försöka ansluta till ett befintligt.
Backa tillbak till setup och välj wft-serverinställningar. Ange inloggningsnamn och lösen för användare. Tips är attt hålla det kort, du behöver ange detta på mobben när du kopplar upp.
Nu är det klart på kameran, men det kna ju vara bra att även ange ett inställningsnamn, tex samma som ssid.

På ipod/iphone: när kamera och grepp är igång, anslut till nätet.
I safaris adressfält, ange kamerans ip adress, logga in

Det tog några timmar innan jag fick allt rätt i början. Det funkade inte heller med ios 3.x utan det vsr först när jag uppgraderade rill ios 4 det funkade bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar