Annons

Ansiktsporträtt - rynkig gubbe

Produkter
(logga in för att koppla)

Macros

Medlem
Bästa fotoentusiaster!

Som rubriken lyder så handlar det om att fota rynkor. Väldigt många rynkor. Min käre morfar har så här långt varit med i 85 år, vilket hans ansikte tydligt varslar om. Jag planerar att använda honom som modell för ansiktsporträtt. Tanken är att framhäva ett vindpinat ansikte med rynkor och skavanker och ser framför mig ett resultat som blir både dramatiskt och charmigt. Förmodligen blir det ansiktsnära porträtt i svart/vitt. Det skulle vara roligt att ha sådana foton av honom som minnen när han till slut har ramlat av pinnen.

Jag tänker sätta ihop en liten hemmastudio för detta med det som jag kan skrapa ihop ur kameraväskan. Utrustning som jag har till förfogande är:

Canon EOS 6D
Canon EOS 7D
Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro
Canon EF 50mm f/1,4 USM
Canon EF 16-35mm f/2,8L II USM (kanske inte speciellt användbar till detta)
Canon Speedlite 600EX-RT
Canon Speedlite 430EX II
Softbox 30x30 cm
Softbox 60x60 cm
Reflexskärm rund, ca 50 cm
Fjärrutlösare, blixttändare, stativ m.m.

Det är här som jag känner att jag behöver praktiska tips från er forummedlemmar. Hur tycker ni att jag ska gå till väga när det gäller ljussättning, placering av ljuskälla/or, exponering, val av brännvidd, bakgrundsfärg, efterbearbetning o.s.v. för detta ändamål? Tycker ni att jag behöver införskaffa något att komplettera utrustningen med?

Vore mycket tacksam för era tips och synpunkter - allt välkomnas.

/Gubbfotograf Marcus
 
Eller varför inte...
Ta den största sensor du har o använd ditt 50/1,4.
Börja fotografera helt enkelt.
När du saknar ngt i bilderna så ändrar du sätt.
 
Om du har en ide om hur det ska se ut är det bättre att länka till nån exempelbild du sett, för den går att tyda på ett helt annat sätt än vad ord gör, vad gäller alla de beståndsdelar du nämner.
 
För min del ligger utmaningen i att inte köra svartvitt. Rynkor + svartvitt = dramatik. Svårt svårt :)

Även jag hade kört en fast 50 för detta bland de objektiv du har, har själv inget 50 men kör däremot med 35:an på i princip hela tiden.
 
Hårt ljus > skarpa skuggor

Ett råd tänkte jag komma med och det är att använda ett ganska hårt ljus så att du får tydliga skuggor i rynkorna. Använder du softboxarna nära blir det antagligen för mjukt och otydliga skuggor.

Annars är det ju ganska bekvämt med svartvitt att bara öka kontrasten överdrivet mycket ;)
 
Den lilla softboxen röstar jag för samt fullformat (6D) och 100 mm objektivet. Reflexskärmen nära mannen på andra sidan.
 
Om du har en ide om hur det ska se ut är det bättre att länka till nån exempelbild du sett, för den går att tyda på ett helt annat sätt än vad ord gör, vad gäller alla de beståndsdelar du nämner.

Per, jag tänker mig ex.vis något åt detta hållet. Har du någon idé om ljussättning?
 

Bilagor

  • Porträtt insp.1.jpg
    Porträtt insp.1.jpg
    80.8 KB · Visningar: 834
Senast ändrad:
För en del år sedan var det en snubbe som var lite i ropet, eller vad man ska säga. Andrzej Dragan hette han och han gjorde en del rynkiga porträtt. Det finns en hel del tutorials på nätet.

Killens hemsida: http://andrzejdragan.com/

Själv testade jag lite och åstadkom bland annat detta porträtt av min gamla moster Laila:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/66627/1063475.htm

Hej Anders! Tack för länken, de porträtten var verkligen inspirerande.

Schyst foto på Laila!
 
Ett råd tänkte jag komma med och det är att använda ett ganska hårt ljus så att du får tydliga skuggor i rynkorna. Använder du softboxarna nära blir det antagligen för mjukt och otydliga skuggor.

Annars är det ju ganska bekvämt med svartvitt att bara öka kontrasten överdrivet mycket ;)

Tack för ditt råd, Ola! En av mina softboxar går även att använda som paraply, vilket borde ge något hårdare skuggor. Ska testa detta.
 
För min del ligger utmaningen i att inte köra svartvitt. Rynkor + svartvitt = dramatik. Svårt svårt :)

Även jag hade kört en fast 50 för detta bland de objektiv du har, har själv inget 50 men kör däremot med 35:an på i princip hela tiden.

Jag kan nog hålla med dig Nicklas och jag kommer nog försöka att trolla fram några porträtt även i färg. Tack för dina synpunkter!
 
Den bilden ser ut att vara efterbearbetad. Förmodligen med ett kontrasthöjande filter. Den känns inte helt naturlig.

Det är möjligt att den är. Observera dock att bildkvalitén är mycket risigare än originalet eftersom den tagen via en Print Screen. Jag brukar då och då klippa ut och spara bilder som jag i någon mening finner inspirerande - som en slags minnesanteckning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.