Annons

Ansiktsigenkänning - vilket program?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter på en stor mängd bilder (jpg) med en massa folk i. Ganska mycket folk.
De här bilderna skulle behöva indexeras på något sätt, så att man sedan - i den bästa av världar - kan göra en sökning på Mr Tosaki och så får man fram bilderna där Mr Tosaki är med.
I samma värld kan hyggliga delar av indexeringen göras automatiskt av ett program med ansiktsigenkänning. Låt vara att man förstås måste träna programmet på en bunt ansikten först.

Funkar det här i praktiken? Vad finns för bra program?
Kan det vara så att Lightroom är bästa valet? Eller något annat?

Datormiljön kommer vara MS Windows. Vi kan anta att det finns en budget som gör att någon tusenlapp om året inte är mycket att bråka om, men när det blir femsiffrigt börjar det bli svettigt.
 
Vet inte om andra program känner igen ansikten bättre än lightroom. Man kan ju alltid hoppas. Jag har inte provat några andra. Det är handpåläggning för hela slanten. Man måste kvittera förslagen som ofta är helt uppåt väggarna.
Vad ska man med ett program som tror att en blomkruka är ens fru? Två prickar i en bild tolkas som ett ansikte? Är ansiktet i profil då missar programmet helt.
Leksaksfunktion är vad det är, tycker jag.
 
Prova att googla på "face recognition software" eller någon liknande.

Jag har bara använt Lightroom och där tycker jag att det fungerar rätt OK för mina bilder på familjen. Viss handpåläggning krävs men det går betydligt fortare än att göra det helt manuellt.
 
Google är rätt duktiga på maskininlärning och har använt det för att lära Google Photos att känna igen saker i bilder (inte bara ansikten). Nackdelen är förstås att man måste ha alla sina bilder i Google Photos för att dra nytta av det.

Jag har bara provat lite grann och med generella termer, men det ser lovande ut. Jag vet dock inte om man själv kan träna Google Photos att känna igen specifika saker som man själv vill att det ska känna igen, utan om man måste förlita sig på Googles egen träning. Om det senare gäller så blir det förstås lite svårt (minst sagt) att göra sökningar på namngivna personer.
 
Google är rätt duktiga på maskininlärning och har använt det för att lära Google Photos att känna igen saker i bilder (inte bara ansikten). Nackdelen är förstås att man måste ha alla sina bilder i Google Photos för att dra nytta av det.

Jag har bara provat lite grann och med generella termer, men det ser lovande ut. Jag vet dock inte om man själv kan träna Google Photos att känna igen specifika saker som man själv vill att det ska känna igen, utan om man måste förlita sig på Googles egen träning. Om det senare gäller så blir det förstås lite svårt (minst sagt) att göra sökningar på namngivna personer.

Google är säkert väldigt bra. Men som skeptiker mot Googles övervakning är jag förstås tveksam till att lämna ut även ansiktsbilder med identitet till dem, Facebook eller någon annan som gör allt för att komma innanför skinnet på människor. Vem vet vad det kommer att användas till i framtiden? T.ex. personlig reklam på stan som säger "Hej Kalle, du vet väl att det är rea på kattmat på vivo idag! Du som inte ens har en katt" :).
 
Ja, om man har känsliga bilder så ska man inte låta dem lämna ens egna dator.

Jag googlade(!) lite mer om Google Photos och det tycks finnas sätt att styra vad den lär sig, så jag tror att det är ett av de bättre systemen för igenkänning av det mesta, för den som inte är så noga med den personliga integriteten.
 
Plex

Plex uppfattas oftast som en mediaspelare som man tittar på film med, men den är också suverän på att hantera fotografier.

https://www.plex.tv/features/photos/

Installera den och peka ut en katalog eller fler där bilderna ligger, låt den jobba ett tag och titta sedan. Kostar inget men för 50 kronor i månaden får man ansiktsigenkänning och kategorisering, och kan komma åt bilderna över internet om man skulle vilja det.
 
Google är rätt duktiga på maskininlärning och har använt det för att lära Google Photos att känna igen saker i bilder (inte bara ansikten). Nackdelen är förstås att man måste ha alla sina bilder i Google Photos för att dra nytta av det.

Jag har bara provat lite grann och med generella termer, men det ser lovande ut. Jag vet dock inte om man själv kan träna Google Photos att känna igen specifika saker som man själv vill att det ska känna igen, utan om man måste förlita sig på Googles egen träning. Om det senare gäller så blir det förstås lite svårt (minst sagt) att göra sökningar på namngivna personer.

Är det tillåtet enligt Personuppgiftslagen att använda google photos i just detta fallet?
 
Tack för svar!
För Google Photos gäller alltså att man måste ha bilderna i Googles moln, eller?
Ja, tyvärr. Jag trodde först att det går att använda Google Photos som en slags backup till sin lokala bildlagring, men Google Photos bygger på att primärlagringen är på Googles servrar. Då gav jag upp. Jag tror annars att för den som inte har problem med att ha alla sina bilder hos Google så är det en alldeles utmärkt lösning med ett söksystem som få andra kan matcha.
 
Plex uppfattas oftast som en mediaspelare som man tittar på film med, men den är också suverän på att hantera fotografier.

https://www.plex.tv/features/photos/

Installera den och peka ut en katalog eller fler där bilderna ligger, låt den jobba ett tag och titta sedan. Kostar inget men för 50 kronor i månaden får man ansiktsigenkänning och kategorisering, och kan komma åt bilderna över internet om man skulle vilja det.
Det sista tyder på att man måste lagra bilderna på en server hos Plex för att få ansiktsigenkänning. Stämmer det? Varför behöver man annars betala en månatlig avgift?
 
Är det tillåtet enligt Personuppgiftslagen att använda google photos i just detta fallet?
Ja, det skulle jag tro. Användningen är ju av privat natur vilket medför ett undantag för PUL. Google behöver dock kanske ta hänsyn till PUL om de vill använda ens bilder på något sätt.
 
Det sista tyder på att man måste lagra bilderna på en server hos Plex för att få ansiktsigenkänning. Stämmer det? Varför behöver man annars betala en månatlig avgift?

Som du kan läsa i länken så stämmer det inte, bilderna ligger hos dig eller där du valt att ha dem. Avgiften är för access över internet, något som fanns redan när Plex "bara" var en mediespelare och som hängt med till bildvisningen.
 
OK, i det inlägg jag kommenterade stod det "Kostar inget men för 50 kronor i månaden får man ansiktsigenkänning och kategorisering", vilket jag tolkade som att man måste betala 50 kronor i månaden för att få tillgång till ansiktsigenkänning och kategorisering.

Det stämmer alltså inte? Fungerar ansiktsigenkänning lokalt utan att man behöver vara uppkopplat till nätet?
 
Ja, det skulle jag tro. Användningen är ju av privat natur vilket medför ett undantag för PUL. Google behöver dock kanske ta hänsyn till PUL om de vill använda ens bilder på något sätt.

Det finns inget, vad jag kan se, i trådskaparens inlägg som gör att man kan uttala sig om privat eller inte.

Om det är rent privat användning så är jag ändå tveksam till om det är tillåtet att använda tjänsten.
 
Det finns inget, vad jag kan se, i trådskaparens inlägg som gör att man kan uttala sig om privat eller inte.
Det borde väl vara enkelt för TS att se till att han bara använder finessen privat i enlighet med vad PUL föreskriver om "privat natur"? (PUL 6 §)

Om det är rent privat användning så är jag ändå tveksam till om det är tillåtet att använda tjänsten.
Varför det?
 
Tänkte bara flika in att jag fortfarande med intresse följer tråden! Även om jag inte hunnit undersöka några av tipsen närmare.
Jag har ärligt talat inte tänkt på PUL, eller satt mig in i vad den föreskriver för sådana här fall. Det kan vara så att någon annan i föreningen gjort det. Men det borde jag förstås orientera mig om.
 
Följer tråden med stort intresse!

Har samma behov som TS och har löst det genom åren med Picasa.
Fungerar riktigt bra med ett par reservationer;

1/
Det utvecklas inte längre

2/
Hanterar just nu ca 100.000 bilder. De personer som är taggade i typ mer än 5.000 bilder får databasen till att frysa. Programmet hänger sig slltså en stund. Ibland en sekund, ibland 10 sekunder eller mer...

Jag har provat med Lightroom men tycker att motsvarande funtion var tungjobbad. Samtidigt så blev databasen enormt stor!!


Så tills vidare får det vara Picasa!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.