Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa tiffstorleken till Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Kan någon förklara inställningarna i PS CS när bilden skall komprimeras till Fotosidan?
Skillnaden på färgerna innan/efter komprimeringen är för stor. Förklara gärna steg för steg hur "tiff filen" skall sparas för ett fint slutresultat.

Tack på förhand :)

Jag menar att filstorleken blir den rätta och man behåller en så fin kvalitet som möjligt....
Inget annat :)

Beskär bilden till typ 800*600 pixlar. Mycket mer får ju ändå inte plats på en datorskärm. Skärp ev. bilden en aning med oskarp mask. Använd sen spara för web, där du ju kan dra i ett reglage så att jpg filen får önskad storlek. För minimal komprimering, se till att hamna så nära 150k som möjligt som ju är max på FS.

Har du problem med färgerna så beror det nog på att du har olika profiler i din originalfil och din sparade lågupplösta. Såhär brukar jag göra;

1. Öppna råfilen i valfri raw-konverterare.
2. konvertera till tiff, 16bitar, Adobe RGB
3. justera efter eget tycke och smak i PS
3. Ta Convert to profile och välj sRGB
4. Ibland behövs det också tas Assign profile sRGB
5. Skala ner till 72 dpi och ca 950px på längsta hållet
6. skärp upp med unsharp mask tex
7. Save for web, där jag ställer kvaliteten på jpeg så den hamnar så nära 250kb som möjligt i storlek, men inte över. Såg att någon innan skrev att gränsen var 150kb här, men är det inte 250kb? eller dom har ändrat det nu?

Om färgerna inte blir riktiga så se till så du konverterar bilden till sRGB före du väljer spara för web

Hejsan!
Jag konverterade konverterade Adobe RGB till sRGB. Nu stämmer färgerna.

Tack för era svar :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar