Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Anpassa bildstorlek för bildspel
- Trådstartare Vismut
- Start datum
Per
Aktiv medlem
Eftersom 1280*720 förmodligen inte är de proportioner (längd/bredd) som dina bilder har så kommer du först behöva ta ställning till vilket av följande du vill göra;
1. "stretcha" bilderna till rätt format (hela bilden fyller formatet, men blir 'tillplattad')
2. Visa hela bilden i bildspelet, men med svarta (eller annan bakgrund) paneler på sidorna.
3. Beskära bilderna, förmodligen topp och botten, så att de passar i formatet.
1. "stretcha" bilderna till rätt format (hela bilden fyller formatet, men blir 'tillplattad')
2. Visa hela bilden i bildspelet, men med svarta (eller annan bakgrund) paneler på sidorna.
Vismut
Medlem
Eftersom 1280*720 förmodligen inte är de proportioner (längd/bredd) som dina bilder har så kommer du först behöva ta ställning till vilket av följande du vill göra;
Tack för ditt svar. Jag är nog inne på "3" att beskära bilderna. Vilket format skall jag beskära bilderna till för att de skall fylla ut en 16:9 TV och få så bra kvalite som möjligt?.
Shabbadang
Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag är nog inne på "3" att beskära bilderna. Vilket format skall jag beskära bilderna till för att de skall fylla ut en 16:9 TV och få så bra kvalite som möjligt?.
Det blir ju 16:9 helt enkelt. Sedan är det bara att skala upp den rektangeln till bilden och klippa till. Sampla sedan om bilden så att den passar i tevens pixelnät, dvs. 1280*720.
Vismut
Medlem
Det blir ju 16:9 helt enkelt. Sedan är det bara att skala upp den rektangeln till bilden och klippa till. Sampla sedan om bilden så att den passar i tevens pixelnät, dvs. 1280*720.
Hur menar du med att skala upp rektangeln och sampla om bilden. Skall jag skapa ett lager med en rektangel i photoshop och dölja bilden eller finns det någon funktion för detta i photoshop?
Shabbadang
Aktiv medlem
Ja, beskärningsverktyget kan man väl skala om? Du kan ställa in det på 1280x720 eller vad du nu vill ha. då täcker det en mindre del av bilden, sedan drar du väl bara i ett hörn (håll in Ctrl eller Shift tror jag för att behålla proportionerna) när du har dragit ut det maximalt så är det bara att klicka och då tror jag kanske också att bilden samplas om automatiskt till det valda formatet. Jag jobbar inte själv i PS, men tror att man gör ungefär så. Annars är det samma princip i varje fall.Hur menar du med att skala upp rektangeln och sampla om bilden. Skall jag skapa ett lager med en rektangel i photoshop och dölja bilden eller finns det någon funktion för detta i photoshop?