Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa bildstorlek för bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

Vismut

Medlem
Jag har tänkt att göra ett bildspel i Adobe preminere elements. Hur ändrar man bildstorleken i Photoshop CS4 så att bildstorleken blir 1280x720?. Kan man ändra många bilder samtidigt?.
Har läst att man bör anpassa bilderna innan man tar in dom i elements.

I Lightroom är det ju lätt, vet inte hur det är i CS4 men om du inte har LR så är det ju bara att tanka ner en testversion och köra.

Eftersom 1280*720 förmodligen inte är de proportioner (längd/bredd) som dina bilder har så kommer du först behöva ta ställning till vilket av följande du vill göra;

1. "stretcha" bilderna till rätt format (hela bilden fyller formatet, men blir 'tillplattad')
2. Visa hela bilden i bildspelet, men med svarta (eller annan bakgrund) paneler på sidorna.
3. Beskära bilderna, förmodligen topp och botten, så att de passar i formatet.

Eftersom 1280*720 förmodligen inte är de proportioner (längd/bredd) som dina bilder har så kommer du först behöva ta ställning till vilket av följande du vill göra;

1. "stretcha" bilderna till rätt format (hela bilden fyller formatet, men blir 'tillplattad')
2. Visa hela bilden i bildspelet, men med svarta (eller annan bakgrund) paneler på sidorna.
3. Beskära bilderna, förmodligen topp och botten, så att de passar i formatet.

Tack för ditt svar. Jag är nog inne på "3" att beskära bilderna. Vilket format skall jag beskära bilderna till för att de skall fylla ut en 16:9 TV och få så bra kvalite som möjligt?.

Tack för ditt svar. Jag är nog inne på "3" att beskära bilderna. Vilket format skall jag beskära bilderna till för att de skall fylla ut en 16:9 TV och få så bra kvalite som möjligt?.

Det blir ju 16:9 helt enkelt. Sedan är det bara att skala upp den rektangeln till bilden och klippa till. Sampla sedan om bilden så att den passar i tevens pixelnät, dvs. 1280*720.

Det blir ju 16:9 helt enkelt. Sedan är det bara att skala upp den rektangeln till bilden och klippa till. Sampla sedan om bilden så att den passar i tevens pixelnät, dvs. 1280*720.

Hur menar du med att skala upp rektangeln och sampla om bilden. Skall jag skapa ett lager med en rektangel i photoshop och dölja bilden eller finns det någon funktion för detta i photoshop?

Hur menar du med att skala upp rektangeln och sampla om bilden. Skall jag skapa ett lager med en rektangel i photoshop och dölja bilden eller finns det någon funktion för detta i photoshop?
Ja, beskärningsverktyget kan man väl skala om? Du kan ställa in det på 1280x720 eller vad du nu vill ha. då täcker det en mindre del av bilden, sedan drar du väl bara i ett hörn (håll in Ctrl eller Shift tror jag för att behålla proportionerna) när du har dragit ut det maximalt så är det bara att klicka och då tror jag kanske också att bilden samplas om automatiskt till det valda formatet. Jag jobbar inte själv i PS, men tror att man gör ungefär så. Annars är det samma princip i varje fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar