Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annonser kontra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Satt precis och begrundade en bild som jag kommenterade. Det konstiga var att färgnyanserna i bilden fladdrade till och ändrades i takt med att en intilliggande annons växlade utseende. Ska det vara så?
 
Det är antagligen inte färgerna på skärmen som ändras utan din uppfattning av färgerna när de omgivande "referens" färgerna ändras.

Finns massa synvillor som baseras på just detta.
 
Ursäkta, men jag tror inte att det var en synvilla jag råkade ut för.

Nu tänkte jag faktiskt länka till bilden så får du se själv om det är en synvilla eller inte. Men annonsen är inte längre kvar så jag stärks faktiskt i min uppfattning att en annons med växlande bild (flash?) kan störa bildvisningen.
 
Prova att hålla handen över, så ser du genast om det är dina ögon som luras. Flyttar du fönstret så att annonsen kommer utanför skärmen kan du kolla om det är grafikkortet som blir lurat.

Per.
 
Det är inte alls omöjligt att en blinkande annons påverkar bilden. Det beror lite på vad man har för skärm, men min gamla CRT-skärm var väldigt känslig för stora kontraster. Jag gissar att det krävs mer spänning för att visa en stor vit yta än en svart. och då borde det leda till ett spänningsfall i resten av skärmytan vilket påverkar resten av bildytan. (detta är bara en gissning).

Jag testade att växla mellan en stor svart och en stor vit bild som täckte halva skärmen för att se hur det påverkade en bild bredvid. Jag lyckades inte påverka bilden (vilket är positivt:))

Frågan är fall en annons räcker för att störa färgerna?
/Filip

PS. sen störs ju ögonen av allt irriterande klutter runtikring såklart DS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.