Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annan verkstad än lasses i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

C-nord

Aktiv medlem
Undrar om det är nån som har tips på nån verkstad som kan reparera en D300 i Stockholm med omnejd?
Har kollat med lasses men tyckte 1500 :- /tim lät häftigt, kanske jag som är snål hehe...

Hur som helst finns det fler som kan göra enklare reparationer?
Verkstaden behöver ju inte vara auktoriserad eller nåt sånt bara den är seriös ;-)

Tacksam för tips!

Undrar om det är nån som har tips på nån verkstad som kan reparera en D300 i Stockholm med omnejd?
Har kollat med lasses men tyckte 1500 :- /tim lät häftigt, kanske jag som är snål hehe...

Verkstaden behöver ju inte vara auktoriserad eller nåt sånt bara den är seriös ;-)

Tacksam för tips!

Jag tror det är svårt att hitta någon som är seriös och inte kostar en slant. Skall de vara seriösa bör de veta vad de gör och kunna utföra det som behövs. Skall de kunna det måste de ha bra utbildning och bra verktyg och då måste de faktiskt ta betalt för den saken.

Tycker du att priset är lite väl häftigt kan det vara läge att kolla med Nikons verkstad ... Sedan känns ofta Lasses priser mycket bättre ;)

Ja lite så är det väl... man får vad man betalar för hehe, men tänkte höra mig för, kan man spara några hundringar är inte det helt fel ;-)

Med hela två Nikonverkstäder i hela landet blir det väl inte så mycket konkurens antar jag.
Men efter vad jag förstått är väl Lasses ett mycket bra alternativ till den enda Nikonverkstaden.

Jag tror nog timpris är rätt ointressant för en kamerareparation. Kan du få ett estimat för felsökning och reparation så har du mer att jämföra med andra leverantörer.

Generellt vid timdebiterade tjänster brukar det ofta vara så att leverantörer med lågt timpris jobbar många timmar och vice versa. Inte så att det är någon absolut regel, men nog finns mönstret.

Jag kan nog fixa din D300, kanske, för en femhundring i timmen (jag har små skruvmejslar, bra lödkolv och en smått dammig utbildning i elektronikområdet). Vill du chansa? ;-)

Det fanns en gång en servicechef som hette Weimieyer (är inte säker på att jag har stavat hans namn rätt) på Nikon i Stockholm, denna man hade järnkoll på allt som lämnades in hos Nikon för service. Senare las service ut på flertal ställen bla hos Intervision i Malmö, vilket var bra för oss yrkesfotografer som använde Nikon och bor i södra Sverige.
När Nikon omorganiserades på 2000talets början blev också servicen allt sämre. Servicen i bla Malmö drogs in, idag när Nikon säljer som aldrig förr, är större än Canon på SLR har jag fortfarande inte någon serviceverkastad i i min närhet.
Men det har Canon.
Intervision i Malmö.

Självklart skulle jag inte lämna kameran till nån skojare i källarlokal utan frågade snarare efter verkstad annan än lasses, nu är dom säkert skitbra men iom att man inte har ett pengaträd hemma så skadar det inte att höra sig för om det finns nån annan :)

Tycker det verkar konstigt att det finns 2 Nikon verkstäder i hela landet varav 1 är Nikon själva, måste finnas fler med kunskap men inte auktoriserad då... inte bra för prissättningen.

Självklart skulle jag inte lämna kameran till nån skojare i källarlokal utan frågade snarare efter verkstad annan än lasses, nu är dom säkert skitbra men iom att man inte har ett pengaträd hemma så skadar det inte att höra sig för om det finns nån annan :)

Tycker det verkar konstigt att det finns 2 Nikon verkstäder i hela landet varav 1 är Nikon själva, måste finnas fler med kunskap men inte auktoriserad då... inte bra för prissättningen.

Lite konstigt är det att det inte verkar finnas lokala verkstäder i till exempel Göteborg och Malmö. Men annars är det som med så mycket annat: hade det gått att tjäna pengar på att öppna ytterligare kameraverkstäder så hade med stor sannolikhet fler gjort det.

Saken är att kraven blir rejält höga på den som skall göra jobbet om de skall kunna fixa mer än det allra enklaste felen. Jag tror inte dagens moderna kameror med deras snäva toleranser har gjort saken enklare.

Dessutom finns det nog en mer utbredd tendens idag att hellre köpa en annan kamera när den gamla havererar än att laga den man har. Om om min gamla D70 skulle lägga av skulle jag inte kosta på den en reparation, jag skulle ersätta den med en annan begagnad D200 eller D300 istället. Det kostar obetydligt mer än en rejäl reparation och då får jag en modernare kamera på köpet. Jag tror många andra fungerar på samma sätt.

Något som man ska ta med i beräkningen är att Lasses är extremt hederliga. Jag lämnade in min F100 för ett elfel, och fick en prisuppgift som jag accepterade. När jag hämtade kameran blev det hälften så dyrt, eftersom jobbet gått fortare än de räknat med. Och när jag lämnade in ett objektiv för byte av fokusmotor fick jag bra rabatt, eftersom de reparerat den gamla motorn trekvarts år tidigare istället för att byta den, trots att garantitiden är ett halvår.

1500kr i timmen är dyrt, det håller jag med om!
Men sen kanske det händer lite saker på den timmen och inte massa kaffedrickande och runtringning för support, dålig felsökning osv osv.
Kan mkt väl vara billigare på en "dyr" verkstad än någon lokal knickedick!

Sen är det ju faktiskt så att de är din Nikon-kamera som ev behöver kostas på lite extra kärlek!

Kameran är inlämnad hos Lasses nu, hittils verkar allt bra och fick trevligt bemötande och det känndes som att dom visste vad dom sysslade med :)

Skulle troligtvis få kameran redan den här veckan så det lät bra jämfört med vad man hört om tex Nikon själva och tura scandinavia hehe

Brukar dom gå igenom kameran rent allmänt när man har den inne?

Lite konstigt är det att det inte verkar finnas lokala verkstäder i till exempel Göteborg och Malmö. Men annars är det som med så mycket annat: hade det gått att tjäna pengar på att öppna ytterligare kameraverkstäder så hade med stor sannolikhet fler gjort det.

Saken är att kraven blir rejält höga på den som skall göra jobbet om de skall kunna fixa mer än det allra enklaste felen. Jag tror inte dagens moderna kameror med deras snäva toleranser har gjort saken enklare.

Dessutom finns det nog en mer utbredd tendens idag att hellre köpa en annan kamera när den gamla havererar än att laga den man har. Om om min gamla D70 skulle lägga av skulle jag inte kosta på den en reparation, jag skulle ersätta den med en annan begagnad D200 eller D300 istället. Det kostar obetydligt mer än en rejäl reparation och då får jag en modernare kamera på köpet. Jag tror många andra fungerar på samma sätt.

Vi hade AE-Foto i Göteborg tidigare som var en Nikon-verkstad, men detta upphörde i samband med att Nikon omorganiserade i början av 2000-talet.
Tycker också att det är skräp att ALL Nikonservis är koncentrerad till 08-området.

red-top skrev: Jag skulle aldrig i h. lämna en Nikon-produkt för service någon annanstans än hos 'Lasses'.
._/h.
Amenvafan, skall jag ta det personligt eller? ;-)

Nä, men Lasses skall ta det personligt. Vad säga? Världsklass? Jag har aldrig lämnat till Nikon själva, alltid till Lasses (och det har blivit några gånger, tyvärr). Lasses kan i sig vara anledning nog att byta till Nikon för de som fotar med annan utrustning...

Tacksam för tips!

Reparera - vad behöver repareras som garantin inte täcker?

i.o.f.s om du egenhändigt lyckats skada kameran så gäller ju inte garantin

/ Jan-Olof

Reparera - vad behöver repareras som garantin inte täcker?

i.o.f.s om du egenhändigt lyckats skada kameran så gäller ju inte garantin

/ Jan-Olof

Importerad, har garanti via säljaren men vågar inte skicka den över pölen ;-)

Ligger fortfarande ca 1500 :- "plus" jämfört med om jag köpt i Sverige så det va bara att bite i det sura äpplet och pröjsa reparationen.

Fick tillbaks kameran igår och allt funkar fin fint igen, har haft svår abstinens när den har varit borta hehe ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar