Annons

Anlitad som fotograf av konsertarrangör, hotas med uppsägning pga bandets symboler!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu hotar företaget mig med omedelbar uppsägning för att jag publicerat bilder med detta överstrukna hakkors. Jag bifogar aktuell bild.

Företaget anser att jag svärtat ner deras rykte genom att publicera bilder på bandet. De vill inte förknippas med Nazismen.
Som redan påpekats måste folket på det där företaget vara extremt okunniga och/eller helt enkelt korkade om det tror att överstrukna hakkors är en nazistisk symbol. Om man förklarar hur det egentligen ligger till kanske de ändrar sig?

Jag råkar ju liksom vara arbetsrättsjurist också, och utifrån det du skrivit, att du frilansar men blivit lovad fast anställning så kan man konstatera följande.

1. Löfte om anställning är aldrig bindande.
Jag är visserligen inte jurist, men ett löfte är enligt min uppfattning samma sak som ett avtal. Och avtal, även muntliga, är bindande.

Såna idioter vill du väl ändå inte arbeta för, så säg upp dig själv och gå sen till pressen och be dem skriva en saftig artikel om "Nazi-arrangören" som tog illa upp av antinazistiska symboler. Så kan de sitta och undra vad som hände sen:))

Såna idioter vill du väl ändå inte arbeta för, så säg upp dig själv och gå sen till pressen och be dem skriva en saftig artikel om "Nazi-arrangören" som tog illa upp av antinazistiska symboler. Så kan de sitta och undra vad som hände sen:))

Precis vad jag tänkte.Vem vill jobba för idioter

Jag har nu pratat med högsta chefen och fått klart besked om att jag har min anställning kvar.

Han ansåg inte att bilden var något att tjafsa om alls.

Så nu är det bara att lära sig tackla en jobbig mellanchef! :)
*Tränar på diplomati* :)

Kanske lite ot men kan man anmälas för hets mot folkgrupp om man skulle lägga upp bilder på folk där svastikor figurerar?

Kanske lite ot men kan man anmälas för hets mot folkgrupp om man skulle lägga upp bilder på folk där svastikor figurerar?
8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Om du i samma bild skriver något nedlåtande kanske.

Nja, kanske inte exakt hets mot folkgrupp även om bärande av nazistsymboler är förbjudet. Men nu hade ju denna aktuella musikgrupps medlemmar en överstruken nazisymbol på sig, så det skulle i så fall vara nazistsympatisörerna som kände sig kränkta.

Egentligen spelar det ingen roll vad lagen säger. Hävdar man sin rätt kan nästa arbetsgivare kontakta denna och får då höra att du är en "bråkstake" och det blir svårt att få nästa jobb. man är egentligen ganska rättslös. Kanske om man i domstol skulle kunna få en livslön om man vann kanske man skulle våga hävda sin rätt mot en arbetsgivare. Sverige är ett litet land där det i många kretsar gällar att "alla känner alla".

Det gäller att försöka hålla en balans. Bråka bara om det som verkligen betyder något och låt allt annat bero, det är mitt motto.
Människor gör dumma saker även på en arbetsplats.

Om du tror att arbetsgivare bara vill ha ja-sägare så är du fel ute!
Många arbetsgivare uppskattar rak kommunikation där se anställda kan tänka själva.

Egentligen spelar det ingen roll vad lagen säger. Hävdar man sin rätt kan nästa arbetsgivare kontakta denna och får då höra att du är en "bråkstake" och det blir svårt att få nästa jobb. man är egentligen ganska rättslös. Kanske om man i domstol skulle kunna få en livslön om man vann kanske man skulle våga hävda sin rätt mot en arbetsgivare. Sverige är ett litet land där det i många kretsar gällar att "alla känner alla".

Jag har pratat både med polis och insatta i lagtexten och de svar jag fått är att det aldrig gått till fällande dom när en fotograf haft hakkors med på bild.

I mitt fall är det ett överstruket hakkors brevid ett anarkistmärke, på en artist som anlitats av företaget som anlitat mig!

Som det ser ut nu finns det inga fällande domar mot de fotografer som fångat hakkors på bild.

Det är en intressant diskussion detta. Ska man som fotograf censurera alla bilder man tar? Tänk om du råkar få med ett hakkors på en bild av en folkmassa?
Om du dokumeterar Nazismens historia är det svårt att redigera bort alla hakkors osv.
Uppsåt är A och O här!

Definitivt inte, eftersom det är bäraren av hakkorset som eventuellt bryter mot lagen. Inte du som fotograf. Undantag vore väl om du i text uttrycker nån slags politisk sympati med personernas åsikter (vilka ju inte behöver rimma med hakkorsen).

Jag tror att du är väldigt säker juridiskt sett om du bara dokumenterar såna saker. Det är först när du börjar skriva om det som du kanske kan råka i trubbel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar