ANNONS
Annons

Anlitad som fotograf av konsertarrangör, hotas med uppsägning pga bandets symboler!

Produkter
(logga in för att koppla)

VeraVardig

Avslutat medlemskap
Jag arbetar som fotograf och skribent på ett företag som arrangerar konserter.

Idag fick jag ett telefonsamtal ang den blogg och de bilder jag producerar på uppdrag av nämnda företag.

Företaget vill säga upp mig med omedelbar verkan pga av att jag publicerat bilder på det punkband som spelade aktuellt datum och att det på dessa bilder finns överstrukna hakkors som en del i bandets scenklädsel.

Företaget som anlitade mig hade inte några som helst synpunkter på bandets val av klädsel eller val av symboler under konserten där över 100 personer befann sig i publiken, plus ett antal fotografer som inte är förknippade med detta företag.

Nu hotar företaget mig med omedelbar uppsägning för att jag publicerat bilder med detta överstrukna hakkors. Jag bifogar aktuell bild.

Företaget anser att jag svärtat ner deras rykte genom att publicera bilder på bandet. De vill inte förknippas med Nazismen.

Jag fick order om att ta bort bilderna och ta bort blogginlägget, annars får jag sparken med omedelbar verkan.

Jag har pratat med Polisen och de anser inte att jag begått något brott då konsertarrangören låtit bandet spela inför publik med nämnda symboler i sin scenklädsel. Dessutom är denna symbol bara en liten del i ett fotografi som skildrar ett scenframträdande. Jag har heller inte nämnt symbolen i texten eller låtit påskina några politiska åsikter ÖHT.

Ska jag verkligen bli sparkad för att jag dokumenterar ett band som arrangörerna anlitat? Min arbetsgivare lät bandet spela utan att förbjuda deras symboler eller ge mig några som helst direktiv eller förhållningsregler.

Vad ska jag göra? Jag är inte medlem i facket.

Bilagor

• punk ÖS 7 april 2011 360.jpg
    punk ÖS 7 april 2011 360.jpg
    16.9 KB · Visningar: 1,149
Jag skulle be om att få veta vem det är som har tagit så illa upp över detta (sannerligen störtlöjligt!).

Är du tillsvidareanställd?

...
Företaget anser att jag svärtat ner deras rykte genom att publicera bilder på bandet. De vill inte förknippas med Nazismen.
...

Och dom tänker inte att det i sådana fall är deras eget beslut att arrangera en spelning med detta band som är problemet om dom nu är rädda om sitt rykte? Och att dom anlitat dig för att dokumentera bandet och spelningen och du har bara gjort exakt det jobb som dom beställt?

Hoppas du inte får bli syndabock för deras misstag, för det är inte du som gjort fel här ....

Sedan skulle jag i och för sig tillmötesgå dom genom att ta bort bilder där symbolen syns, men sedan ta en seriös diskussion om hur dom beter sig mot dig.

Alltså, personen/personerna på företaget som nu hotar dig med uppsägning måste ju vara fullkomligt pantade i huvudet! Eller så är de nazister. Symbolen är ju MOT nazism, varför i hela friden blir de upprörda över det?!

Med det sagt så får du väl helt enkelt känna efter vad du själv vill, JAG hade bett vederbörande fara och flyga, och påtalat att de inte behöver säga upp mig, för jag vill aldrig ha med dom att göra igen.
Men vill du arbeta kvar (det framgår inte om du är anställd eller frilansar), så gör du kanske bäst i att göra som dom säger, även om det inte är rätt. Ibland är det värt mer att inte hävda sina rättigheter.

Sen beror det ju också på vad ni har för kontrakt, plåtar du som anställd så är det företagets bilder, om ni inte har kontrakt som säger annat, och då har du ju olovligen publicerat bilden.

Är det Studiefrämjandet så kan du väl prata med dom? Måste vara någon där som fått allt om bakfoten?

...
Symbolen är ju MOT nazism, varför i hela friden blir de upprörda över det?!
...

Där ser man, så noga studerade jag bilden (och texten). Då blir det ju ännu mer absurt hur dom beter sig.

Men det är väl någon på firman som har noll koll och dessutom anlag för panik.

Jag har tagit bort bilden och bloggen med hänvisning till personen/chefen som beordrade mig att göra detta!

Tack för kommentarerna! :)

Om jag fattat det rätt så har företag A (din arbetsgivare) anordnat en spelning med ett band med "olämplig klädsel". Företag A skickar dit dig för att dokumentera konserten. Du publicerar bilderna och riskerar nu sparken?

Har företag A anlitat dig som frilansare eller är du fast anställd?

Är det företag A eller B som har anordnat konserten?

Har ni någit kontrakt när det gäller publucering på privat (gissar att det var din privata) blogg/webbplats?

Vore kul om du ville ta dig tid att svara på frågorna, jag vet inte riktigt om jag har fattat rätt.

MVH förvirrade Hannes

Men det är väl någon på firman som har noll koll och dessutom anlag för panik.

För att inte tala om dubbelmoral..

Nej, är detta sant? Alltså som utomstående vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör den här historien, även om jag antar att du inte har några problem att hålla dig för skratt.
Verkar vara chefen som är mest olämplig i den här historien. Stå på dig!

Jag frilansar sedan november förra året åt företag A, med framförhandlat löfte om tillsvidareanställning i oktober detta år.
Företag A anlitade mig att fota ett band som företag A bokat in!
Företag A anlitade mig att skriva blogg om det band som företag A anlitat.
Bloggen sköts av mig med avtal att alla bilder tillhör mig och inte företaget.
Bloggen ägs av företaget. Jag är alltså fri att välja vilka bilder jag vill.

Jag har ett krav från företag A: Marknadsföra företag A! Sedan har jag fria händer.

/Helena

Om jag fattat det rätt så har företag A (din arbetsgivare) anordnat en spelning med ett band med "olämplig klädsel". Företag A skickar dit dig för att dokumentera konserten. Du publicerar bilderna och riskerar nu sparken?

Har företag A anlitat dig som frilansare eller är du fast anställd?

Är det företag A eller B som har anordnat konserten?

Har ni någit kontrakt när det gäller publucering på privat (gissar att det var din privata) blogg/webbplats?

Vore kul om du ville ta dig tid att svara på frågorna, jag vet inte riktigt om jag har fattat rätt.

MVH förvirrade Hannes

Det är sant!
Jag är mest arg och taggad! :)

För att inte tala om dubbelmoral..

Nej, är detta sant? Alltså som utomstående vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag hör den här historien, även om jag antar att du inte har några problem att hålla dig för skratt.
Verkar vara chefen som är mest olämplig i den här historien. Stå på dig!

Det finns avtal! Jag äger all rätt till mina bilder, företaget äger bloggen.
Invecklat om jag ska förklara alla turer runt detta avtal! :)

Alltså, personen/personerna på företaget som nu hotar dig med uppsägning måste ju vara fullkomligt pantade i huvudet! Eller så är de nazister. Symbolen är ju MOT nazism, varför i hela friden blir de upprörda över det?!

Med det sagt så får du väl helt enkelt känna efter vad du själv vill, JAG hade bett vederbörande fara och flyga, och påtalat att de inte behöver säga upp mig, för jag vill aldrig ha med dom att göra igen.
Men vill du arbeta kvar (det framgår inte om du är anställd eller frilansar), så gör du kanske bäst i att göra som dom säger, även om det inte är rätt. Ibland är det värt mer att inte hävda sina rättigheter.

Sen beror det ju också på vad ni har för kontrakt, plåtar du som anställd så är det företagets bilder, om ni inte har kontrakt som säger annat, och då har du ju olovligen publicerat bilden.

Om den som ringde och hotade dig med att du inte längre skulle anlitas av företaget har en sådan position att det är denne som avgör en sådan sak skulle jag i din situation ta bort bilderna och sedan meddela företaget att jag inte längre stod till deras förfogande för kommande engagemang.

Om den som ringde och hotade dig med att du inte längre skulle anlitas av företaget däremot inte har en sådan position att det är denne som avgör en sådan sak skulle jag i alla fall ta bort bilderna enligt dennes begäran, och sedan meddela den på företaget som faktiskt engagerar dig om vad som hänt. Får du då stöd och den andre får sparken eller en avhyvling kan man ju tänka sig en fortsättning på samarbetet, men får du inte stöd här heller så är det bara att meddela att du inte står till deras förfogande framöver.

En sån här köttskalle, som får panik över ett inbillat fel, och i brådskan att klara sitt eget skinn försöker hitta en syndabock på det här viset skall man inte ödsla sitt korta liv på att diskutera med. Klipp nu på en gång, för det kommer säkert att inträffa liknande situationer med den personen igen, och då är det är lika bra att se till att man inte längre är i närheten.

Men det är ju lätt för mig att säga som inte vet hur pass beroende du är av just detta jobb...

Jag frilansar sedan november förra året åt företag A, med framförhandlat löfte om tillsvidareanställning i oktober detta år.
Företag A anlitade mig att fota ett band som företag A bokat in!
Företag A anlitade mig att skriva blogg om det band som företag A anlitat.
Bloggen sköts av mig med avtal att alla bilder tillhör mig och inte företaget.
Bloggen ägs av företaget. Jag är alltså fri att välja vilka bilder jag vill.

Jag har ett krav från företag A: Marknadsföra företag A! Sedan har jag fria händer.

/Helena

Insane!! Så de vill inte marknadsföra att de anlitar band som har överstrukna hakkors på kläderna? Och då är det ditt fel? Varför skickade dom dit dig överhuvudtaget? Om allt det du skriver är sant så måste du verkligen stå på dig eftersom att du inte har gjort något fel alls! Idioten i det här sammanhanget är ansvarig i Företag A!
Chefen: "Jag vet! Vi tar och skickar dit frilansaren för att dokumentera bandet som vi inte vill att det ska bli förknippat med vårat företag! Det får inte komma ut att bandet har överstrukna hakkors på kläderna, och att vi har anlitat dom. Vilken tur att vi skickade dit (ovetande om detta) frilansaren som dessutom är ansvarig för marknadsföringen på bloggen!"

Några dagar senare. Du har gjort ditt gjobb ovetande om att chefen inte vill förknippas med bandet. Chefen: "åh nej! Det finns bilder på bandet på bloggen! Vi måste sparka henne! Eller i alla fall hota henne...usch vad dumt av henne att lägga ut bilder på bloggen."
Du: "sparken?! Vad har jag gjort för fel?!"
Chefen: "du har smutskastat vårat företag genom att publicera bilder med överstrukna hakkors på."

En liten dramatisering för att visa chefens (eller ansvariges) korkade sätt att handla.
Jag lider med dig! MVH Hannes

Senast ändrad:
Jag råkar ju liksom vara arbetsrättsjurist också, och utifrån det du skrivit, att du frilansar men blivit lovad fast anställning så kan man konstatera följande.

1. Löfte om anställning är aldrig bindande.
2. Frilansar du som anställd eller genom egen firma? Endast om du är anställd och de betalar lön och sociala avgifter kan du anses som anställd och alltså "få sparken".
3. Är du visstidsanställd för viss period, en sådan kan inte avbrytas om det inte finns en uttrycklig uppsägningsklausul eller att du gjort dig skyldig till något som skulle kunna vara avskedsgrundande (vilket du inte verkar ha gjort).
4. Kör du i egen firma eller att ni inte skrivit något så gäller vanlig avtalsrätt, inget anställningsförhållande föreligger och du kan alltså inte få sparken. Avtalet gäller, är det skriftligt så får man se vad som står där, är det muntligt så gäller det, men man måste kunna styrka det man påstår, och det lär du inte kunna göra, i vart fall inte så starkt så att det är värt att våga ta en tvist i domstol på det.

Jag arbetar som fotograf och skribent på ett företag som arrangerar konserter.

Idag fick jag ett telefonsamtal ang den blogg och de bilder jag producerar på uppdrag av nämnda företag.

Företaget vill säga upp mig med omedelbar verkan pga av att jag publicerat bilder på det punkband som spelade aktuellt datum och att det på dessa bilder finns överstrukna hakkors som en del i bandets scenklädsel.

Företaget som anlitade mig hade inte några som helst synpunkter på bandets val av klädsel eller val av symboler under konserten där över 100 personer befann sig i publiken, plus ett antal fotografer som inte är förknippade med detta företag.

Nu hotar företaget mig med omedelbar uppsägning för att jag publicerat bilder med detta överstrukna hakkors. Jag bifogar aktuell bild.

Jag fick order om att ta bort bilderna och ta bort blogginlägget, annars får jag sparken med omedelbar verkan.

Jag har pratat med Polisen och de anser inte att jag begått något brott då konsertarrangören låtit bandet spela inför publik med nämnda symboler i sin scenklädsel. Dessutom är denna symbol bara en liten del i ett fotografi som skildrar ett scenframträdande. Jag har heller inte nämnt symbolen i texten eller låtit påskina några politiska åsikter ÖHT.

Ska jag verkligen bli sparkad för att jag dokumenterar ett band som arrangörerna anlitat? Min arbetsgivare lät bandet spela utan att förbjuda deras symboler eller ge mig några som helst direktiv eller förhållningsregler.

Vad ska jag göra? Jag är inte medlem i facket.

Tråkigt

Konstigt beteende av en arbetsgivare,,,

Lycka till

Jag råkar ju liksom vara arbetsrättsjurist också, och utifrån det du skrivit, att du frilansar men blivit lovad fast anställning så kan man konstatera följande.

Endast om du är anställd och de betalar lön och sociala avgifter kan du anses som anställd och alltså "få sparken".

Kanske en bisak i just detta sammanhang - men - för att en arbetsgivare ska kunna sparka någon så krävs det väl också att avskedandet bygger på det som kallas för "saklig grund"?

/Johan

Tack för råden!

mvh
Helena

1. Löfte om anställning är aldrig bindande.
2. Frilansar du som anställd eller genom egen firma? Endast om du är anställd och de betalar lön och sociala avgifter kan du anses som anställd och alltså "få sparken".
3. Är du visstidsanställd för viss period, en sådan kan inte avbrytas om det inte finns en uttrycklig uppsägningsklausul eller att du gjort dig skyldig till något som skulle kunna vara avskedsgrundande (vilket du inte verkar ha gjort).
4. Kör du i egen firma eller att ni inte skrivit något så gäller vanlig avtalsrätt, inget anställningsförhållande föreligger och du kan alltså inte få sparken. Avtalet gäller, är det skriftligt så får man se vad som står där, är det muntligt så gäller det, men man måste kunna styrka det man påstår, och det lär du inte kunna göra, i vart fall inte så starkt så att det är värt att våga ta en tvist i domstol på det.

Kanske en bisak i just detta sammanhang - men - för att en arbetsgivare ska kunna sparka någon så krävs det väl också att avskedandet bygger på det som kallas för "saklig grund"?

/Johan

Saklig grund för uppsägning, däremot inte vid avskedande, då talar man istället om laglig grund, man skall ha grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, något som naturligtvis inte verkar uppfyllt här. Men jag riktade mig inte in på det i mitt svar, utan huruvida anställningsskyddslagen överhuvudtaget var tillämplig här, dvs om det förelåg ett anställningsförhållande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar