ANNONS
Annons

Anlitad som fotograf av konsertarrangör, hotas med uppsägning pga bandets symboler!

Produkter
(logga in för att koppla)

VeraVardig

Avslutat medlemskap
Jag arbetar som fotograf och skribent på ett företag som arrangerar konserter.

Idag fick jag ett telefonsamtal ang den blogg och de bilder jag producerar på uppdrag av nämnda företag.

Företaget vill säga upp mig med omedelbar verkan pga av att jag publicerat bilder på det punkband som spelade aktuellt datum och att det på dessa bilder finns överstrukna hakkors som en del i bandets scenklädsel.

Företaget som anlitade mig hade inte några som helst synpunkter på bandets val av klädsel eller val av symboler under konserten där över 100 personer befann sig i publiken, plus ett antal fotografer som inte är förknippade med detta företag.

Nu hotar företaget mig med omedelbar uppsägning för att jag publicerat bilder med detta överstrukna hakkors. Jag bifogar aktuell bild.

Företaget anser att jag svärtat ner deras rykte genom att publicera bilder på bandet. De vill inte förknippas med Nazismen.

Jag fick order om att ta bort bilderna och ta bort blogginlägget, annars får jag sparken med omedelbar verkan.

Jag har pratat med Polisen och de anser inte att jag begått något brott då konsertarrangören låtit bandet spela inför publik med nämnda symboler i sin scenklädsel. Dessutom är denna symbol bara en liten del i ett fotografi som skildrar ett scenframträdande. Jag har heller inte nämnt symbolen i texten eller låtit påskina några politiska åsikter ÖHT.

Ska jag verkligen bli sparkad för att jag dokumenterar ett band som arrangörerna anlitat? Min arbetsgivare lät bandet spela utan att förbjuda deras symboler eller ge mig några som helst direktiv eller förhållningsregler.

Vad ska jag göra? Jag är inte medlem i facket.

Bilagor

• punk ÖS 7 april 2011 360.jpg
    punk ÖS 7 april 2011 360.jpg
    16.9 KB · Visningar: 1,149