Annons

Anlita fotograf - varför så dyrt?

Produkter
(logga in för att koppla)
För några år sedan läste jag en artikel där konsumentverket räknat ut att den faktiska milkostnaden för en bil låg på runt 25 kronor.
 
mipert skrev:
För några år sedan läste jag en artikel där konsumentverket räknat ut att den faktiska milkostnaden för en bil låg på runt 25 kronor.

Beror hur man räknar....

Av en obegriplig anledning blir milersättning över 16:- för en bil som den anställde själv äger skattepliktig. Det blir då till att ta ut ersättning så att skatteffekten elimineras, samt att denna ersättning över 16:- även debiteras sociala avgifter, vilket även det mot slutkund ska debiteras. Bara att räkna....Rörelsen kan sedan välja vilken kostnad som helst att debitera kunden, givet att kund och leverantör är överens om prissättningen.
 
För ca 5 år sedan så sammanställde bilbesiktningen kostnaden för en bil per mil under dess livslängd. De kanske fortfarande pysslar med detta.

Billigast var Mercedes 22 kr, sedan BMW 23kr och Volvo 24kr.
Det fanns inte en Japanare under 30 kr milen.

Observera att du köper bilen ny och att bilen går till skroten när du är klar.
Dessutom krockas bilen inte på ngt sätt.
 
Senast ändrad:
Jag förde bok över ALLA kostnader under 2-3år för våra bilar.
740 kostade ca 26 kr/mil
945 kostade ca 32 kr/mil
Detta är alltså bara driften ingen värdeminskning.
 
* GULT KORT *

NU tycker jag vi återvänder till ämnet.

"varför är det så dyrt att anlita fotograf ?"

/ Niklas
Hobby-Admin
 
Erik Schalin skrev:
De 2 timmarna i kyrkan är den lilla tiden.

dit.
hem.
helg.
assistent.
utrustning.
material.
Tid "hemma" för att få ihop album.
bil.
mat på bordet.
tak över huvudet.
skatt

Kolla vad vilken konsult som helst tar för en timmes arbete en lördag.

jag har säkert glömt poster.

Gör jag ett överslag med fasta utgifter, 20000:- i månadslön samt fyra veckors semester/år, och baserat på en medeldebitering på fyra timmar per dag hamnar timpriset för vardag på 825:- exklusive eventuellt bilanvändande.
 
det är precis som frödis säger.
skatt, skatt och åter skatt är en av de stora bovarna i dramat. det är ett fantastiskt land det här.
man jobbar mestadels helg. hur många får högre lön om dom jobbar helg/kvällar?
sen är det, åtminstone för mig, tiden.
jag är ju inte bara där och plåtar i 2-8 timmar, jag sitter ju och lägger ner mycket tid på bilderna efteråt oxå.
den totala arbetstiden blir ju alltså mycket mer än den stund som brudparet ser mig.
jag vill ju inte lämna ifrån mig ofullständiga bilder som jag vet jag skulle kunna förbättrat i efterbehandlingen.

sen som bröllopsfotograf gäller det att ha backup på allt!
man får inte en andra chans om man misslyckas och det är kundens kanske mest viktiga bilder i hela livet man ska ta.
det gäller alltså att ha minst två av allt, kameror, blixtar, många minneskort osv osv.
går nåt sönder så ska man slippa stå handfallen och inte kunna plåta vidare.
att vara just bröllopsfotograf ställer lite högre krav på alla vis då man absolut inte får misslyckas.

sen betalar man ju för yrkeskunskaperna, erfarenheterna, talangen plus den bildmässiga stilen osv.
det är ju små konstverk man köper.
 
Erik Schalin skrev:

740 kostade ca 26 kr/mil

Oj. Min 740 har kostat 3,50 per mil inklusive värdeminskning och exklusive drivmedel. Service på verkstad till hälften. Räknade ut detta när jag skrotade bilden, men den köptes ju också begagnad.
 
froderberg skrev:
Oj. Min 740 har kostat 3,50 per mil inklusive värdeminskning och exklusive drivmedel. Service på verkstad till hälften. Räknade ut detta när jag skrotade bilden, men den köptes ju också begagnad.
Du menar 3,50 kr / mil i värdeminskning?
 
Varför

En aspekt är också att man är fri att ta betalt så mycket (eller lite) som man vill eller tycker att man är värd. Som ett schysst rockband ungefär.

Sen är det upp till köparna att värdera om fotografen är värd det. Det finns ju gott om andra fotografer, och gott om brudpar med olika behov och önskemål. Och pengar med. Men antalet lördagar är av naturliga skäl begränsade :)
 
Dett är naturligtvis alltför billigt att anlita fotograf, speciellt till bröllop.
Tar du andra kostnader som referens och tänker till litet, så får du faktiskt väldigt mycket för pengarna. Ett helt vanligt bröllop går lätt på 100.000 -150.000,- med sådär 50 gäster(storstad). Vad är då ca. 10.000,- för en fotograf som ger dig(och dina närmaste och...) minnen för livet ?
Tippar att dett finns många par runtomkring som ångrat bittert att man inte tog den andra fotografen som var et par tusen "dyrare"...
 
Tja
Man kan ju räkna baklänges

Fotografering 7500 kr
Moms -1500 kr
Film framkallning 3 st -300 kr
Album 2 st -400 kr
Kopior 20 st -600 kr
Avskrivning utrustning -500 kr
Assistent 3 timmar -900 kr
Avsättning för lokal telefon -500 kr
---------------------------------
Kvar så här länge 2800 kr
Arbetsgivaravgift -700 kr
Inkomstskatt kommunal -600 kr
---------------------------------
Kvar i handen 1500 kr

Man behöver göra 10 sådana knäck i månaden för att få en dräglig lön. Och det är en bra beläggning, på kvarvarande tid skall man fortbilda sig, bokföra, fakturera etc.

Jag skulle tagit samma pris om jag hade fotograferat analogt och haft assistent.

Normalt brukar jag hamna på ca 5000-10000 kr för en bröllopsfotografering om man räknar in kopior etc. Och då lägger jag ca 3 timmar på plats och 2 timmar i efterbehandling.
 
Erik Schalin skrev:
Menar du på allvar att gemene man i snitt lägger så här mycket pengar på sitt bröllop?

Det är mycket vanligare än vad man tror! Vi gjorde de inte, men vi nådde nästan upp till 100k strecket. Då hade vi 60 pers i Sverige med trerätters, fin diamantring (ja, det är min andra last) köpta bröllopskläder, bröllopsresa till Indonesien & Bali + bröllopsfest med mat för 200 pers i Jakarta. :) Snälla föräldrar, kontakter och smarta inköp gjorde det möjligt.
 
Det finns gott om pengar i Sverige, synd att inte jag har dem.

JAG hade ALDRIG skrivit ut ngt sådant på internet.

Även om Jag är tveksam till din värdering...

Se det som ett vänligt råd Karin, sudda fort som f.. .
 
Jag tycker 100.000 är mycket pengar för ett bröllop. Jag känner folk som betalat det, men fler som kommit betydligt billigare undan. Vårt bröllop kostade ca 30.000, varav fotografen tog ca en fjärdedel. Vi ordnade mat (kall buffe) själva med hjälp av familj och vänner, och vi hade fest för 40-50 pers, köpte kläder, ringar, sprit, osv.

Fast nu kanske jag också hamnade lite utanför ämnet...
 
Erik Schalin skrev:
Det finns gott om pengar i Sverige, synd att inte jag har dem.

JAG hade ALDRIG skrivit ut ngt sådant på internet.

Även om Jag är tveksam till din värdering...

Se det som ett vänligt råd Karin, sudda fort som f.. .
skriv det på bröllopstorget och AFF oxå, där skriver ofta folk glatt ut att deras ringar kostade 100-300.000 kr.
dom är inte alltid anonyma heller...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.