Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anlita fotograf - varför så dyrt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Kolla vad vilken konsult som helst tar för en timmes arbete en lördag.

Konsulter är dyra förvisso. När jag skulle ha en bröllopsfotograf så reagerade jag på att jag inte hittade någon som faktiskt arbetade per timme.

Flera fotograferer "ursäktade" sig till och med att "lagen är tvingar mig att äga bilderna" och tog därför dubbelt extra för att bränna bilderna på en CD-skiva (inget snack om att bara ta betalt för nerlagt arbete på den biten alltså).

Jag nekar ingen att få betalt för sitt arbete. Men om konkurrensen var bättre skulle kunder kunna ha bättre valmöjligheter.

Det är ju mycket snack på fotosidon om officiella prislistor. Mycket bra med sådana, men det bidrar till att hålla ihop ett oligopol.
 
Estethia skrev:
skriv det på bröllopstorget och AFF oxå, där skriver ofta folk glatt ut att deras ringar kostade 100-300.000 kr.
dom är inte alltid anonyma heller...
Tänk om folk här på FS skulle börja berätta om hur fina kameror de har!
 
Erik Schalin skrev:
Det finns gott om pengar i Sverige, synd att inte jag har dem.

JAG hade ALDRIG skrivit ut ngt sådant på internet.

Även om Jag är tveksam till din värdering...

Se det som ett vänligt råd Karin, sudda fort som f.. .

Har mailat webmastern! Tack, tänkte inte på det...

Dock vill jag säga att det inte finns någon anledning till att vara tveksam på min värdering. Som sagt, kontakter och smarta inköp gör så att man sparar hiskeliga pengar. Plus att festen i Indonesien gick på lika mkt som bara maten i Sverige...
 
En enkel tumregel när man pratar skattade pengar är att hanterverkaren får ut en fjärdedel i handen av de pengarna kunden betalar. Utöver detta tillkommer övriga omkostnader.
 
Det är lätt för oss glada frilansande småskojare att tycka att riktiga heltidare tar för mycket betalt... Det är för att vi ofta har ett jobb eller i mitt fall en mamma eftersom jag bara är 18 och går gymnasium (blanda dock inte ihop min ålder med mitt kunnande *blink*)...

Jag har själv tyckt så länge ända tills jag snackade med en som i princip lever på skorpor och vatten för att ha råd att pyssla med det han gillar mest: Foto.

Han tyckte dock inte som många att vanliga småskojare (ta åt dig om du vill) stjäl deras jobb... Vi är i en helt annan position än dom och han tyckte snarare vi främjade dessa (ni vet som kassetbandskopieringen på 80talet) =)

/Michael.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.