Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anlita fotograf - varför så dyrt?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hold your horses, jag ifrågasätter inte alls, utan jag bara undrar för att få mer förståelse. :) Jag undrar alltså varför det är så dyrt att anlita fotograf för t.ex bröllopsfotografering?

Vi betalade 7500:- för att fotografen skulle komma till kyrkan i 2 timmar på en helg, hon tog 2 färgbildsfilmer och en svartvit & monterade bilderna i 2 album. Dessutom hade hon med sig en assistent (eller praktikant - har ingen aning om hon var anställd)

Att beställa förstoringar av bilderna är om möjligt ännu "dyrare", flera flera hundra för de minsta storlekarna och sen över 500 kr för de lite större.

Jag tycker att det är mycket pengar, men å andra sidan så är vi grymt nöjda med hur fotograferingen gick tillväga och resultatet. Hon är helt underbar som person och fotograf så skulle vi behöva anlita en fotograf igen så skulle jag aldrig tveka på att ta henne igen. Jag klankar alltså inte ner på priset, utan jag är nyfiken på vad allt går till. :)
 
De 2 timmarna i kyrkan är den lilla tiden.

dit.
hem.
helg.
assistent.
utrustning.
material.
Tid "hemma" för att få ihop album.
bil.
mat på bordet.
tak över huvudet.
skatt

Kolla vad vilken konsult som helst tar för en timmes arbete en lördag.

jag har säkert glömt poster.
 
...Yrkeskunskap!
Det tar tid att behärska ett yrke fullt ut, och när du väl gör det så har du möjlighet att ta betalt. Så är det inom alla branscher och så tycker jag också att det ska vara.
 
Eva-Lotta Johansson (Lottan) skrev:
...Yrkeskunskap!.

Det är nog här den största kostnaden ligger, själv hade jag troligtvis gjort jobbet billigare, kanske sämre, och behövt långt MINST 1 rulle/bra kort

Däremot kan jag tycka att priset för förstoring ibland kan vara i överkant, då de flesta fotografer redan i det fasta priset har täckt både kostnader, lön och förtjänst. Nu är det långt ifrån gratis att framkalla förstoringar

// Anders
 
Jag kan inte riktigt fatta heller tyvärr. Även om det tar tid med inramning, resor, framkallning, själva fotandet osv.

7500+reseersättning/10? 10 timmar för 2 timmar fotograferande låter för mig ganska vettigt. Då hamnar vi på 750 kr/h inkl bil. Skatt, avgifter osv = 375 av de 750, 375 kvar. Ganska trevlig lön som jag också skulle vilja ha..

// Jocke
 
Nästan allt är skatt

Av dina 7500 går nästan allt till staten. 1500 försvinner direkt i moms. Om fotografen bara ska plocka ut lön försvinner ytterligare 60 procent. Kvar blir cirka 2500 för två att dela på.

Men antagligen har det redan innan försvunnit pengar för lokal, bil, utrustning, redovisning, marknadsföring, material, efterarbete, labb, utbildning etcetera etcetera.

Dessutom är det så det knappast dräller av kunder på måndagsförmiddagar så därför måste helgerna betala att ateljén inte är så välbesökt i veckorna.
 
Sedan är inte utrustningen gratis, att åka bil kostar runt 35-50kr/mil, sjukförsäkring måste man betala själv. Listan blir lång ooch om man summerar blir det dyrt.

Det är jäkligt synd, för det är nog många som drar sig för att anlita en fotograf till sitt bröllop. Brorsans kompis kostar bara material + mat&sprit.
 
Joakim A skrev:
... Då hamnar vi på 750 kr/h inkl bil. Skatt, avgifter osv = 375 av de 750, 375 kvar. Ganska trevlig lön som jag också skulle vilja ha..

// Jocke

Man kan ju tänka på vad hon har för månadslön. Jag tror knappast hon har så mycket i timmen 40 tim/veckan :) Om det var så bär det nog iväg ;)
 
En vanlig reportagefotograf tar 5-8000 per dag och en reklamfotograf (med eller utan ass) 10-25 000 plus moms. Den här fotografen tog 6000 för helgjobb med assistent.

Jag plåtar knappt åt privatpersoner då det inte känns rätt att ta så mycket betalt som jag måste,

Ingen blir fet på att plåta porträtt och ännu värre blir det nästa år då polisen ska ta alla passbilder.
 
Denna fotograf är reklamfotograf egentligen och gör bara bröllopsfotografering för att det är skoj. Och det märks på henne. :) Så nån vidare låg månadslön lär hon inte ha. :)

Nu har jag iaf fått mer inblick i vad pengarna går till, även om man egentligen visste det innan.

Och för att förtydliga, 7500:- för 2 timmars fotande, resväg knappt 1 mil totalt t/r. 6v på sig att få klart bilderna + in i album. Tycker att det är mkt pengar, men å andra sidan så fotade hon med Hasselbladare och någon värsting Canon.
 
jag hade gjort det för 1/10 av priset och antagligen fått 1/10 så bra bilder också...
Hon förtjänar nog varenda krona hon tar betalt...
 
hailstorm skrev:
jag hade gjort det för 1/10 av priset och antagligen fått 1/10 så bra bilder också...
Hon förtjänar nog varenda krona hon tar betalt...

Japp, det gör hon! :) Det har jag aldrig ifrågasatt. Det var ju inte så att vi under pistolhot tvingades välja henne. ;) Nä, hon är underbar!
 
nja man vet aldrig... i vissa fall kanske påtryckningar har förekommit. Jag har hört talas om ryska fribrottar-fotografkvinnor som tydligen tvingar på kunder sina tjänster...

(ni kan ju bortse från detta inlägg då det var ett tamt försök av mig att vara rolig)...
 
JAha, då var vi där igen!

Varför är det dyrt att anlita en fotograf?

Kvalite kostar och som Frödeberg säger i sitt inlägg, det mesta vi drar in går till skatt och andra avgifter.
Vet själv att man då och då sneglar på jobb som är mera fasta, med sisådär 19 till 22 tusen i månaden innan skatt. Fast arbetstid mellan 9-18 eller liknande.
Men det jag gör är FORTFARANDE ROLIGT och jag trivs med det.

Ilkka, en av dessa som tar mycket betalt:)
 
Som lite kontrast till "mycket betalt"

Vår tvättmaskin pajjade, ringde service. Killen kom, tippade tvättmaskinen. Aha, det är denna packningen som lossnat. Limmade fast den och sa, tvätta inte på de närmaste 6 timmarna. Sen körde han.. Tid på plats 15 minuter, avstånd från firman 1 mil. Kostnad 700:-

Så... njaa.. jag tycker inte det är dyrt att anlita en fotograf (säger han som själv frilansar ;))
 
Jeppe skrev:
Som lite kontrast till "mycket betalt"


Tycker du att det var dyrt!? Mitt exempel rör iofs ett liv, men sicket kilopris på behandling:

Ett av våra *harkel* marsvin (jaa, man kan ha sånna när man är 25) fick en skada på ögat så vi åkte till akuten med honom. Åkte därifrån efter att ha betalat 750 spänn för 10 minuters undersökning samt en pytteflaska med antibiotika på flaska. *suck* Vad gör man inte för kärlek? ;)
 
Ja, jag tillhör också dem som ganska sällan gör jobb åt privatpersoner. När det händer är det i regel bröllop, vilket är väldigt roligt men samtidigt mycket ansvarsfyllt och krävande. Dock är det, precis som trådskaparen indikerar, ibland svårt för brudparet att förstå prislappen.

Inte sällan är det bekanta eller bekantas närstående och då gör det ännu mera ont att debitera det pris som krävs för att det skall bära sig.

Mitt riktpris för vigselakten, porträttbilder efter kyrkan och vid festen när brudparet anländer är 8 - 16 000, beroende på om jag är ensam eller har extrafotograf/assistent med mig.

Min utrustning ligger på ca 350 000 i nyanskaffningsvärde och ovanpå det har jag kostnader för (klipper från ett eget tidigare inlägg i en annan tråd):

Administration, försäkringar, revision, telefon, marknadsföring, nyinvesteringar, avskrivningar på maskiner och inventarier (kameror, objektiv, studioutrustning, dator mm mm), pensioner, trycksaker, fortbildning, förbrukningsmateriel, skuldräntor, bankavgifter, lokalhyra, städning, el, värme, vatten, sophämtning, reparation och underhåll av lokal, frimärken, mobiltelefon, bredband, föreningsavgifter, skatter och lite övriga obligatoriska avgifter från staten.

Lika lite som andra vill jag jobba gratis annat än för de absolut mest närstående.

Efterarbetet för ett bröllop brukar ligga på mellan 6-8 timmar.

7 500 är verkligen inte något överpris för helgarbete med så mycket ansvar. Jag skulle säga att det går precis runt.

Säg det brudpar som godtar ursäkter som dessa.

/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.