Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angel

Produkter
(logga in för att koppla)
HAr du testat med nytt lager softlight gaussion blur?

Ser väldigt mycket ut som ett gaussion blur lager med softlight och kanske ett med overlay !

Har inte PS här men kan testa lite ikväll!

Lycka till!

mr_rockster skrev:
Jag tycker det känns som lite "diffuse glow"

Humm kankse jag använder inte filterna så mycket .. mest gaussion och USM men det finns säkert många metoder!

Någon som har en sjysst bild som man kan jobba lite på och kanske komma fram till något .. jag har inga på människor direkt!

Ok snabb test ... jag får ursäkta mig lite med att jag jobbar på min bärbara med en okalibrerad TFT!
Kanske något sotade skuggor ...

Men vad tycks nära det resultat du ville ha?

//Mvh Thomas

Edit: Kollade igen en sak jag missat är att dra ner på mättnaden! Mättnaden är nerdragen i de bilder du länkar till!

Bilagor

• fs.jpg
    fs.jpg
    49.3 KB · Visningar: 660
Thomas svarade på frågan men så här gör du steg för steg:

* Dublicera lager
* Lägg på gaussisk oskärpa (efter smak)
* Vid lagerpaletten finns en knapp som det står normal på, ändra den till skarpt ljus.
* Ändra opacitet efter smak +dra ner mättnad oim du vill (som Thomas skriver...:)

Crillco skrev:
Jag får inte till det där guldiga ljuset. Mina blir mer mörka bara
Pilla lite med exponeringen för att inte få för mörka bilder och kör sedan Selective colors eller liknande och försök få fram färgerna du vill ha.

Om vi inte ska vara så digitala så kan han faktiskt ha använt ett softfokusobjektiv :)

Testa detta:

1: Gör bakgrunden till lager döp detta till 1

2: Kopiera nu bakgrundslagret döp detta till 2(ctrl+J)

3: Skärp upp lager 1 med oskarp mask ca 200%, 2,0 pixlar och tröskelvärde 0

4: Lägg Gaussian blur på lager 2 med en radie av 20 pixlar

5: Se till så Du har lager 1 överst!

5: Sänk opaciteten på lager 1 till mellan 20 och 60%

5: Lägg ihop de två lagren

6: Höj intensiteten på bilden med 10-40

7: Eventuellt sänk mättnaden på alla färger eller utvalda (beroende på bild) för att dämpa färgena en aning

Med detta tycker Jag att man uppnår en fin softfokus-effekt med bra skärpa i...

Alltid kul att hjälpa till.

Tänk på att effekten blir större med ljusare färger som exempelvis ljust hår vit bröllopsklänning och ljus hy.

BTW: Om bilden skulle kännas för skarp sänk då radien på oskarp mask till ca 1,0-1,6 men inte lägre för normala bilder, då tycker Jag att skärpan försvinner för mycket...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar