forstheim skrev:
Jag har inte lagt ut åtel själv (och har tidigare uttalat mig i den här tråden), så jag är antagligen en av de du undrar över. Får jag ställa en motfråga?
Vad är det som gör att vi inte skulle kunna ha synpunkter på om användande av åtel ska anges eller ej tillsammans med en bild?
Jag är hårdare med hägn än med åtel, men tycker ändå att i ett projekt bör man på något sätt nämna att åtel har använts. Inte intill varje bild eller precis till vilka bilder det har använts, men någonstans bör man upplysa betraktaren om att åtel har förekommit. Detta är ingen sanning, utan någonting som jag bara tycker känns "fair-play".
En bild blir självfallet inte sämre om man får veta att åtel (eller för den delen hägn) har använts vid fototillfället. Bildmässigt är en bra bild en bra bild. Däremot ökar mitt förtroende för naturfotografen i fråga om denne öppet har "deklarerat" sitt arbete.
Som sagt, att "överallt" behöva påpeka att åtel har använts är att ta i. Men någonstans går det ju att "klämma in". Vad är det förresten som gör att man inte vill nämna att åtel har använts?