Jag vill bara flika in en liten sak. Jag kan inte hålla mig borta från diskussionen, och efter att ha tänkt igenom det hela ordentligt så är jag ännu mer säker på min sak.
Den elakhet och vad det nu är ni talar om, måste ni inse uppstår
när fotografens arbete håller för låg nivå för poolen. Därför är det viktigt att man först utsätter sig för en viss självkritik.
För min del så går jag inte först in och kollar vad det är för typ som tagit bilden, utan jag förutsätter att det är en fotograf som har lite på fötterna som lägger bilder för hård kritik. Ser jag då en dålig bild så antar jag helt sonika att detta verk antagligen är under fotografens maximala nivå, och därför är det "ingen fara" att vara benhård i kritiken. Detta sker från min sida ganska sällan, vilket ni som läst kommentarerna från mig säkert insett. Det blir liksom löjligt när folk slänger upp "vilken skit som helst" bara för att de känner sig tvungna att absolut nödvändigtvis fylla sin bildkvot per dag. Var är eftertanken? Det är ju det man ruttnar på, och därigenom blir "syrlig" när den tiotusende bilden på en ful solnedgång dyker upp. Skärp er!
Att en komplett nybörjare slänger upp en sådan bild (på den fula solnedgången), glad i hågen med stora förhoppningar, det är en helt annan sak. Den ska inte behöva höra kommentarer som de vi talar om. Men just därför ska nybörjaren heller inte lägga bilderna i poolen för hård kritik, OM man inte är beredd på en salva salt med hagelbrakaren. Det ska inte vara meningen att man som kommenterande först måste tassa omkring bland vederbörandes bilder för att se om den verkligen överlag är så dålig som bilden ger sken av, för att på så sätt avgöra hur snäll man ska behöva vara för att stackaren inte ska slänga kameran i plurret.
Livet är hårt. Kasta dig inte utför stup du inte kan hantera. Det gör bara ont.
Och nej, jag tänker inte sluta kommentera.
Edit:
Kem skrev:
Ville bara förtydliga att denna tråd inte handlar om Martins kommentarer, han har själv bett att få sina kommentarer synade redan och Martins kommentarer har ingenting med kärnämnet vi pratar om här att göra.
Nej, jag är sällan så elak som man kanske tror av mina inlägg i den här tråden att döma. Men jag försvarar den kommenterandes möjlighet att även uttrycka avsky inför en bild likaväl som entusiasm. Alla känslor man får är lika relevanta, och bör redovisas på samma sätt. Helst med sans, men ibland går det inte.