Makten skrev:
Det håller jag inte alls med om. Tumnaglarna visar inte hur bilden ser ut alls, men kan ge en föraning. Själv tittar jag på i princip ALLA inkomna bilder i poolen "hård kritik" och "bildkritik". Det tar bara några minuter per dag att beta av det, och jag kommenterar bara de bilder jag känner något inför, må det vara bra eller dåligt. Det betyder alltså att jag ofta ignorerar bilder som jag är helt likgiltig över, medan "den vita rutan" retar min kritiska nerv lite mer, och renderar lite syrliga kommentarer. Inte så bra kanske, men jag kan inte kommentera allt;-)
Tumnageln visar i alla fall något som tilldrar sig min uppmärksamhet. Ofta i kombination med titeln. Jag kollar inte alla bilder (bor i urskogen utan bredband). Så jag håller inte med om att tumnageln inte visar något. Däremot håller jag med om att den absolut inte visar allt, men tillräckligt för att väcka mitt intresse.
Och självklart blir man ibland besviken eller positivt överraskad när man öppnat bilden i sin helhet.
Men vi är lika i ett avseende: jag kommenterar aldrig en bild som jag inte känner något för. Jag kommenterar inte heller bilder jag personligen tycker är riktigt dåliga när jag ser att de kanske fått 10-15 översvallande kommentarer från kunniga fotografer. Beror inte alls på feghet utan bara helt enkelt att min smak då antagligen är avvikande.
varför skulle jag kommentera teknik/beskärning på en bild jag tycker är kass vad gäller innehåll? Då avstår jag hellre.
Däremot kanske jag inte är så vidare diplomatisk när bilden visar något som engagerar mig djupt och som jag anser att fotografen ifråga slarvat bort.
Jag tar gärna emot syrliga kommentarer på mina egna bilder, men då ska de fan i mej också vara med en motivering.
Kollade mottagna kommentarer för en tid sedan och upptäckte 2 kommentarer som kändes goddag yxskaft:
Den ena löd kort och gott: "Jag gillar inte denna bilden"
Den andra var ännu kortare: "Jättefin bild".
Visserligen var den andra kommentaren väl mer smickrande för mig, men gemensamt för båda är att de är totalt värdelösa som kommentarer.
Jag gillar många av dina inlägg, Martin och vet att du brinner för bilder. jag tycker att vi gärna får vara lite syrliga, taskiga och småfula i kommentarerna om de görs med glimten i ögat och framförallt: MOTIVERAS varför vi tycker si eller så kompletterat med konkret förslag på förbättring om vi anser att bilden är mindre bra.
Lika viktigt är det självklart att motivera varför man gillar en bild.
Lev väl o ha det bra/Lennart