Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang. slutartid och blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej
var länge sedan jag ställde en dum fråga här,
men nu är det dags igen :)
jo, har precis skaffat en 5600 hs(d)-blixt och undrar varför det i hela fridens namn (varken i A-, S- eller M-läget) går att ta bilder med snabbare slutartid än 1/125? Jag vill ta bilder snabbare och så och det borde väl gå?
(eller räckare sagt, jag vill att blixten ska fyra av snabbare)

Kanske blev lite luddigt, men hoppas
någon förstår vad jag menar, är själv
ganska oduglig på det här med blixtar, men "råkade" få med en 5600 i paketköp med 28-70 G och 80-200 G så nu tänker jag banne mig använda den också.

Har blixten High speed sync läge? det måste du använda dig av vid snabbare tider...

som sagt det är kamran som begränsar brinntid för blixtar brukar vara mindre än 1/5000 sek

antingen kör du på high-speed sync för att använda snabbare slutartider, eller så ställer du ner styrkan på blixten manuellt så att den laddar snabbare och accepterar slutartiden på 1/125s. Noterar att om jag ställer ner min moddade 80-tals-blixt till lägre än 1/4 effekt så är 3bps med blixt inga problem

Är du säker på att du behöver snabbare slutartid? varför?

nej, är inte säker på att jag behöver snabbare slutartid, men jag ville bara veta om det gick.
vet ju att 5400 HS fixar ner till 1/8000 med 800si (eller?, har för mig det)

Vet att en 1/8000 ej går med D7D, men 1/4000 borde väl gå?

Och nej, fick tyvärr ingen manual med när jag köpte 5600 hs(D)

Min F56 går fint att ta bilder på kortare tid än 1/125. Man sätter bara HSS till ON på blixten så kan man köra ner tiderna i M,S,P programmen på kameran.

A läget håller sig på 1/125 hela tiden tror jag. I vart falla har jag aldrig fått snabbare tider än det. Det den gör då är att drar ner på blixt styrkan.

Jag har hört lite olika om det där, men som jag fattat det så är det för att kameran inte hinner lyfta slutarridån snabbare än 1/125s, och att blixten inte kan fyras av innan hela ridån är öppen...
En annan "teori" är att tidet det tar för kameran att skicka en signal till blixten, och för blixten att kunna behandla den och fyra av blixten rätt inte går tillräckligt snabbt för att kunna ha snabbare slutartider ....

Kan även tänka mig att det är nån blandning av båda två, men både HSS och TTL tar ju död på den saken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar