Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang köp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

saga-87

Ny medlem
Hej!

Tänkte höra i fall någon kan hjälpa mig i valet och kvalet när det gäller och köpa ny kamera?

jag har i dagsläget en nikon d40 och funderar på och köpa mig en ny kamera vet inte om ja ska välja en canon eller en annan modell av nikon. det har slagit mig att ja kanske ska byta märke för den verkar nästan lite lättare ibland har jag fått höra än nikon.
jag skulle vilja vilja ha en kamera som man kan ta kort med och filma med.


sen skulle jag vilja hitta ett bra pris på ett kamera hus + ett stort objektiv typ sigma 50-500


hoppas någon kan hjälpa mig eller ge mig goda råd :)
 
Den enda som kan bestämma vilket märke du ska ha är du själv, gå till affären och känn på kamerorna! vilken känns bäst att hålla i? sitter knapparna där du vill ha dom?

för att hjälpa vidare behöver vi veta vilken budget du har!
 
Om du ska använda ett stort objektiv som Sigma 50-500 (kolla hellre in 150-500, det lär vara bättre, har själv också ägt ett sånt) är det smartast att satsa på en rejäl kamera med välbyggt objektivfäste. Gärna D7000, men en beggad D300s är inte så långt efter i bildkvalitet och är ännu kraftigare byggd. Filmkvaliteten kan jag inte uttala mig så mycket om, men de nyaste kamerorna filmar klart bättre än de gamla och stöder även full HD.

Byter du till Canon är väl 60D med kitobjektiv plus ett Canon EF 100-400/5,6 det smartaste valet, men det är också en hel del dyrare, speciellt teleobjektivet.
 
Om du ska använda ett stort objektiv som Sigma 50-500 (kolla hellre in 150-500, det lär vara bättre, har själv också ägt ett sånt) är det smartast att satsa på en rejäl kamera med välbyggt objektivfäste. Gärna D7000, men en beggad D300s är inte så långt efter i bildkvalitet och är ännu kraftigare byggd. Filmkvaliteten kan jag inte uttala mig så mycket om, men de nyaste kamerorna filmar klart bättre än de gamla och stöder även full HD.

Byter du till Canon är väl 60D med kitobjektiv plus ett Canon EF 100-400/5,6 det smartaste valet, men det är också en hel del dyrare, speciellt teleobjektivet.

jo jag har tänkt på 150-500 objektivet tidigare men eftersom det måste man stå en bit bort från objektet så vill jag inte ha de. därför är 50-500 bättre.
 
IMHO är Nikon och Canon lika enkla och bra i motsvarande prisklass. Välj helt enkelt det som känns bäst för dig. Har du gamla objektiv kan det vara värt att hålla sig till samma märke eller om du har vänner som kör något visst märke. Då kan man låna objektiv etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.