Rolf jag tror nog inte att någon ifrågasätter dina kunskaper på området. Men om du har en syn som kan skilja en film eller papper som är sköljt i 18 grader från 22 grader är du att gratulera.
Jag skriver tidigare att vid ALLT mörkrumsarbete, framkallning och kopiering, så är sköljningen och därmed också temperaturen viktig.Här kommer lite om sköljning av fotopapper.
Från
www.photax.se, under rubiken "Faktasidor", sök sedan upp TI (PDF), Pappersprocess för maximal hållbarhet.Öppna och begrunda !
Ett litet förhandsprov vad gäller "vad god och skölj"!
"Sköljning.
Syftet med sköljningen är att få bort löst silver,
fixrester och annat som finns kvar i kopian efter fixeringen.
Sköljningens viktigaste punkter är tillförsel
av rent vatten och vattnets temperatur. Med tillförsel
av rent vatten menas att vattnet skall bytas ut kontinuerligt,
inte att det skall vara högt tryck på vattnet,
vid för högt tryck kan sköljningens effektivitet
försämras.
Sköljningen av kopian fungerar genom diffusion.
Förutsättningen är alltså att det omgivande vattnet är
avsevärt renare från fixrester och silver än kopian.
Det är därför det är viktigt att vattnet byts ut hela
tiden.
För att öka diffusionen kan man öka vattnets temperatur,
att hålla sköljtemperaturen på 22-23° C är det
bästa. Om man använder för hög temperatur kan
kopian ta skada. Om man har för låg temperatur
(t.ex. "kran-kallt" vatten) så fungerar inte sköljningen."
Slut på citat.
Vad gäller sköljning av FILM så handlar det för min del om har jag en termostatblandare som kan vara JÄMN och EXAKT mellan 18 -24 så är det fn så mycket bättre än en blandare som hoppar upp och ned som ett rådjur på en sommaräng.
Nu får du ursäkta mig Alf men jag har inte tid med att spela tennis mer med dig. Jobba på som du alltid gjort i ditt mörkrum.