Annons

Ang. fotokemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)
Rolf jag tror nog inte att någon ifrågasätter dina kunskaper på området. Men om du har en syn som kan skilja en film eller papper som är sköljt i 18 grader från 22 grader är du att gratulera.

Jag skriver tidigare att vid ALLT mörkrumsarbete, framkallning och kopiering, så är sköljningen och därmed också temperaturen viktig.Här kommer lite om sköljning av fotopapper.
Från www.photax.se, under rubiken "Faktasidor", sök sedan upp TI (PDF), Pappersprocess för maximal hållbarhet.Öppna och begrunda !
Ett litet förhandsprov vad gäller "vad god och skölj"!
"Sköljning.
Syftet med sköljningen är att få bort löst silver,
fixrester och annat som finns kvar i kopian efter fixeringen.
Sköljningens viktigaste punkter är tillförsel
av rent vatten och vattnets temperatur. Med tillförsel
av rent vatten menas att vattnet skall bytas ut kontinuerligt,
inte att det skall vara högt tryck på vattnet,
vid för högt tryck kan sköljningens effektivitet
försämras.
Sköljningen av kopian fungerar genom diffusion.
Förutsättningen är alltså att det omgivande vattnet är
avsevärt renare från fixrester och silver än kopian.
Det är därför det är viktigt att vattnet byts ut hela
tiden.
För att öka diffusionen kan man öka vattnets temperatur,
att hålla sköljtemperaturen på 22-23° C är det
bästa. Om man använder för hög temperatur kan
kopian ta skada. Om man har för låg temperatur
(t.ex. "kran-kallt" vatten) så fungerar inte sköljningen."
Slut på citat.
Vad gäller sköljning av FILM så handlar det för min del om har jag en termostatblandare som kan vara JÄMN och EXAKT mellan 18 -24 så är det fn så mycket bättre än en blandare som hoppar upp och ned som ett rådjur på en sommaräng.
Nu får du ursäkta mig Alf men jag har inte tid med att spela tennis mer med dig. Jobba på som du alltid gjort i ditt mörkrum.
 
Jag skriver tidigare att vid ALLT mörkrumsarbete, framkallning och kopiering, så är sköljningen och därmed också temperaturen viktig.Här kommer lite om sköljning av fotopapper.
Från www.photax.se, under rubiken "Faktasidor", sök sedan upp TI (PDF), Pappersprocess för maximal hållbarhet.Öppna och begrunda !
[...]
Nu får du ursäkta mig Alf men jag har inte tid med att spela tennis mer med dig. Jobba på som du alltid gjort i ditt mörkrum.

Du har svårt för att bli ifrågasatt va?

Jag har också kört min egen svartvita process från framkallning av negativ till färdig kopia sedan 70-talet, så även jag har en viss erfarenhet på området ;)

När det gäller temperaturer på olika vätskor och sköljvatten så är det viktigt att framkallaren håller en exakt temperatur, detta för att resultatet skall vara reproducerbart.
Stopp och fix bör inte vara varmare än ca 23 grader då det kan ge grövre korn, och fixet slutar fungera/fungerar dåligt under ca 18 grader. Därför försöker jag hålla alla vätskor på ca 20 grader. Men om rumstemperaturen och således fixet ligger över 20 men under 23 grader bryr jag mig inte om att kyla fixet. Jag kan inte se att det gett några negativa effekter på någon av de hundratals rullar jag framkallat på detta sätt.

Sedan att man inte skall chocka emulsionen med tvära kast i temperaturer vilket kan förorsaka krackelering beroende på hastig svällning och krympning av gelatinskiktet är en annan sak.

När det gäller sköljvattnet skall det helst inte vara för kallt eller för varmt beroende dels på krackeleringsrisken och dels vilket du påpekat att det inte "drar ur" framför allt fotopappret kemikalierna effektivt om det är för kallt. Jag försöker att även hålla sköljvattnet på ca 20 grader.

Det jag vänder mig emot i ditt resonemang är inte känsligheten för tvära kast i temperaturer i sig, utan graden av dessa. I alla labb jag jobbat liksom i mitt nuvarande egna har jag aldrig haft tillgång till något annat än en vanlig hushållsblandare för vattnet, och att detta skulle utgöra ett problem har jag själv aldrig upplevt eller hört att någon annan heller gjort.

Och när man skrivet på detta sätt i forumtrådar som denna där många nybörjare läser kan man skrämma bort folk genom att påstå saker som har föga förankring i verkligheten. Det går alldeles utmärkt att göra sina kopior i ett mörklagt badrum med den enklaste utrustning för den som vill. Eller som Edward Weston att kontaktkopiera sina storformatsnegativ i köket med en naken glödlampa hängandes över köksbordet, och hans kopior har väl ingen klagat på trots att han saknade vattenblandare från tandläkaren?
 
Sedan att man inte skall chocka emulsionen med tvära kast i temperaturer vilket kan förorsaka krackelering beroende på hastig svällning och krympning av gelatinskiktet är en annan sak.
Jag provade med 20 gradig framkallare & 30 stopp och så tillbaka till 20 i fixet.

Och lite upp & ner i sköljen....

Ingen krackelering :(

Kanske inte funkar med Ilfords filmer.
 
I alla labb jag jobbat liksom i mitt nuvarande egna har jag aldrig haft tillgång till något annat än en vanlig hushållsblandare för vattnet, och att detta skulle utgöra ett problem har jag själv aldrig upplevt eller hört att någon annan heller gjort.
Nej iofs men om man skall köpa en kran så anser jag att man blir lyckligare med en kran i mörkrummet som har dels ett temperaturvred och ett annat sätt att styra flödet.

En sådan kran är inte dyrare än någon annan. Ser ingen vits i att göra saker svårare än man behöver.
 
Nej iofs men om man skall köpa en kran så anser jag att man blir lyckligare med en kran i mörkrummet som har dels ett temperaturvred och ett annat sätt att styra flödet.

En sådan kran är inte dyrare än någon annan. Ser ingen vits i att göra saker svårare än man behöver.

Jag har heller aldrig sagt att man skall göra något svårare an det behöver vara snarare är det just detta jag reagerat mot. Man tar det man har enklare kan det inte bli. Och skall man köpa en blandare väljer man givetvis den man tycker funkar bäst.
 
Jag provade med 20 gradig framkallare & 30 stopp och så tillbaka till 20 i fixet.

Och lite upp & ner i sköljen....

Ingen krackelering :(

Kanske inte funkar med Ilfords filmer.

Jag tror att dagens filmer är mycket mindre känsliga för detta än de var förr. Graal skrev om just detta i en annan tråd för ett tag sedan, att man kan skölja film i kallvatten utan problem, vilket jag inte visste eftersom jag alltid försöker hålla sköljvattnet runt 20 grader.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.