Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang 40D raw filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
vet om detta är nått som går att fixa eller om det redan är fixat....

Lånade en klasskompis 40D och plåtade med, visade sig att jag var tvungen att uppgradera camera raw, dock funkar det fortfarande inte i bridge.

En av mina fotolärare säger att han har läst om att det ska vara något med hur 40d´s rawfiler funkar med tex bidge mm..

och att canon skulle komma med någon fix till detta.

Någon som fattar vad jag snackar om som kan göra detta klart för mig?

Lite osäker hur man ska göra, har själv beställt en 40d idag och vill gärna inte ha det problemet.
 
Du måste föra över RAW filerna via en kortläsare med "klipp och klistra" eller via Canons programvara som följer med kameran.
RAW filerna följer inte automatiskt med när du kör över dem via "USB-sladden".

Väl överfört korrekt ska du hitta dem i Bridge.

Om det nu är detta problem du har....?
 
Shaggbom skrev:
Lånade en klasskompis 40D och plåtade med, visade sig att jag var tvungen att uppgradera camera raw, dock funkar det fortfarande inte i bridge.
Du la uppdateringen till Camera Raw i fel katalog, det finns en gemensam katalog för filpluginer för både Bridge och Photoshop som du skall använda. På min dator heter katalogen "C:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats"

/Daniel
 
men det ska va någon bugg tror jag med bridge.... om jag fattat det rätt.... just med .cr2 filer.... provar jag göra om dom till dmg så funkar det fint.


Verkar som det funkar i lightroom med...bvara bridge som fuckar upp sig.
 
Vapo skrev:
Du måste föra över RAW filerna via en kortläsare med "klipp och klistra" eller via Canons programvara som följer med kameran.
RAW filerna följer inte automatiskt med när du kör över dem via "USB-sladden".

Väl överfört korrekt ska du hitta dem i Bridge.

Om det nu är detta problem du har....?
Ända sedan jag fick min 40D så överför jag ALLA bilder via USB-kablen direkt in i Bridge! Det funkar alldeles utomförtäffligt!
OBS! ALLA bilder, jpeg, raw och jpeg+raw!
 
Mitt Bridge visar inte tumnaglarna för mina raw-filer tagna med 40D, bara de tagna med 350D, de har ju samma format (CR2) så vad är problemet?

Måste man uppdatera camera raw?
 
Formatet är inte samma bara för att det slutar på CR2. 40D har exempelvis större bitdjup i färgkanalerna än tidigare kameror.
 
Uppdatera Bridge med "updates..." under Hjälpmenyn, så ska det funka (förutsatt att du är online...;).
 
Det finns en viss risk att du måste uppgradera till CS3 för att det ska fungera helt och hållet. 40D är en så pass ny kamera så att den camera-raw plugin du måste använda inte funkar till CS2.

Kör du Mac så ska Camera-raw pluggen ner i en mapp som ligger under Macintosh HD/Bibliotek/Application Support/Adobe/Plug-Ins

Hamnar den där så kan även andra program nyttja den om jag förstått det hela rätt.
 
Jag håller med Leif, det var så jag fick lösa det. Efter som de slutade göra uppdateringar till CS2 Camera Raw ver 4.01 och det var med 4.2 som lösningen för 40D kom till C-Raw som bara funkar till CS3 (är lite osäker på versionsnr men kontentan är den samma)

//johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.